مقاله تحلیلی: 5 المان مهم شهرهای هوشمند در آینده

مقاله تحلیلی: 5 المان مهم شهرهای هوشمند در آینده

در این مقاله در مورد بعضی از تکنولوژی‌های مهم شهرهای هوشمند در آینده صحبت می‌کنیم.

طبق گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۷، ۵۴ درصد از جمعیت دنیا در شهرها زندگی می‌کنند. این درصد کمی بیشتر از ۴ میلیارد نفر را در برمی‌گیرد.

جالب‌تر این‌که طبق گزارش سازمان ملل هر هفته حدود ۱.۳ میلیون نفر به شهرها مهاجرت می‌کنند و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود جمعیت شهرنشین در کل دنیا تا سال ۲۰۵۰، ۶.۳ میلیارد نفر یا حدود ۶۸ درصد باشد.

رشد بی‌سابقه شهرها

شهرها را می‌توان مراکز فرهنگی، هنری و تکنولوژی در کل دنیا دانست. همچنین طیف وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی و نوآوری‌ها در شهرها رخ می‌دهد.

بااین‌وجود افزایش سریع جمعیت شهری فشار زیادی بر زیرساخت‌ها و محیط‌زیست وارد می‌کند.

محققان و مبتکران گرد هم آمدند تا به تشریح راه‌حل‌های ممکن در خصوص محدودیت منابع که ناشی از رشد اقتصادی در مناطق شهری است، بپردازند.

در چارچوب جدیدی که ارائه‌شده امکان ایجاد یک محیط شهری مطابق با تیارهای جمعیت شهرنشین فراهم‌شده است. این چارچوب بیشترین سازگاری را با محیط‌زیست دارد و همچنین به لحاظ اقتصادی و اجتماعی بهترین راه محسوب می‌شود. این چارچوب جدید همان موضوع مورد بحث ما یعنی شهر هوشمند است.

یک چارچوب جدید: شهر هوشمند

شهر هوشمند دقیقاً به چه معناست؟ یک شهر هوشمند یک مرکز شهری است که طیف وسیعی از تکنولوژی‌های دیجیتال را در خود جای داده است. بااین‌حال شهرهای هوشمند بسیار فراتر از این تعریف هستند.

در شهرهای هوشمند از تکنولوژی برای بهبود زندگی در یک اکوسیستم بزرگ داده محور استفاده می‌شود.

در شهرهای هوشمند از کلیه داده‌ها اعم از داده‌های مرتبط با افراد، وسایل نقلیه، ساختمان‌ها و غیره استفاده می‌شود. علاوه بر کاربرد این داده‌ها در بهبود زندگی شهرنشین‌ها، می‌توان از داده‌ها برای کاهش اثر زیست‌محیطی شهرها و افزایش بهره‌وری نیز استفاده کرد.

بنابراین این سؤال مطرح می‌شود که المان‌های مهم شهرهای هوشمند در آینده چه خواهد بود؟ در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

۱- داده هوشمند

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، در شهرهای هوشمند کلیه داده‌های مرتبط با افراد، وسایل نقلیه و زیرساخت‌های موجود شهری جمع‌آوری می‌شود.

هدف همواره ارزیابی الگوها یا ناکارآمدی‌ها برای بهبود استانداردهای زندگی شهری است.

در شهرهای هوشمند، شما اخباری در خصوص بهترین زمان سفر، مصرف شخصی خود از انرژی، ایمن‌ترین زمان برای سفر، نحوه بهبود عادت غذایی و سایر موارد؛ دریافت خواهید کرد.

در شهرهای هوشمند شما به همه آن چیزی که لازم است در مورد شهر بدانید، دسترسی خواهید داشت.

علاوه بر این از داده‌ها می‌توان برای برنامه‌ریزی بهتر شهرها در آینده و ایجاد چارچوبی برای شهرهای هوشمند که به‌طور مداوم در حال بهبود است؛ استفاده کرد.

۲- حمل‌ونقل هوشمند

احتمالاً شرکت‌های زیادی را دیده‌اید که اقدام به تولید وسایل نقلیه می‌کنند و معتقد هستند که نقش اساسی در عصر در حال ظهور شهرهای هوشمند خواهند داشت.

این کمپانی‌ها ازجمله تویوتا و رنو خودروهای کاملاً مستقلی ارائه کرده‌اند که قادرند با درک محیط اطراف، تصمیم‌گیری کنند.

احتمالاً هرگز در شهرهای هوشمند مجبور به رانندگی نخواهید شد. تنها کاری که می‌کنید وارد شدن به این خودروهای هوشمند است. این وسایل نقلیه هوشمند با خودروهای اطراف ارتباط برقرار می‌کند تا شما را از سریع‌ترین و بهترین راه به مقصد برسانند.

۳- انرژی هوشمند

فاصله کمی تا به واقعیت پیوستن ایده انتشار صفر گازهای گلخانه‌ای باقی‌مانده است.

در شهرهای هوشمند برای تأمین انرژی از منابع پاک استفاده خواهد شد. جمع‌آوری و آنالیز داده‌ها به‌صورت مستمر در شهرهای هوشمند منجر به استفاده کارآمد از انرژی می‌شود.

ارتباط مستمر شبکه‌های هوشمند باعث می‌شود انرژی به قسمتی از شهر که نیازی بیشتری به آن وجود دارد، ارسال و درعین‌حال در مصرف انرژی سایر مناطق که نیاز کمتری دارند، صرفه‌جویی شود.

به این ترتیب انرژی باد و خورشید در طول روز جمع‌آوری و سپس به مناطق مناسب ارسال می‌شود.

پیشرفت‌های بیشتر در تکنولوژی شبکه‌های هوشمند و همچنین حفظ منابع انرژی پاک همگی کمک خواهند کرد تا ایده شهر هوشمند به واقعیت تبدیل شود.

۴- زیرساخت‌های هوشمند

همان‌طور که قبلاً گفته شد، جمع‌آوری و آنالیز گسترده داده نقش اساسی در برنامه‌ریزی هر چه هوشمندتر شدن شهرها خواهد داشت. معماران و برنامه ریزان شهری با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده می‌توانند ساختمان‌هایی طراحی کنند که برای زندگی افراد بهینه‌سازی شده‌اند.

علاوه بر این زیرساخت‌های هوشمند از مشکلات مرتبط با بهداشت عمومی جلوگیری و همچنین چرخه انتقال بیماری‌ها را از طریق آب‌وهوا متوقف می‌کنند.

۵- اینترنت اشیا هوشمند

کلیه دستگاه‌هایی که قادر به جمع‌آوری داده‌های مربوط به افراد، زیرساخت‌ها، وسایل نقلیه و غیره باشند، به‌نوعی باعث بهره‌مندی از مزایای شهر هوشمند می‌شوند.

اگرچه بحث بر سر این موضوع زیاد است اما استفاده مناسب از اینترنت اشیا در زندگی روزمره باعث می‌شود که از قرار گرفتن زندگی شهری در بالاترین سطح کیفی اطمینان حاصل کنیم.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .