ایبوک ۱۳۲: طراحی لرزه‌ای مبتنی بر عملکرد در ساختمان‌های بتن مسلح

ایبوک ۱۳۲: طراحی لرزه‌ای مبتنی بر عملکرد در ساختمان‌های بتن مسلح

در دو دهه گذشته زلزله‌هایی در جهان رخ داده است که آسیب قابل توجهی حتی در ساختمان‌هایی که طبق فلسفه طراحی مقاوم در برابر زلزله مرسوم (رویکرد مبتنی بر زور) طراحی شده بودند، رخ داده است. این حوادث نشان داد که ساختمان‌ها در برابر داشتن حداقل سطح عملکردی سازه در مقابل زلزله ناتوان بودند. طراحی لرزه‌ای مبتنی بر عملکرد (PBSD)، عملکرد ساختمان را تحت زلزله طراحی و ارزیابی می‌کند. در مقایسه با رویکرد مبتنی بر نیرو، PBSD روشی برای ارزیابی عملکرد لرزه‌ای ساختمان و اطمینان از این که ایمنی جانی تأمین می‌شود و حداقل زیان‌های اقتصادی را به دنبال دارد، است. روش غیرخطی استاتیکی نیز که به عنوان تحلیل پوش آور شناخته شده، برای تجزیه و تحلیل عملکرد سازه تحت بارهای جانبی، استفاده می‌شود. الگوی تحلیل پوش آور، تشکیل مفصل‌های پلاستیک را در اعضای سازه به همراه دیگر پارامترهای سازه‌ای که به طور مستقیم بر عملکرد عضو پس از رخ دادن زلزله تأثیر می‌گذارد، بررسی می‌کند. در این مقاله، یک ساختمان چهار طبقه بتن مسلح مدل سازی شده و طراحی تحت 456: 2000 IS و برای رسیدن به سطح عملکرد ایمنی جانی در نرم افزار V17 SAP2000 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل از طریق ATC 40 برای پیدا کردن دریفت طبقه، منحنی پوش آور، منحنی طیف ظرفیت، نقطه عملکرد و مفصل پلاستیک با استفاده از FEMA 273 در نرم افزار V17 SAP2000 انجام شده است. در هر مرحله از تجزیه و تحلیل، چک می‌شود که سطح عملکرد ساختمان در سطح فرض شده هست یا نه.

 

 اگر دوست دارید به تیم خبری 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 3,000 تومان
3,000 تومان
پرداخت 3,000 تومان و مشاهده محتوا
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه اختصاص مفصل فایبر به دیوارهای برشی چگونه است؟
در تعریف مفصل فایبر به دیوارهای برشی بایستی دو مفصل تعریف شود، یکی برای مقطع بتنی و یکی برای میلگردها. مشخصات مفصل میلگردها بایستی به چه صورت باشد؟ در صورت انتخاب گزینه specified rebar layout تنظیمات باید چطور تعریف شود؟
عکس کاربر
2پاسخ
مشکل دوره تناوب زیاد
باسلام و احترام بنده سازه 9 طبقه با دیواربرشی طراحی کردم برای کنترل زمان تناوب تحلیلی مشکلی وجود دارد 4مود(mode) اول مقدار پریود بسیار زیاد می باشد مثلا 6300000 هیچگونه وارنینگ و اروری نیز نمیدهد .مشکل گویا در طبقه بام هست چون طبقه بام را که حذف کردم پریود مناسب بدست آمد... جالب این است سقف دال است و وقتی سقف بام را تغییر به تیرچه میکنم مشکل پریود حل میشود! ممنون اگر پاسخگو باشید
عکس کاربر
0پاسخ
طراحی سازه فولادی با دیوار برشی
1_وقتی سازه قدیمی بتنی یه ساختمان الف را قصد داریم به یک ساختمان سازه فلزی وصل کنیم که به خاطر اختلاف سطح طبقات این دو (اختلاف سطح17سانتیمتر)و ویلچری بودن کارفرما نتوانیم از پله به عنوان راه حل استفاده کنیم راه حل بهتر چی میتونه باشه؟ 2_برای همان دوبلوک ساختمانی سوال یک اگر بخواهیم یک طبقه روی قسمت سازه فلزی اضافه کنیم آیا راه حلی برای دیواربرشی زدن هست یا اصلا نمیشه روی دیوار برشی برای این مورد اکتفاکرد؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .