شمار کشته شدگان زلزله ترکیه به ۳۵ نفر رسید

6 بهمن 1398 - 18:12
شمار کشته شدگان زلزله ترکیه به ۳۵ نفر رسید

در ترکیه بدنبال وقوع زلزله شدید ۶.۸ ریشتری در جمعه شب (۴ بهمن ۹۸/ ۲۴ ژانویه ۲۰۲۰)، گروه های امداد همچنان درجستجوی کسانی هستند که احتمالا در زیر آوار زنده‌اند.

این زلزله به کشته شدن دست کم ۳۵ نفر و مجروح شده ۱۶۰۰ نفر منجر شده است. شهرهای الازیغ و ملطیه در شرق ترکیه بیشترین خسارات را دیده‌اند. این زمین لرزه در ایران، عراق، سوریه و لبنان هم احساس شد.

مهدی زارع استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی درباره زلزله شب گذشته ترکیه گفت: این زلزله در در استان "الازیغ" در شرق این کشور به وقوع پیوست. گسل آناتولی شرقی، مسبب این زلزله بود که خرابی‌های بسیاری بر جای گذاشته است.

زارع ادامه داد: این گسل بسیار مهم است و به گسل آناتولی شمالی اتصال دارد. همچنین این گسل در مجاورت غربی کشور ما قرار دارند؛ بنابراین استان‌های آذربایجان غربی و شرقی کشور ما و استان‌های شرقی ترکیه پتانسیل بالایی برای وقوع زلزله دارند.

وی گفت: این زلزله توانسته تا ۳۰۰ کلیومتر دورتر هم احساس شود و در ۵ استان کشور ما شدت این زلزله مشخص است.

زارع اظهار کرد: در این منطقه سد‌های بزرگتری قرار دارند. بزرگترین سد مخزنی دنیا، سد آتاتورک با ظرفیت ۴۳ میلیارد متر مکعب است که کارشناسان آسیب دیدن سد را بررسی خواهند کرد.

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی در پاسخ به این سوال که این زلزله، گسل‌های ایرانی را فعال خواهد کرد یا خیر گفت: این زلزله نمی‌تواند گسل‌های ایران را تحریک کند، اما مجاورت این گسل‌ها به این معناست که این منطقه برای زلزله بسیار حساس است.

این زلزله شناس درباره مدیریت بحران در ترکیه گفت: مدیریت بحران کشور ترکیه، ده دقیقه پس از وقوع زمین لرزه، نقشه کاملی از کانون زلزله و مناطق و روستا‌های تحت تاثیر قرار گرفته را منتشر کرد؛ اما متاسفانه در کشور ما با وجود قدیمی‌تر بودن عمر سازمان مدیریت بحران، هنوز همچنین امکاناتی وجود ندارد.

ترکیه روی نوار زلزله‌خیز قرار دارد و وقوع زمین‌لرزه در آن نادر نیست. بزرگترین زمین لرزه‌ای که تاکنون در ترکیه رخ داده است به سال ۱۹۹۹ برمی‌گردد که در جریان آن شمال غربی این کشور را لرزاند و ۱۸ هزار قربانی و حدود یک میلیون آواره برجای گذاشت.

منبع

سوالات مرتبط
عکس کاربر
140پاسخ
خمش تیر بلند در عرض
سلام . میخواستم فرمول و علت خم نشدن تیر بلند از عرض رو بپرسم. مثال: چرا خطکش نازک معمولی از عرض نازکش سریع با فشار بسیار کمی خم میشه ولی در عرض بیشترش اصلا خم نمیشه
عکس کاربر
67پاسخ
برنامع چکر (CHECHER)

با سلام- فونت های برنامع چکر (CHECHER) ناخوانا هستش میتونی فونتهاش رو برامون بفرستید؟

عکس کاربر
19پاسخ
بررسی لرزه ای یک تونل حفر شده با بارگذاری دوجهته
سلام برای یک تونل قصد دارم بارگذاری دوجهته (افقی) با زلزله واقعی انجام بدم برای اصلاح و اعمال شتابنگاشت ها در دو جهت چه مبنا و مرجعی استفاده کنم بهتره؟ باتشکر
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...