مقاله تحلیلی: کارآموزی بدون دستمزد ارزشمندتر از دوره‌های دانشگاهی استثمارگرانه

مقاله تحلیلی: کارآموزی بدون دستمزد ارزشمندتر از دوره‌های دانشگاهی استثمارگرانه

 کریم رشید، طراح نیویورکی ازجمله افرادی است که از کارآموزی‌ بدون دستمزد حمایت کرده است و می‌گوید طراحان جوان می‌توانند از کار کردن در یک دفتر طراحی بیش از مطالعه در دانشگاه‌های غیرانتفاعی یاد بگیرند.

رشید در فیسبوک و در پاسخ به پست Dezeen در مورد کارآموزی‌های بدون دستمزد در دفتر معماری اِلِمِنتال شیلی گفت: «من معتقدم بعضی از دانشگاه‌ها نسبت به یک شرکت معماری خوب که می‌تواند الهام‌بخش باشد و شکوفا شدن شغلی دانشجو را تسریع کند، بسیار استثمارگرانه تر هستند».

این طراح نوشت: «در یک دفتر معماری خوب کارآموز می‌تواند در سه ماه به‌اندازه یک یا دو سال آموزش بگیرد. آموزش در ایالات‌متحده برای هر دانشجو ۶۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ دلار هزینه دارد».

برنامه کارآموزی بدون دستمزد کریم رشید

رشید در دفتر طراحی مبلمان، محصولات و طراحی داخلی خود طرح کارآموزی بدون دستمزد را اجرا می‌کند. این برنامه که شامل چهار ماه کار بدون دستمزد بوده از طریق وب‌سایت او اطلاع‌رسانی می‌شود.

در وب‌سایت رشید عنوان شده است که «برنامه کارآموزی ما از چهار ماه پروژه‌های سخت و چالش‌برانگیز بدون دستمزد تمام‌وقت تشکیل‌شده است. شما در محیطی که هیچ دو روز آن شبیه به هم نیست، آموزش خواهید دید».

این وب‌سایت خاطرنشان می‌کند که داوطلبان باید مهارت‌های ارتباطی نوشتاری و گفتاری، توانایی‌های سازمانی و انجام کارهای مختلف، علاقه به طراحی، مهارت‌های کامپیوتری و نگرشی مثبت داشته باشند. رشید در این فیسبوک نوشت: «باید اضافه کنم که در دفتر من اگر یک دانشجوی تازه فارغ‌التحصیل شده خیلی بااستعداد به نظر برسد و نتواند از پس هزینه‌های خود بربیاید، در یک دوره سه‌ماهه به او دستمزد پرداخت می‌شود».

«باوجود این‌که من یک دوره یک‌ساله کارآموزی بدون دستمزد در سال ۱۹۸۴ گذرانده‌ام، هیچ‌وقت از کسی انتظار کارآموزی بدون دستمزد بیش از ۳ ماه را ندارم».

کارآموزی‌ بازوی پیشرفت آموزش

رشید ادعا می‌کند که کارآموزها کارمند نیستند و کارآموزی بازوی پیشرفت آموزشی است. او توضیح می‌دهد که در دهه ۱۹۷۰، کارآموزی‌ بدون دستمزد یک امر معمول در دفاتر طراحی ایتالیایی بوده است.

او توضیح می‌دهد که: «من بعد از گرفتن مدرک کارشناسی ارشد خود به مدت یک سال در دفتر Rodolfo Bonetto (یک دفتر طراحی در میلان) کارآموز رایگان بودم».

برد آسکالون، بنیان‌گذار دفتر چند رشته‌ای طراحی Brad Ascalon Studio، هم موافق است که کارآموزی بدون دستمزد بهتر از آموزش طراحی است.

او در فیسبوک در پاسخ به نظر رشید نوشت: «در ایالات‌متحده دانشکده‌ها از دانشجویان انتظار دارند که در ازای کارآموزی، چه با دستمزد و چه بی دستمزد، واحد دریافت کنند. هزینه واحد دریافت شده برای یک کارآموزی سه واحدی ممکن است بیش از 5000 دلار باشد».

«چرا هیچ‌کس اعتراض نمی‌کند که دانشگاه‌ها که هیچ نقشی در کارآموزی واقعی ندارند، پول دانشجویان را می‌دزدند، درحالی‌که دانشجویان در دفاتر طراحی که کارآموز آن‌ها هستند آموزش رایگان دریافت می‌کنند؟»

آسکالون می‌گوید در گذشته به‌عنوان کارآموز بدون دستمزد در دفتر رشید کار کرده است.

او نوشت: «من در این دوره کارآموزی تجربه‌ای کسب کردم که هیچ معلم طراحی نمی‌توانست به من بدهد. بدون درک فرآیند از ابتدا تا انتها، هیچ‌وقت نمی‌توانستم بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه دفتر خودم را راه‌اندازی کنم».

«چه شما کارآموزی را کار بدانید و چه کار ندانید، موضوع کارآموزی‌ عموماً مربوط به کارآموزها است نه دفاتر».

«پس بهتر نیست دانشگاه‌هایی را محکوم کنیم که برای واحدها پول می‌گیرند و به تأثیر کارآموزی‌ها، با دستمزد یا بدون دستمزد، بر دانشجویان اعتراف کنیم».

قانونی بودن کارآموزی بدون دستمزد در ایالات‌متحده

کریس لیوادیس، مدیرعامل انجمن طراحان صنعتی آمریکا گفت: «کارآموزی‌ بدون دستمزد در ایالت متحده قانونی است اما در کل فکر می‌کنم که کارآموزی‌ بدون دستمزد در حال کاهش است».

لیوادیس گفت که سازمان او هیچ موضعی نسبت به کارآموزی‌ بدون دستمزد ندارد. او گفت: «البته ما اعتقاد داریم که زمان و استعداد طراح (یا هنرمند یا هر متخصص خلاق دیگری) باارزش است و باید با در نظر گرفتن این ارزش با آن برخورد شود».

«هر شغلی شرایط متفاوتی دارد و توافق در مورد مدل پاداش خدمات ارائه‌شده/دریافت شده بر عهده خودشان است».

کارآموزی بدون دستمزد در هفته گذشته و در پی آگهی معمار ژاپنی، جونیا ایشیگامی، مبنی بر دعوت به کار از کارآموزان بدون دستمزد در کمیسیون طراحی عمارت سرپنتاین در لندن به صدر اخبار رسید.

پس از آن گالری سرپنتاین به ایشیگامی اعلام کرد که استفاده از نیروی کار بدون دستمزد را در پروژه خود تحمل نمی‌کند.

روز بعد دفتر معماری اِلِمِنتال در شیلی که توسط برنده جایزه پریتزکر، آلخاندرو آراونا، اداره می‌شود اعلام کرد که به دلیل تبلیغات منفی در مورد کارآموزی بدون دستمزد، برنامه کارآموزی خود را خاتمه داده است.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

مطالب مرتبط:

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
پارکینگ مجتمع تجاری
سلام وقت بخیر در مجتمع تجاری طبقه پارکینگ جزو زیربنای مجتمع محسوب میشود ممنون میشوم اگر اطلاعات دقیقی دارین راهنمائی بفرمائید با تشکر از مدیریت سایت
عکس کاربر
1پاسخ
تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی
با سلام تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی در امور اجرایی و حقوقی ،بخصوص در بحث اجرا در چیست؟ و آیا ممکن است دفتر را زیرمجموعه‌ی شرکت به حساب اورد یا خیر
عکس کاربر
1پاسخ
معماری -احتیاج به همکاری دریک پروژه تحقیقاتی
کسی در خصوص نحو فضا یا نرم افزارش اشنای دارد احتیاج به همکاری دریک پروژه تحقیقاتی داریم
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .