مقاله تحلیلی: ۲۴ مورد از جالب‌ ترین طرح‌ های مهندسی جهان

مقاله تحلیلی: ۲۴ مورد از جالب‌ ترین طرح‌ های مهندسی جهان

در اینجا برخی از جالب‌ترین تصمیمات در دنیای مهندسی را بررسی می‌کنیم.

 جهان توسط سازه‌های شگفت‌انگیز بسیاری احاطه شده است که نیاز به تصمیمات مهندسی سنجیده‌ای داشته‌اند. در اینجا چند نمونه کلی از تصمیمات جالب دنیای مهندسی بررسی خواهند شد و نیز چند نمونه خاص موردتوجه قرار خواهند گرفت.

لطفاً توجه داشته باشید که فهرست زیر به‌هیچ‌وجه فهرست جامعی نیست و ترتیب خاصی بر آن حاکم نیست.

۱. شناور کابل ‌انداز بسیار جالب اِی اِم سی کانکتر

 استقرار یک کابل زیر‌دریایی کار ساده‌ای نیست. این فرآیند نیاز به استفاده از یک شناور اختصاصی برای انتقال کابل زیر‌دریایی به مقصد مورد نظر دارد.

چنین شناور‌هایی می‌توانند کابلی تا 1200 مایل (2000 کیلومتر) طول را حمل کنند. این شناور با رسیدن به مقصد مورد نظر، کابل را بر اساس دستور اپراتور در بستر دریا می‌خواباند.

این شناور می‌تواند هر روز بین 60 تا 90 مایل (100 تا 150 کیلومتر) را کابل گذاری کند. این شناور خاص، اِی اِم سی کانکتر نام دارد.

اِی اِم سی کانکتر بزرگ‌ترین شناور کابل ‌انداز در دنیا است که برای خواباندن کابل‌های برق و کابل فیبر نوری به کار گرفته شده است. این شناور یک مسیر 60 مایلی (100 کیلومتری) بین دوبلین و ولز را کابل گذاری کرده است.

۲. پل عابر پیاده Lujiazui، میدانی برای عابران

 از این میدان می‌توان نه‌تنها برای باز کردن مسیر خیابان‌های شلوغ که همچنین برای پیاده‌رو‌های پر‌تردد نیز استفاده کرد. پل عابر پیاده لوجیازویی تقریباً 20 فوت (6 متر) بالاتر از سطح خیابان در منطقه پودونگ شانگهای قرار دارد.

این پل به عابران پیاده اجازه می‌دهد در امتداد یک مسیر دایره‌ای مرتفع قدم بزنند درحالی‌که از هیاهوی ترافیک روزانه در زیر پل دور می‌مانند. بازدید از پل هوایی به یکی از ضروریات برای بازدید‌کنندگان از سراسر جهان تبدیل شده است و نیز دسترسی کارمندان منطقه را به مناطق تفریحی اطراف که توسط کافه‌ها و مغازه‌ها احاطه شده‌اند فراهم می‌کند. پل لوجیازویی همچنین دارای چندین ورودی و خروجی با پله‌برقی است.

۳. پل سیدو ریور، پلی حقیقتاً چشمگیر

 سیدو ریور بریج پلی دیدنی در چین است که قله دو کوه را به هم متصل می‌کند. این پل در مرز ایچانگ و اِنشی در استان هوبئی واقع شده است. سیدو ریور بریج شهر شانگهای در ساحل اقیانوس آرام را به چونگ کینگ و چنگدو در غرب متصل می‌کند. این پل، یکی از مرتفع‌ترین پل‌های جهان است که تقریباً در ارتفاعِ سرگیجه‌آور 1600 فوتی (487 متری) بالاتر از یک دره نفس‌گیر آویزان است. دهانه این دره بیش از 5000 فوت (1524 متر) است.

این پل چنان بلند است که سازندگان آن مجبور شدند برای کابل‌کشیِ اولین خط آزمایشی در راستای دهانه پل، از یک راکت استفاده کنند. سیدو ریور بریج نه‌تنها بسیار طولانی بلکه بسیار ایمن است. کابل‌های تعلیق عظیم پل هرکدام قادر به تحمل بیش از 43 میلیون تن وزن هستند. این مقدار، قطعاً برای تحمل هر تعداد وسیله نقلیه که از روی پل عبور کنند کافی است.

۴. ترمینال حیرت‌انگیز پِیپِر پلن، فرودگاه کپنهاگ

 چه شکلی برای ترمینال فرودگاه بهتر از شکل یک هواپیمای کاغذی است؟ ترمینال شماره 3 فرودگاه کپنهاگ در دانمارک به شکل هوشمندانه‌ای شبیه یک هواپیمای کاغذی ساخته شده است. در حالت عادی، هرساله بیش از 20 میلیون نفر از طریق این ترمینال رفت‌وآمد می‌کنند.

۵. بزرگ‌ترین مجتمع آپارتمانی منهتن برای اسکان کهنه سربازان جنگ جهانی دوم

 Stuyvesant Town-Peter Cooper Village در دهه 1940 برای اسکان سربازان سابق جنگ جهانی دوم ساخته شد. این مجموعه بین خیابان‌های 14‌ام و 23‌ام و از First Avenue تا C Avenue در سمت شرقی منهتن واقع شده است.

این مجموعه از 110 آپارتمان با نمای آجر قرمز تشکیل شده است. حدود 27500 نفر در حدود 11000 واحد ساکن هستند. یک سوم ساکنان در پیتر کوپر ویلج و بقیه در استایوسنت تون ساکن هستند.

مجموعه آپارتمان‌ها به‌مانند شهری کوچک به نظر می‌رسند که درون یک شهر بزرگ جای گرفته‌اند. این مجموعه دارای فروشگاه مواد غذایی مختص خود، یک فروشگاه ابزار‌آلات، یک خشک‌شویی، یک شراب‌فروشی و همچنین یک سری رستوران است.

علاوه بر این، زمین‌های بازی و زمین‌های بسکتبال زیبایی دارد. این مجموعه همچنین از نیروی امنیت عمومی مخصوص خود برخوردار است و سیستم تخلیه فاضلاب و برف‌روب ویژه خود را دارد.

۶. Brusio Spiral Viaduct، پل راه‌آهنی در سوئیس

 پل راه‌آهن مارپیچی بروسیو یک پل تک خطی قوسی سنگی برای عبور راه‌آهن است. این پل راه‌آهن باور‌نکردنی را می‌توان در بروسیو سوئیس واقع در کانتون گراوبوندن مشاهده کرد. این پل به این منظور ساخته شده است که قطارها بتوانند در مسافت کمی ارتفاع بگیرند. طول آن 360 فوت (110 متر) و شعاع انحنای افقی آن 229 فوت (70 متر) است. پل، قطار را تا 65 فوت (20 متر) بالا می‌برد. پل راه‌آهن مارپیچی بروسیو بخشی از راه‌آهن Bernina Railway، بین بروسیو و کامپسیو را تشکیل می‌دهد. این پل در 1 جولای 1980 با قطار Tirano-Poschiavo از راه‌آهن برنینا ریل‌وی افتتاح شد.

۷. بازسازی بسیار چالش‌برانگیز پرستشگاه پروو تبرنکل (Provo Tabernacle)

 پروو تبرنکل در کلیسای مقدس مسیحیان Latter-day Saints در یوتا در سال 1883 ساخته شد. فاجعه هنگامی رخ داد که یک آتش‌سوزی در سال 2010 معبد را به طور کامل سوزاند. پیشوایان کلیسا تصمیم به نجات ساختمان گرفتند و دو سال بعد نقشه‌های کلیسا به تائید رسید. سازه این کلیسا قرار بود به‌عنوان یک معبد بزرگ‌تر بازسازی شود. تکمیل پروو سیتی تمپل 43 ماه به طول انجامید. این بازسازی، یک فرآیند پیچیده بود زیرا دو طبقه از زیرزمین می‌بایست در زیر سازه باقی‌مانده ساخته می‌شد. یک سازه نگهبان نیز در دورتادور کل مجموعه ساخته شد.

۸. مهندسی چشمگیر پل فورث

 فورث بریج یک پل راه‌آهن است که روی دهانه (مدخل) رودخانه ریور فورث (River Forth) در شرق اسکاتلند قرار دارد. این پل از طریق راه‌آهن، Fife را به Edinburgh متصل می‌کند و هنگام افتتاح آن در سال 1890 اولین پل بزرگ کنسولی چند‌دهانه جهان بود.

طول دهانه این پل 8297 فوت (2529 متر) است و هنوز هم یکی از طولانی‌ترین پل‌های جهان است. اگر به چنین چیز‌هایی علاقه‌مند باشید؛ به‌جرئت می‌توان گفت یکی از جذاب‌ترین پل‌های جهان است.

۹. پل کانفدریشن یکی دیگر از شاهکارهای مهندسی

 کانفدریشن بریج یکی از برترین دستاورد‌های مهندسی کانادا در قرن بیستم است. پلی چشمگیر به طول 8 مایل (12.9 کیلومتر) و طولانی‌ترین پل جهان محسوب می‌شود. این پل، بزرگراه Trans-Canada را از طریق Northumberland Strait، حمل می‌کند و استان پرنس ادوارد آیلند را به استان نیوبرانزویک در خشکی پیوند می‌دهد.

۱۰. طراحی بسیار جسورانه پل اینفینیتی 

 «اینفینیتی بریج» پل فولادی زیبایی است که به‌عنوان پل دوچرخه و عابر پیاده طراحی شده است. طول آن 892 فوت (272 متر) است و بر روی دهانه رودخانه تیز ریور (Tees River) در استاک آن تیزِ (Stock-on-Tees) انگلستان قرار دارد.

این پل در ماه می سال 2009 تکمیل شد و ساخت آن تنها کمتر از دو سال به طول انجامید. این پل بخش عمده‌ای از پروژه North Shore Redevelopment Project بود که توسط Tees Valley Regeneration انجام شد. هزینه کل این پروژه 15 میلیون پوند بود.

۱۱. پل های متحرک شیکاگو

 پل‌های آهنی شیکاگو دو انتهای شهر را که در دو طرف رودخانه شیکاگو قرار دارند به هم متصل می‌کنند. این شهر از 29 پل متحرک عظیم و فعال تشکیل شده است. شیکاگو همچنین به‌عنوان پایتخت پل‌های متحرک جهان شناخته می‌شود، زیرا تنها شهری است که تجربه طرح‌های بسیاری از پل‌های متحرک را در خود دارد. پل‌های شیکاگو یکی از کلید‌های توسعه موفقیت‌آمیز شهر محسوب می شوند زیرا با اطمینان‌بخشی از عبور و مرور قایق و قطار این شهر را به یک مرکز حمل‌و‌نقل تبدیل کردند و باعث گسترش شهر شدند. پل‌های شیکاگو همچنین به برقراری ارتباط بین مردم، فرهنگ‌ها و محله‌های شهر کمک کرده‌اند.

۱۲. قطار‌های تند رو گوانگژو 

 ایستگاه قطار گوانگژو در شهر گوانگژو چین واقع شده است. این ایستگاه یکی از بزرگ‌ترین ایستگاه‌های چین است. همچنین یکی از شلوغ‌ترین ایستگاه‌های راه‌آهن در جنوب چین به شمار می‌رود و از نظر ایمنی به بد‌نامی شناخته شده است. از ایستگاه گوانگژو برای سفر‌هایی با مسافت‌های طولانی و سرعت کم، سفر‌ با مترو و همچنین سفر‌های سریع به هنگ کنگ یا شنژن استفاده می‌شود. قطار تندرو مشهور چین را می‌توان از ایستگاه گوانگژو سوار شد. در گوانگژو چهار ایستگاه قطار تند رو وجود دارد. قطار کلاس C این ایستگاه برای دسترسی سریع به منطقه غربی-مرکزی گوانگژو و همچنین بخش جنوبی شنژن و هنگ‌کنگ بسیار مناسب است.

۱۳. ایستگاه اصلی راه‌آهن نورمبرگ به مانند یک رودخانه

 ایستگاه اصلی نورمبرگ یک مرکز حمل‌و‌نقل منطقه‌ای به بسیاری از مناطق مهم آلمان مانند مونیخ، لیپزیگ و فرانکفورت است. محوطه راه‌آهن نورمبرگ از این جهت بسیار شلوغ است و با در نظر گیری همه مسیر‌های ورودی آن مانند یک رودخانه به نظر می‌رسد.

۱۴. صفحه گردان اس او او (SOO) در مینیاپولیس، یک شاهکار کلاسیک مهندسی

 در دوران بخار، صفحه چرخان وسیله حائز اهمیتی به حساب می‌آمد که در بیشتر ترمینال‌ها یافت می‌شد. از صفحه چرخان برای چرخاندن لوکوموتیو‌ها در جهت مورد نظر استفاده می‌شد. ایده صفحه چرخان به منظور چرخاندن آسان لوکوموتیو در جهت مورد نظر بدون نیاز به فضای زیاد بود. در تصویر فوق، در صفحه گردان اس او او ریل رود (SOO Railroad) در مینیاپولیسِ مینه سوتا، لوکوموتیوها منتظر می‌مانند تا رو به جهت مورد نظر چرخانده شوند.

۱۵. سد جدید کروتون 

 سد جدید کروتون سازه‌ای چشمگیر با سرریزی زیبا و آبشار مانند است. این سد در پارک کروتون گرج در Cortlandt Manor در نیویورک واقع شده است که شامل یک دیوار حائل بزرگ و یک پل هوایی است. پل به بازدید‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا از این منطره دیدن کنند. سد قبلی کروتون در اصل در سال 1842 روی رودخانه کروتون ساخته شد و از طریق یک قنات به عمق 41 مایل (65 کیلومتر) زیر زمین، آب مورد نیاز منهتن را تامین می‌کرد. در دهه 1880 نیاز به آب در نیویورک افزایش یافت. از این رو ساخت سد نیو کروتون در اوایل دهه 1890 آغاز گردید. سد «جدید» در سال 1906 تکمیل شد. سد نیو کروتون مکانی مناسب برای گردش خانوادگی یا یک قرار عاشقانه است. این سد یک شاهکار مهندسی فوق العاده جذاب و منظره‌ای است که نباید آن را از دست داد.

۱۶. فرودگاه بین الملی اورلاندو، مانند یک موجود فضایی

 اگر فرودگاه اورلاندو را از بالا ببینید، یک موجود فضایی از فیلم Men In Black  برای شما تداعی می‌شود. این فرودگاه قطب مرکزی برای مسافرانی است که از طریق اورلاندو سفر می‌کنند. طبق آماری که در ژوئن سال 2016 منتشر شده است، این فرودگاه سالانه تقریباً به 40 میلیون مسافر را جابجا می‌کند.

۱۷. حمل یک تیر فولادی 120 فوتی با تریلر

 طولانی ترین چیزی که تا‌کنون دیده‌اید توسط یک تریلی حمل شود چیست؟

راننده‌ای با یک تیر‌آهن غول‌پیکر فولادی رو‌به‌رو شد که توسط تریلی ادر ویرجینیا در حال انتقال بود. راننده در مورد تیرآهن پرس‌و‌جو کرد و دریافت که طول آن 120 فوت (36 متر) است.  مقصد این تیر ویرجینیای غربی بود یعنی جایی که قرار بود برای ساخت یک پل بر روی یک دره عمیق استفاده شود. به دلیل طول زیاد این تیر، حمل‌و‌نقل آن کار آسانی نبود. به گفته راننده تریلی، به ویژه به هنگام رانندگی در یک سربالایی خاکی همه چیز دشوار می‌شد. نه‌تنها خود جاده خاکی چالش‌برانگیز بود بلکه این که جاده کنار یک کوه قرار داشت نیز خود یک چالش بود.

۱۸. تقاطع غیر‌هم‌سطح تورباین در لومنِ بلژیک

 تقاطع غیر‌هم‌سطح تورباین اینترچینج در لومنِ بلژیک واقع شده است. این تقاطع غیر‌هم‌سطح جدید که در سال 2012 به اتمام رسیده‌است، عملاً باعث از بین رفتن ترافیک و تصادف‌های رایج که نقطه ضعف عمده شبکه بزرگراهی بلژیک بود، شده است.

۱۹. متروی مونیخ، مکانی بسیار محبوب

 یک قدم به داخل متروی مونیخ گذاشتن، ترکیب طراحی خیره‌کننده و کار‌آمدی آن را به رخ می‌کشد. معماران با بازی با رنگ‌ها و فرم‌های خیره‌کننده، افزودن انبوهی از عناصر تزئینی و باز گذاشتن بسیاری از ایستگاه‌ها برای استفاده از نور روز، الهام بخش نسل جدیدی از ایستگاه‌های مترو شدند. این ایستگاه در بین مسافران بسیار محبوب است و در حال حاضر بیش از 300000 مسافر در روز از آن استفاده می‌کنند.

۲۰. ایستگاه آموندسن – اسکات در قطب جنوب، دهه 1950

 اولین ایستگاه قطب جنوب آمریکایی در سال 1957 تکمیل شد. این ایستگاه به افتخار Roald Amundsen و رابرت اف اسکات که در سال های 1911 و 1912 به قطب جنوب رسیده بودند، آموندسن – اسکات نامگذاری شد. از آن زمان، این ایستگاه چندین بار به‌روز شده است.

۲۱. تقاطع غیر‌هم‌سطح جاج هری پریگرسون، کمی شبیه تار عنکبوت

 تقاطع جاج هری پریگرسون، تقاطع‌های 110 و 105 را در لس‌آنجلس و کالیفرنیا به هم متصل می‌کند. این مجموعه تقاطع غیر‌هم‌سطح 130 فوتی، از بالا همانند تار عنکبوت به نظر می‌رسد.

۲۲. سیستم کانال هلند، یک مهندسی باور‌نکردنی

 مهندسان هلندی به دلیل مهارت‌های خود مشهور هستند. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که یک سوم هلند زیر سطح متوسط دریا قرار دارد. بدون تپه‌های شنی در سواحل، آب‌بند‌ها و پمپ‌ها، تقریباً 65 درصد از کشور در حالت مد دریا زیر آب قرار می‌گرفت.

آب‌گذر ویلوئمر قسمت اصلی هلند را به فلیوولاند متصل می‌کند که بزرگ‌ترین جزیره مصنوعی در جهان است. عرض این آب‌گذر 62 فوت (19 متر) و طول آن 82 فوت (25 متر) است.

عمق آب عبوری از آن 9 فوت (3 متر) است که اجازه عبور قایق‌های کوچک را می‌دهد. این آب‌گذر در سال 2002 افتتاح شد و تقریباً ظرفیت عبور 28000 وسیله نقلیه در روز را دارد.

۲۳. بالابر قایق فالکرک، چیزی شبیه یک اثر هنری

 برای انتقال یک قایق بین دو آبراه در دو ارتفاع مختلف، دو راه وجود دارد. روش اول استفاده از سد متحرک (lock) است و معمولاً در رودخانه‌ها و کانال‌های آب استفاده می‌شود. روش دوم بلند‌کردن فیزیکی قایق از یک آبراه و قرار‌دادن آن روی دیگری است.

فالکرک ویل یک بالابر قایق دوار است که از روش دوم استفاده می‌کند. این بالابر در نزدیکی شهر فالکرک در اسکاتلند واقع شده است و تنها بالابر قایق دوار در نوع خود در جهان است. فالکرک ویل به‌عنوان یک معجزه مهندسی برای اسکاتلند به حساب می‌آید.

۲۴. گذرگاه خلیج توکیو

 این یک گذرگاه دریایی 9.3 مایلی (15.1 کیلومتری) است که مستقیماً از وسط خلیج توکیو عبور می‌کند. این گذرگاه آبی شهر کاوازاکی در استان کاناگاوا را به شهر کیسارازو در استان چیبا در شبه‌جزیره بوسو متصل می‌کند.

سفر از کاوازاکی به کیسارازو اکنون فقط 15 دقیقه طول می‌کشد. این موضوع از منظر اقتصادی حیاتی است، چرا که هر دو ناحیه از اهمیت صنعتی برخوردارند.

سرانجام پس از 31 سال انجام مراحل تحقیق و ساخت، این گذرگاه آبی در دسامبر سال 1997 افتتاح شد. هزینه کل بزرگراه 1.44 تریلیون ین بود که معادل 12929 میلیون دلار است.

این گذرگاه شامل یک تونل 5.9 مایلی (9.5 کیلومتری) و یک پل 2.7 مایلی (4.4 کیلومتر) بین یک جزیره مصنوعی و فرودگاه کیسارازو است.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های مهسا رضوانی

مهسا رضوانی

سابقه مترجمی همزمان برای مدیریت پروژه در یک پروژه ساختمانی با سیستم ICF در بابلسر به مدت یک سال - علاقه مند به بحث ها کارگاه ها و مقالات در زمینه مدیریت ساخت و BIM
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
1پاسخ
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
عکس کاربر
1پاسخ
سوال در خصوص نحوه ساخت و ساز گروهی و مشارکتی
سلام و عرض ادب از مهندسین و همکاران عزیز و باتجربه ای که در صنعت ساختمان فعال هستند پرسشی دارم.به نظرتون ساخت آپارتمان بصورت گروهی و با مشارکت 5،6 نفر و زمینی که از فرد دیگری باشد چقدر درگیری و اختلاف محتمل است آیا ارزش این ریسک رو داره ؟ که شاید روزنه ای باشه برای ورود تعدادی مهندس جوان به بازار سازندگان ساختمان.لطفا دوستانی که تجربه دارند در مورد مقدمات کار و اخذ مجوزها یا اینکه اصلا امکان چنین کاری وجود دارد لطفا راهنمایی کنند ممنون و سپاسگزارم.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .