مقاله تحلیلی: تأثیر هوش مصنوعی بر کاهش هزینه‌ های پروژه

مقاله تحلیلی: تأثیر هوش مصنوعی بر کاهش هزینه‌ های پروژه

فلور از IBM Watson که یک سیستم کامپیوتری پرسش و پاسخ است برای ایجاد قابلیت تجزیه‌وتحلیل پیش‌گویانه در پروژه‌های بزرگ استفاده می‌کند.

شرکت فلور و IBM در ماه سپتامبر اعلام کردند که از سیستم‌های هوش مصنوعی جهت برآورد، پایش، سنجش وضعیت، تدارکات، تولید و ساخت‌وساز ابر پروژه‌ها از ابتدا تا انتها استفاده می‌کنند. مهندسی، فرآوری، ساخت و زنجیره تأمین گسترده در فلور همراه با تکنولوژی‌های آنالیز و هوش مصنوعی IBM Watson موجب ایجاد مبنایی برای تحلیل‌های کلان داده و سیستم‌های تشخیصی جهت پیش‌بینی نتایج پروژه‌های مهم و ارائه نگرش‌های اولیه در مورد سلامت پروژه‌ها می‌گردند.

پروژه‌هایی با سرمایه کلان به‌ویژه در بخش‌های انرژی و تأسیسات شیمیایی، معادن و فلزات با حجم زیادی از داده، منابع انسانی و بخش‌های متفاوت که همواره در حال تغییر بوده مواجه هستند. از سویی لازم است تا فرآیندها در این پروژه‌ها مطابق با برنامه زمانی و بودجه پروژه انجام شوند. این دو عامل باعث پیچیدگی این قبیل پروژه‌ها می‌شوند. جهت ارائه نگرش در مورد داده‌های پروژه به‌صورت واقعی و جهت شناخت عملکرد عوامل متغیر، فلور در پی معرفی سیستم تشخیص سلامت پروژه EPC و سیستم تحلیل هزینه / پویایی بازار (MD/SA) است. این ابزار موجب شناسایی وابستگی‌ها و ارائه نگرش‌های عملی با ادغام هزاران داده در کل چرخه عمر پروژه‌ها می‌شوند.

فلور بخش خدمات و تحقیق IBM را جهت کمک در توسعه این سیستم‌ها که بخشی از استراتژی انتقال داده محور هستند، انتخاب کرد. فلور بیان کرد که این شرکت قادر به استفاده از تجربیات گسترده از طریق کلیه مراکز ذخیره داده و نیروی کار جهت شناخت بازارها و پایش عوامل تأثیرگذار بر هزینه و برنامه زمانی برای افزایش قابلیت اطمینان و بهره‌وری هزینه در کل عملیات پروژه است.

آرویند کریشنا، معاون رئیس و مدیر گروه تحقیقاتی IBM معتقد است که استفاده از قدرت داده‌ها جهت ارائه نگرش‌های ارزشمند موجب تغییر طراحی، ساخت و نگهداری پروژه‌های بزرگ در سراسر جهان می‌شود. از سویی فلور با همکاری IBM از تکنولوژی هوش مصنوعی به‌عنوان موتور محرک تحول و ایجاد نوآوری در صنایع داده محور مانند صنایع انرژی و شیمیایی، معدن، فلزات و پروژه‌های ساخت‌وساز استفاده کرد.

ری برنارد، مدیر اجرایی بخش سیستم‌ها و زنجیره تأمین فلور معتقد است که توانایی تحلیل سریع و جامع کلان داده‌ها که موجب تصمیم‌گیری در فرآیندهای مهندسی، تهیه، تولید و ساخت‌وساز پروژه‌های بزرگ امروزی می‌شود، جهت موفقیت شرکت ما و حمایت از سرمایه‌گذاری مشتریان ضروری است. همچنین به‌منظور رسیدن به بالاترین جایگاه در انجام تحلیل‌های پیش‌گویانه و اجرای پروژه در صنعت ما با IBM جهت ایجاد سیستم تشخیص سلامت پروژه EPC و سیستم تحلیل هزینه / پویایی بازار به‌عنوان مجموعه‌ای پیشرفته و مؤثر از ابزارها و قابلیت‌های تشخیصی که قادر به پیش‌بینی قیمت، وضعیت پروژه و نتایج آن و همچنین بهبود کیفیت خدمات و خدمت‌رسانی به مشتریان خود در سراسر جهان؛ همکاری کردیم.

سیستم‌های تشخیص سلامت پروژه EPC و تحلیل هزینه / پویایی بازار، جهت انتقال داده‌های پیچیده به نگرش‌های اجرایی تجاری با استفاده از مدل‌های معنایی دامنه محور جهت انجام مدل‌سازی تشخیصی و پیش‌بینی مبتنی بر هوش طراحی می‌شوند. ویژگی منحصربه‌فرد این سیستم‌ها، تلفیق داده‌ها با حوزه‌های تخصصی جهت یادگیری مدل‌هایی است که از نظر عملیاتی منطقی هستند. وجود یک رابط کاربری پیشرفته موجب دسترسی مطلوب به داده‌ها، گزارش‌ها و نتایج تحلیل با استفاده از رابط مکالمه حساس به دامنه EPC می‌شود.

این ابزارها به شکل زیر وضعیت یک پروژه را ارزیابی می‌کنند:

  • پیش‌بینی مسائلی همچون افزایش هزینه‌ها یا تأخیر در برنامه زمانی مطابق با الگوهای گذشته
  • دریافت نگرش‌های ابتدایی از عوامل پیچیده در طی اجرای پروژه و
  • شناسایی علل اصلی مسائل و تأثیرات احتمالی تغییرات به‌عنوان ورودی فرآیند تصمیم‌گیری شامل تحلیل برآورد، ارزیابی پیش‌بینی، ارزیابی ریسک پروژه و تحلیل مسیر بحرانی.

لزلی لیندگرن مدیر بخش اطلاعات فلور می‌گوید ما پنج سال پیش شروع به استفاده از تحلیل برآورد و قابلیت هوش مصنوعی در جهت ارزیابی بیشتر عملکرد و تعیین نتایج پروژه‌های مهم به‌عنوان بخشی از پروژه داده محور خود کردیم. ما از این نوآوری‌ها در پروژه‌های بزرگ جهت کشف  الگوها و مفاهیم در داده‌های ساختاردهی شده و ساختاردهی نشده بهره می‌گیریم.

مشارکت فلور در پروژه پل بین‌المللی گوردی هاو

شرکت فلور همراه با شرکت بریدجینگ آمریکای شمالی، شرکت زیرساخت‌های ACS کانادا و گروه ایسون در پی طراحی، ساخت، تأمین بودجه، عملیات و نگهداری پروژه پل وینزِر (انتاریو)- دیترویت (میشیگان) هستند. فلور در کل چرخه 36 ساله این پروژه 4.4 میلیارد دلاری نقش دارد.

با تکمیل این پروژه، این پل تبدیل به بزرگ‌ترین پل کابلی در آمریکای شمالی می‌گردد. همچنین در برنامه این پروژه، ساخت بنادر جدید در هر دو بخش کانادایی و آمریکایی رودخانه دیترویت و همچنین بهبود زیرساخت‌های موجود در هر دو ایالت میشیگان و انتاریو مدنظر قرار گرفته است.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۱۰۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

 

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های amirb

امیر رضا بخشی

دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش سازه دانشگاه فردوسی مشهد، سه سال سابقه ترجمه متون و مقالات تخصصی رشته عمران
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .