یادداشت تحلیلی: چرا باید در فعالیت‌های حرفه‌ای مشارکت داشته باشیم؟ (اصلاح سیستم آموزشی و کاری مهندسی)

یادداشت تحلیلی: چرا باید در فعالیت‌های حرفه‌ای مشارکت داشته باشیم؟ (اصلاح سیستم آموزشی و کاری مهندسی)
یادداشت تحلیلی: چرا باید در فعالیت‌های حرفه‌ای مشارکت داشته باشیم؟ (اصلاح سیستم آموزشی و کاری مهندسی)

وبسایت 808 با بیش از 20 هزار کاربر فعال که با پروفایل های حقیقی و کامل شده از تخصص هایشان روزانه در مجموع بیش از 10 هزار بار صفحات این سایت را جهت استفاده از مطالب آموزشی و خبری مرتبط با شغل و حرفه اشان مرور میکنند ، جهت تداوم ارزش آفرینی های مورد نیاز صنعت ساختمان کشور ، بیش از هر زمان دیگری نیاز میبیند که کاربران فعلی در بخش های داخلی سایت از خود مشارکت بیشتری نشان دهند، بخش های رایگانی چون مشارکت در بخش پرسش و پاسخ عمومی سایت یا پاسخ به سوالاتی که کاربران به صورت خصوصی و متناسب با تخصص هایشان از آنها در پروفایل هایشان میپرسند و یا برگزاری سمینار های رایگان در قالب حضوری یا آنلاین در موضوعات تحت تخصصشان در وبسایت و یا انتشار فیلم و تصاویر در گالری وبسایت.

برای اینکه این آموزش ها از سوی متخصصین و حرفه ای های این تخصص ها بی واسطه و مستقیما به مهندسان منتقل شود از اساتید دانشگاهی و مهندسانی که خود شرکت های فنی مهندسی دارند برای مشارکت در سایت و اشتراک تجربه ها و علمشان با سایر مهندسان داخل سایت دعوت به عمل می آوریم.

خوشبختانه تعداد بسیار زیادی از اساتید دانشگاهی و مدیران صنعت هم اکنون در وبسایت 808 پروفایل دارند و با ما در تولید و اشتراک محتوا های آموزشی و خبری همکاری دارند اما با این وجود برخی از اساتید دانشگاهی با ذکر این توجیه که خوب دانشجو و مهندسان هر آنچه که نیاز کار حرفه ایشان باشد را در داخل دانشگاه یاد میگیرند و از آن طرف برخی از متخصصان مدیران عامل و افراد تاثیرگذار در صنعت با ذکر این موضوع که خوب از این مشارکت چه نفعی بیش از اینی که الان دارم نصیبم خواهد شد خیلی رغبتی برای حضور فعالانه در این شبکه اجتماعی مجازی مهندسین از خود نشان نمیدادند.

خلاصه آنکه هنوز هم جای بحث و توضیح را در این مورد نیاز میبینیم .منتها اینبار با انتقال دو تجربه از دو شخص دارای سمت در انجمن مهندسان سازه آمریکا که یکی در ارتباط با اهمیت مشارکت در فعالیت های حرفه ای مهندسان  و دیگری در ارتباط با نقش استمرار آموزش های دانشگاهی حتی بعد از فارغ التحصیلی برای ارتقای کیفی صنعت:

در این قسمت با بیان تجاربی از Stacy Bartoletti مدیر کمیته اجرایی انجمن مهندسان سازه آمریکا به دلایل اهمیت مشارکت در فعالیت های حرفه ای برای مهندسان و مدیران صنعت اشاره میکنم:

من Stacy Bartoletti به‌تازگی از نشست سالانه انجمن آمریکایی شرکت‌های مهندسی و انجمن مهندسان سازه آمریکا (CASE) که در واشنگتن برگزار شد، بازگشته‌ام. این کنفرانس با آغاز ریاست دوساله من در CASE هم‌زمان شد. موقعیت جدید به لطف مشارکت من در فعالیت‌های حرفه‌ای اتفاق افتاد. فعالیت و مشارکت در فعالیت‌های حرفه‌ای همیشه باعث ایجاد حس به‌روز بودن و انرژی زیاد من در فضای حرفه‌ای می‌شود.

انرژی و اشتیاق از چند نقطه سرچشمه می‌گیرد پس چرا مشارکت در فعالیت‌های حرفه‌ای؟

شاید ساده‌ترین راه در زندگی شخصی من و بهترین راه در کوتاه‌مدت برای شرکت من این باشد که همه تمرکزم را بر راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق، توجه به مشتریان و پشتیبانی از کارمندانم قرار دهم. اما من به شدت معتقدم که این بسیار کوته فکرانه است!

انجمن‌های حرفه‌ای به‌شدت متکی بر فعالیت‌های داوطلبانه اعضا هستند. این سازمان‌ها باهدف پشتیبانی از نیازهای حرفه مربوطه و افراد فعال در آن تأسیس می‌شوند. بدون حضور افراد داوطلب و لیدرها پیشرفت و توسعه حرفه و صنعت مهندسی به‌شدت کاهش می‌یابد. اعتقاد من این است که در بلندمدت حمایت از گروه‌ها و انجمن‌های حرفه‌ای باعث می‌شود بیش از آنچه هزینه می‌کنیم به دست آوریم.

با افراد موفق تعامل داشته باشید:

من در طول سال‌ها رابطه خوبی با بسیاری از مهندسان سازه و رهبران شرکت‌های موفق ایجاد کرده‌ام. تعامل با افراد حرفه‌ای موفق در سراسر کشور،‌ یکی از بهترین دلایل من برای مشارکت چشم‌گیر در فعالیت‌های حرفه‌ای است. تعامل با شبکه متخصصان پیوسته باعث تغییر دیدگاه من نسبت به دنیای مهندسی سازه و رویکرد رهبری من در شرکت می‌شود. شبکه ای که من از طریق مشارکت در فعالیت‌های حرفه‌ای ساختم به درک اینکه چگونه شرکت‌های دیگر با مسائل مختلف روبرو می‌شوند، کمک می‌کند.

از بهترین‌ها یاد بگیرید:

اوایل دوران حرفه‌ایم من این شانس را داشتم که در کنار مدیر ارشد شرکت که ریاست کمیته لرزه‌شناسی انجمن مهندسان سازه کالیفرنیا را بر عهده داشت، کار کنم. به همین دلیل من چیزهای زیادی در خصوص ضوابط آیین‌نامه‌های لرزه‌ای یاد گرفتم که هیچ‌وقت نمی‌توانستم نظیر انها را از طریق تجربه شخصی یا کلاس آموزشی یاد بگیرم. ما خیلی خوش‌شانس هستیم که می‌توانیم در فعالیت‌های حرفه‌ای مشارکت کنیم و از این طریق از افراد خبره و موفق جامعه یاد بگیریم. تعاملات اخیر من با کمیته‌های CASE باعث شد دانش من در خصوص شیوه‌های کسب‌وکار، مدیریت پروژه و مدیریت ریسک افزایش یابد. این آموزه‌ها را من مدیون تعامل با لیدرهای موفق حوزه مهندسی سازه هستم.

آموخته‌هایتان را در حرفه خود منعکس کنید:‌

اگر یک جریان بالارونده بتواند همه قایق‌ها را جابجا کند پس مشارکت در فعالیت‌های حرفه‌ای هم باعث می‌شود که همه ما به‌عنوان مهندسان جامعه و صاحبان شرکت‌ها دچار تحول شویم. پس ما باید به‌عنوان افراد حرفه‌ای همه آنچه انجام می‌دهیم را با سایرین اشتراک‌گذاری کنیم. اگر تصور می‌کنید با بازگو نکردن تجربیاتتان یک مزیت رقابتی برای خود حفظ کرده‌اید، سخت در اشتباه هستید. شرکت من چندین دهه فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه تدوین و توسعه استانداردهای لرزه‌ای برای ارزیابی ساختمان‌های موجود داشته است. ما تصمیم گرفتیم در این کار مشارکت داشته باشیم چرا که معتقد بودیم با این کار می‌توان ایمنی لرزه‌ای ساختمان‌ها را افزایش داد. مزیت این کار شامل حال مردم و حرفه مهندسی می‌شود. مزیت دیگر این کار، این بود که شرکت ما این امکان را داشت به‌عنوان یک پیشتاز در حوزه ایمنی لرزه‌ای فعالیت کند.

به پیشرفت جامعه کمک کنید:‌

در بسیاری از جوامع و ایالت‌ها بحث بر سر عملکرد مورد انتظار ساختمان‌ها در طی تندبادها و رویدادهای لرزه‌ای مطرح است. به همین دلیل است که جوامع به تخصص ما نیاز دارند. از انجا که ما در همین جوامع زندگی می‌کنیم، موظف هستیم به‌عنوان یک مهندس با مشاوره‌های تخصصی خود به تصمیم‌گیری درست کمک کنیم. این کار فقط از طریق مشارکت در فعالیت‌های حرفه‌ای میسر است.

به رشد خود به‌عنوان یک فرد حرفه‌ای کمک کنید:

یک مهندس به‌عنوان یک فرد حرفه‌ای باید پیوسته به فکر پیشرفت فردی خود و یادگیری مستمر باشد. من معتقدم که تفاوت چشمگیری بین یک فعالیت حرفه‌ای و انجام یک کار تنها به‌عنوان شغل وجود دارد. شاید بتوان گفت مشارکت در فعالیت‌های حرفه‌ای تأثیر به‌مراتب بیشتری نسبت به دوره‌های دانشگاهی یا دوره‌های ورود به حرفه برای من داشته است.

به فکر پیشرفت کسب‌وکار خود باشید:

راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید شاید دلیل اصلی من برای مشارکت در فعالیت‌های حرفه‌ای نباشد اما من باور دارم که این کار نقش مهمی در رشد کسب‌وکار شرکتم دارد. آیا راه بهتری برای متخصص شدن در حوزه مهندسی سازه سراغ دارید که به پیشرفت نسل بعدی استانداردها یا آیین‌نامه‌ها کمک کند؟ مشارکت در فعالیت‌های حرفه‌ای به پیشرفت شرکت شما و حرفه مهندسی سازه کمک می‌کند.

به‌عنوان یک مهندس سازه و یک مدیرعامل من زیاد به سرمایه‌گذاری و بازگشت آن فکر می‌کنم. من معتقدم ارزشی که در بلندمدت کسب می‌کنم بیشتر از هزینه‌های کوتاه‌مدتی است که برای شرکت در فعالیت‌های حرفه‌ای صرف می کنم. به اعتقاد من حرفه‌ای بودن با تعهدات و وظایف خاصی همراه است و مشارکت در پیشرفت حرفه مهندسی سازه یکی از آنها محسوب می‌شود.

منبع: +

ترجمه شده توسط خانم مهندس بهاره بهرامی ، سرپرست تیم مترجمان موسسه 808

 

 و در این قسمت با بیان تجاربی از Chris Letchford مدیر کمیته اصلاح سیستم آموزش مهندسی سازه آمریکا به نقش آموزش های خارج از دانشگاه برای ارتقای سطح کیفی صنعت اشاره میکنم:

کمیته اصلاح سیستم آموزش مهندسی سازه (CROSEE) توسط هیئت‌مدیره SEI شکل گرفت تا از این طریق سیستم آموزشی مهندسی سازه در قرن21  (یا حداقل یک دوره ۲۰ ساله) تحت بازنگری و بررسی قرار گیرد. این کمیته که متشکل از شاغلین و دانشگاهیان حوزه مهندسی سازه است، ماهیت و آینده مهندسی سازه را تحت بررسی قرار داد. درحالی‌که روش‌های مبتنی بر عملکرد، درهای جدیدی را به دنیای مهندسی سازه باز کرده است اما واضح است که این حرفه هم مانند سایر حرفه‌ها باید طی یک دوره ۴۰ ساله تحت بررسی قرار گیرد.

آنچه آموزش داده می‌شود، زیاد؛ آنچه فراگرفته می‌شود، کم و آنچه کاربردی است نامشخص است. به همین دلیل باید در ذهن و قلب جوانان که انعطاف‌پذیرترین گروه سنی هستند، یادگیری مستمر نهادینه شود. کنجکاوی سرچشمه یادگیری مادام‌العمر و منبع الهام بخشی و نوآوری است. در حال حاضر این دو مشخصه در معماران مشهودتر از مهندسان سازه است.

بدون تردید مهندسان سازه مسئولیت سنگینی در قبال حفظ ایمنی افراد و حراست از املاک آنها دارند. همین موضوع منجر به ارائه طرح‌های محافظه‌کارانه می‌شود. باوجوداینکه این طرح‌ها از دیدگاه عموم مردم به دلیل قابل‌اطمینان بودن،‌ریسک کم و ملاحظات حرفه‌ای قابل‌قبول هستند اما این طرح‌ها با چالش‌هایی در حرفه مهندسی سازه ازجمله نوآوری و استخدام افراد بااستعداد همراه است.

کامپیوترها و محاسبات کامپیوتری – مدل‌سازی، آنالیز، ساخت و ابزارهای مدیریت ساخت- این امکان را برای معماران فراهم کرده اند که سازه‌های شگفت‌انگیزی طراحی کنند. در این میان مشارکت مهندس سازه ظاهراً به چشم نمی‌آید. ارتباط و تعامل بهتر با مهندس سازه در ارائه چنین طرح‌هایی منجر به رشد و پیشرفته حرفه‌ای می‌شود.

در بررسی تاریخچه سیستم آموزش مهندسی سازه مشخص شد که مدل کارآموزی به مدل فعلی که در آن کاملاً دو بخش حرفه‌ای و آکادمیک از هم جدا شده‌اند و همپوشانی کمی دارند، تبدیل شده است. تمرکز دوره آکادمی بر نهادینه کردن مفاهیم بنیادی ازجمله رفتار سازه، عملکرد مصالح، ‌بارگذاری، مدل‌سازی، انالیز و پرورش مهارت‌های حرفه‌ای در دانشجویان ازجمله طراحی و مدیریت پروژه است. واضح که است که باید مرز بین قسمت‌های مختلف سیستم آموزشی به مرور کم رنگ شود.

دانشگاهیان اغلب معتقدند که دوره‌های آکادمیک اولین و احتمالاً آخرین شانس دانشجویان برای درک رفتار سازه هستند. این در حالی است که تمرکز بخش حرفه‌ای بر اهداف نهایی کسب‌وکار است.

از سوی دیگر در دانشگاه، تمرکز بیشتر بر موضوعات علمی است تا موضوعات حرفه‌ای. اغلب به دلیل محدودیت در دسترسی به منابع مالی، با دو چالش مواجه هستیم:

• چگونه سیستم آموزش آکادمیک بهتری داشته باشیم  که با فعالیت‌های مهندسی مرتبط‌تر باشد؟

• چگونه می‌توان بین دانشجویان و شگفتی‌های دنیای مدرن ارتباط برقرار کرد؟

این موضوع وقتی اهمیت می‌یابد که بسیاری از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه ها فعالیت حرفه‌ای و پروانه نظام‌مهندسی ندارند یا حتی هرگز در صنعت ساخت‌وساز فعالیت نداشته‌اند و همواره از یک محیط/ سطح آموزشی به محیط/ سطح آموزش دیگری منتقل شده‌اند. شاید لازم باشد دانشگاهیان خود را به چالش بکشند تا روابطی ایجاد کنند که منجر به همکاری و فرصت‌های تحقیقاتی در مواجه با مشکلات واقعی در دنیای حرفه‌ای شود.

منبع: +

ترجمه شده توسط خانم مهندس بهاره بهرامی ، سرپرست تیم مترجمان موسسه 808

اگر تاکنون عضو سایت نشده اید از این صفحه میتوانید پروفایل خود را در شبکه اجتماعی 808 ایجاد کنید و به اشتراک دانش و تجربه خود با سایر کاربران بپردازید

مطلب مرتبط:

درباره نویسنده
عکس‌های mojtaba808

مجتبی اصغری سرخی

مجتبی اصغری هستم ، پژوهشگر،محقق و نویسنده حوزه صنعت ساختمان ، دیوانه ای که فکر میکند میتواند دنیا را تغییر دهد ، علاقه عجیبی به وب و IT دارم. از درون دانشگاه متوجه به علاقه همزمان تکنولوژی و مهندسی عمران در خودم شدم و سعی کردم در حرفه آینده خودم این دو علاقه مندی رو با دو توانایی دیگرم در آموزش و کارآفرینی ادغام کنم و ماحصل اون شد 808 (از مهر ماه 86) و امروز امیدوارم تونسته باشم در صنعت ساختمان کشورمون با کمک همکارانم در شبکه اجتماعی 808 تغییری ایجاد کرده باشم.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
پارکینگ مجتمع تجاری
سلام وقت بخیر در مجتمع تجاری طبقه پارکینگ جزو زیربنای مجتمع محسوب میشود ممنون میشوم اگر اطلاعات دقیقی دارین راهنمائی بفرمائید با تشکر از مدیریت سایت
عکس کاربر
79پاسخ
مهندسی بیکارم، چه کنم؟
سلام وقت بخیر خدمت مهندسین و اساتید گرامی بنده 30 سالم هستش ، فارغ التحصیل عمران اجرایی از دانشکده ثامن الحجج مشهد . متاسفانه بنا به شرایط و کم کاری که داشتم تابحال نتونستم بصورت حرفه ای وارد بازار کار بشم، یک مدت هم از کار فاصله گرفتم و کار دیگه ای انجام میدادم. متاسفانه سابقه ی کاری زیادی هم ندارم ، مجموعا یکسال سابقه ی کار دارم که حدود 4 ماهش مربوط به یک شرکت بتن بوده که نمونه میگرفتم فقط و 8 ماهم سرپرست کارگاه و اجرا بودم که اونم مربوط به شرکت بتن و کارهای ترمیمی بوده . بعد از اون دیگه فعالیتی نداشتم . نرم افزاری به شدت ضعیفم ، و بدلیل فاصله ای که مدتی گرفتم خیلی از مباحث و فرمولا و من الحیث المجموع کلا باعث شده صفر صفر باشم و اعتماد به نفس ورود به بازار کار ازم گرفته بشه . حتی چندین جا هم برای مصاحبه رفتم ولی متاسفانه اکثرا بدلیل سابقه کم و .. قبول نمیکنن یا میگن باید رایگان بیای وایسی که برام مقدور نیست . خواستم خواهش کنم اگر امکانش هست بنده رو راهنمایی کنید چه کاری انجام بدم و با این شرایط از کجا شروع کنم تا خودمو برسونم و کم کاری و خلاء که هست رو جبران کنم.
عکس کاربر
1پاسخ
تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی
با سلام تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی در امور اجرایی و حقوقی ،بخصوص در بحث اجرا در چیست؟ و آیا ممکن است دفتر را زیرمجموعه‌ی شرکت به حساب اورد یا خیر
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .