مقاله تحلیلی: 10 مورد از بلندترین ساختمان‌ها

مقاله تحلیلی: 10 مورد از بلندترین ساختمان‌ها

10. مرکز تجارت بین‌الملل: چین، هنگ‌کنگ

 مرکز تجارت بین‌الملل بلندترین ساختمان در هنگ‌کنگ است که دارای 118 طبقه بوده و ارتفاع آن به 93/1587 فوت می‌رسد. این ساختمان چندمنظوره در سال 2010 تکمیل‌شده است و در حال حاضر شامل ادارات، رستوران‌ها و هتلی با بیش از 300 اتاق می‌شود. مرکز تجارت بین‌الملل که توسط موسسه معماری آمریکایی (KPF) طراحی‌شده است، به دلیل ارائه‌ بزرگ‌ترین نمایش نور و صدا در یک ساختمان که بیش از 50 هزار مترمربع را پوشش می‌دهد، در فهرست کتاب رکوردهای گینس جای دارد. این ساختمان که دارای یک مرکز خرید در طبقات زیرزمینی و یکی از مرتفع‌ترین استخرهای شنا در جهان است هم باعث جذب گردشگران داخلی و هم توریست‌های خارجی می‌شود. همچنین این ساختمان دارای یک سکوی مشاهده به نام Sky100 است که مناظر فوق‌العاده‌ای را از هنگ‌کنگ به نمایش می‌گذارد (عکس چپ).

9. مرکز مالی جهانی شانگهای: چین، شانگهای

 مرکز مالی جهانی شانگهای (SWFC) قادر است در برابر زلزله‌هایی باقدرت بیش از 8 ریشتر مقاومت کند. ساخت آن بیش از 10 سال طول کشید و هزینه‌ای برابر با 2/1 میلیارد دلار آمریکا در پی داشت.  SWFC به مرکز توجه سرویس‌های مالی، فرهنگی و اطلاعاتی تبدیل‌شده است. این ساختمان بیش از 1500 فوت ارتفاع و دارای 101 طبقه است که شامل رستوران، مراکز خرید، بیش از 60 طبقه اداری و هتلی با 150 اتاق می‌شود.  SWFC دارای چندین سکوی مشاهده است که در طبقات 94، 97 و 100 و همچنین یک پیاده‌رو هوایی است که در طبقه 100 قرار دارد.

10 مورد از بلندترین ساختمان‌ها

8. برج تایپه 101: تایوان، تایپه

 تایپه 101 که توسط گوگل، گروه Bayer، گروه بیمه Winterthur و چند گروه دیگر اجاره‌شده است، یکی از معتبرترین ساختمان‌ها در تایوان است و رشد اقتصادی را ادامه داده و استعدادهای جدید را جذب کرده است. این ساختمان با ارتفاع 508 متر از فناوری‌های جهانی به‌منظور جذب سرمایه‌های بین‌المللی و محلی به همراه امکانات خرید و فروش، رستوران‌ها و همچنین رصدخانه‌های سرپوشیده و روباز استفاده کرده است. این ساختمان که گواهینامه پلاتینیم LEED (گواهی‌نامه‌ مربوط به طراحی سازگار با محیط‌زیست) را کسب کرده یکی از پایدارترین سازه‌ها نیز محسوب می‌شود.

10 مورد از بلندترین ساختمان‌ها

7. مرکز مالی Chow Tai: چین، گوانگجو

 مرکز مالی Chow Tai (CTFC) در گوانگجو که به‌طور رسمی سال پیش تکمیل شد، دارای یک سکوی مشاهده، هتل، آپارتمان، امکانات کنفرانس و فضاهای خرید و فروش است و یک بازار بزرگ در زیرزمین دارد که به ایستگاه مترو متصل است.  این ساختمان با ارتفاع 1740 فوت و 111 طبقه دارای 95 آسانسور است که سرعت آن‌ها به بیش از 44 مایل بر ساعت می‌رسد. این ساختمان که توسط Kohn Pedersen Fox طراحی‌شده دارای یک هسته‌ بتنی با هشت ستون است.

10 مورد از بلندترین ساختمان‌ها

6. مرکز تجارت جهانی 1: ایالات‌متحده، نیویورک

 مرکز تجارت جهانی با ارتفاع 1776 فوت بلندترین ساختمان در ایالات‌متحده است. این ساختمان که توسط شرکت معماری Skidmore، Owings و Merrill طراحی‌شده است، 104 طبقه دارد که دارای ورودی‌هایی در هر چهار طرف است و 3 میلیون فوت مکعب مساحت قابل اجاره تجاری دارد. این ساختمان دارای فونداسیون بتن مسلح و دیوارهای بتن مسلح باضخامت 3 فوت حول تمام شفت‌های آسانسور و دستگاه پله‌ها است. از طبقه بیستم، ساختمان به‌گونه‌ای طراحی‌شده تا 8 مثلث متساوی‌الساقین ایجاد شود و در مجموع یک هشت‌وجهی را تشکیل دهند.

 این ساختمان دارای یک سکوی مشاهده است که در طبقه‌ 100 ام قرار دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند به کافه‌ها، رستوران‌ها و فضاهای برگزاری رویدادها در طبقات 101 و 102 دسترسی داشته باشند.این ساختمان موفق به گواهینامه طلاییLEED  (گواهی‌نامه مربوط به طراحی سازگار با محیط‌زیست) شده است. برخی از ویژگی‌های مرتبط با پایداری در این سازه عبارت‌اند از: ذخیره آب باران و استفاده از انرژی هیدروالکتریک و باد. بخش زیادی از فضای داخلی ساختمان با مواد قابل بازیافت و ضایعات ساخته شده‌اند.

10 مورد از بلندترین ساختمان‌ها

5. برج جهانی Lotte: کره جنوبی، سئول

 برج جهانی Lotte که در سال 2017 ساخت آن به پایان رسیده با ارتفاع 555 متر در جایگاه پنجمین ساختمان بلند جهان قرار دارد. این ساختمان که موفق به کسب گواهینامه طلایی LEED  شده در واقع شامل یک هتل، مراکز خرید، ساختمان‌های چندمنظوره تجاری و مسکونی و امکانات تفریحی است.

10 مورد از بلندترین ساختمان‌ها

4. مرکز مالی Ping An: چین، شنزن

 مرکز مالی Ping An که در منطقه تجاری در حال توسعه شنزن قرارگرفته است بیش از 100 طبقه دارد و ارتفاع آن به 1965 فوت می‌رسد. ساخت این مرکز در سال 2017 به پایان رسید. Ping An به‌صورت یک منشور متغیر در ارتفاع طراحی‌شده است. در ساخت این سازه از فولاد، سنگ و شیشه استفاده شد.

این ساختمان موفق به کسب گواهینامه طلایی LEED شد و می‌توان آن را سازه‌ای که بزرگ‌ترین نمای متشکل از فولاد ضدزنگ را دارد، دانست.

10 مورد از بلندترین ساختمان‌ها

3. برج ابراج البیت: عربستان صعودی، مکه

 برج ساعت که بخشی از مجتمع ابراج البیت است، 1906 فوت ارتفاع دارد. این ساختمان 70 طبقه بیش از هزار اتاق در قالب هتل و فضاهای مسکونی دارد. علاوه بر این دارای سالن‌های غذاخوری، کنفرانس و امکانات تفریحی است. در این ساختمان متعلق به دولت عربستان، مرتفع‌ترین ساعت جهان نصب‌شده است. شرکت سازنده این برج در حال حاضر برج جده را در دست احداث دارد. در این ساختمان که یکی از گران‌ترین ساختمان‌های جهان محسوب می‌شود، یک بازار بزرگ در طبقات پایینی دارد. همچنین در بالاترین طبقه این ساختمان یک سکوی مشاهده وجود دارد.

10 مورد از بلندترین ساختمان‌ها

2. برج شانگهای: چین، شانگهای

 برج شانگهای با ارتفاع 2073 فوت یکی از پایدارترین ساختمان‌ها در چین است که 128 طبقه دارد. این برج گواهینامه پلاتینیم LEED را کسب کرده و مرتفع‌ترین توربین‌های جهان را دارد که 10 درصد نیروی الکتریسیته ساختمان را تأمین می‌کنند. دو نمای شیشه‌ای این ساختمان از 20000 پانل شیشه‌ای تشکیل‌شده که به‌صورت تدریجی، 120 درجه پیچ می‌خورد تا اثرات بادهای شدید را خنثی کند. این ساختمان چندمنظوره چندین سکوی مشاهده دارد.

10 مورد از بلندترین ساختمان‌ها

1. برج خلیفه: امارات متحده عربی، دبی

 برج خلیفه که همچنان بلندترین ساختمان در جهان است، 2716 فوت ارتفاع و 160 طبقه دارد. این ساختمان دارای بلندترین سکوی مشاهده روباز، رستوران و کلوب های شبانه در جهان است. این ساختمان دارای هتل آرمانی دبی و آپارتمان‌های دارای استخرهای شنا و همچنین مراکز خرید گوناگون است.

این برج که برنده‌ چندین جایزه بوده از یک طراحی مدو لار Y شکل برگرفته از معماری اسلامی تشکیل‌شده است. هریک از بال‌های آن باعث کاهش جرم شده و بادهای شدید را کاهش می‌دهد. در فونداسیون بتن مسلح این ساختمان بیش از 100000 تن بتن به همراه فولاد، آلومینیوم و شیشه استفاده‌شده است.

10 مورد از بلندترین ساختمان‌ها

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های ali barzgar

علی برزگر

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گرایش زلزله دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .