گزارش: نشست مشترک ایران ـ آلمان- آب و فاضلاب

27 آبان 1394 - 11:24
گزارش: نشست مشترک ایران ـ آلمان- آب و فاضلاب


نخستین گردهمایی مشترک ایران ـ آلمان در بخش آب و فاضلاب در 18 آبان ماه 1384 در سالن آبگینه شرکت آب و فاضلاب استان تهران برگزار شد که در آن 20 شرکت آلمانی در قالب یک تیم 19 نفر و 360 نفر از فعالان عرصه آب و فاضلاب کشور در این گردهمایی شرکت داشتند.
گردهمایی با سختان مهندس قانع، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور آغاز شد.

وی با بیان اینکه ایران نیازمند اعتبار 22 میلیارد دلاری در طرح‌های آنهاست، افزود:
ارتباط ایران و آلمان از سال‌های گذشته ارتباط خوبی بوده و آلمان اولین شریک ایران، قبل از تحریم‌ها بوده و این ارتباط قطع نشده و امید است در فضای پسا تحریم این همکاری ها کامل‌تر شود و قرار است شرکت‌های ایرانی و آلمانی در آب و فاضلاب کشور نشست های اختصاصی برگزار کنند.
او تاکید داشت که ایران امروز دارای پتانسیل بالایی در حوزه‌ نیروی انسانی، ساخت، اجرا و بهره‌برداری پروژه‌های آبفا است و به شرکت‌های آلمانی توصیه کرد که به ظرفیت‌های داخلی ایران و شرکت‌های ایرانی توجه نمایند.
وی درپایان گفت: این گردهمایی‌ها درماه‌های آینده با موضوعات مشخص ادامه می‌یابد.
سپس توماس استراتنورت، رئیس بخش بین‌المللی و اروپایی مدیریت آب وزارت محیط زیست، صیانت از طبیعت، ساختمانی و ایمنی هسته‌ای آلمان اظهار داشت: طی دیدارهایی که شرکت آلمانی با وزیر نیرو داشتند مشخص شد ایران با چالش‌های متعددی در زمینه مدیریت آب مواجه است اما چشم‌انداز‌های روشنی در رفع این مشکلات وجود دارد. امید است که با رفع تحریم‌ها پروژه‌هایی جهت مناقصه اعلام شود. هرچند می‌دانیم مشکلات زیادی در مباحث مالی وجود دارد اما خوشبین هستیم که با تلاش دوجانبه مشکلات برطرف گردد.
در ادامه گفت: فعالیت‌هایی که ایران و آلمان از سال‌های پیش آغاز کرده اند امروز ‌باید با دو مورد تداوم فعالیت‌ها و اطمینان دوجانبه ارتباط بیشتری برقرار شود و ایده تشکیل یک کارگروه برای پیگیری برنامه‌ها بسیار ایده خوبی است.

سپس مهندس حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آبفا کشور به عنوان سخنران بعدی، در این گردهمایی تاکید کرد که دولت علاقه‌مند به انجام و توسعه پروژه‌های مشترک سرمایه‌گذاری با آلمان در عرصه آب و فاضلاب است. وی افزود: پس از حضور گسترده شرکت‌های آلمانی در نمایشگاه آب و تأسیسات آب و فاضلاب تهران، ایده برپایی چنین نشست‌های مشترکی شکل گرفت تا زمینه همکاری بخش خصوصی دو کشور هرچه بهتر فراهم شود.
وی با اشاره به بالا بودن سطح تکنولوژی آلمانی ها در بخش آب و فاضلاب گفت: علاقه‌مندیم از این فناوری‌ها در کشو ر استفاده کرده و از کاربرد محصولات بی‌کیفیت و نامطلوب پرهیز کنیم.

با توجه به ساختار بسیار خوب شرکت‌های مهندس مشاور ایرانی و بخش خصوصی کشور، زمینه حضور شرکت‌های خارجی در ایران زمانی بهتر فراهم می‌شود که اجرای کار، تولید مشترک و بازارهای منطقه را هدف قرار دهند.


پس از آن، کریستین فن لوسکی، مدیرعامل شرکت مشارکت آب آلمان درباره با دلیل تشکیل این شرکت گفت: این شرکت که از ماه آوریل 2008 ایجاد شده، 3هدف اصلی تقویت جایگاه بخش آب آلمان در بازارهای بین‌الملل، همکاری در مقابله با چالش‌های مرتبط به آب در کشورهای در حالت توسعه و صنعتی و جهت مشارکت سیاسی، علمی و صنعتی برای فعالیت‌های بازار محور را پیگیری می‌کند. این شرکت بجز صنعت، در زمینه سیاستگذاری نیز فعالیت کرده و با پنج وزارتخانه فدرال آلمان، با اتاق‌های مختلف بازرگانی و با انجمن‌های مختلف در زمینه‌های تدوین مقررات و استاندارد‌های مختلف همکاری دارد.
این مقام تأکید کرد: هدف اصلی همه این تعاملات دوجانبه، انتقال دانش فنی و تکنولوژیکی همکاری دو کشور بر مبنای مشارکت پایدار است.

در ادامه، مهندس ستار محمودی، قائم مقام وزیر نیرو گفت: انتقال تکنولوژی‌های نوین شرط نخست تداوم همکاری‌های ایران و آلمان در عرصه آب و فاضلاب است. تجربه ثابت کرده که آلمان‌ها، شرکای قابل اعتمادی هستند که به دنبال انتقال اطلاعات فنی بوده و نگاه آینده ما در بخش آب و فاضلاب، تقویت، توسعه و بهبود بنگاه‌ داری، مدیریت هوشمند صنعت آب و فاضلاب، فناوری‌های نوین به شیوه‌های اصلاح ساختاری و اصلاح حسابداری است.

سپس مهندس حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو به ایراد سخنرانی پرداخت. وی نخست ضمن خوشامدگویی به رئیس بخش بین‌المللی وزارت محیط زیست آلمان، مدیرعامل شرکت مشارکت آب آلمان و دیگر شرکت‌های آلمانی و اظهار خوشنودی از حضور مدیران بخش خصوصی ایران در این گردهمایی گفت: موضوع آب در ایران و در سیاست‌ها و برنامه‌های دولت جایگاه ویژه‌ای دارد. به طوری که در 3 محور اصلی در برنامه 5 ساله ششم توسعه به "آب" ، "محیط زیست"و" صندوق تأمین‌اجتماعی" توجه ویژه‌ای شده است.وی دلایل اهمیت موضوع "آب" در برنامه‌ای دولت را به شرح زیر برشمرد و گفت:
کشور ما در یک محدوده خشک و نیمه خشک قرار گرفته که ما را با کمبود شدید آب مواجه می‌کند. از سوی دیگر ایران 15 سال است که در خشکسالی مستمر قرار گرفته، که این مسئله کمبوود آب را تشدید می‌کند. میزان آب تجدید شونده کشور از 130 میلیارد مترمکعب به حدوده 105 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.
وی افزود: دیگر عامل اساسی ـ موضوع تغییر اقلیم است که الگوی بارش در ایران را تغییر داده است. هم‌اکنون در کشور به جای بارندگی‌های ممتد شاهد بارندگی‌های کوتاه‌مدت هستیم که بر اساس آن، آب باران زودتر تبخیر نیز می‌شود و به منابع آب زیرزمینی و سطحی اضافه نمی‌شود و همچنین موضوع افزایش درجه حرارت و تبخیر منجر به کاهش منابع آب در کشور گردیده است. و از سوی دیگر ما روزبه¬روز شاهد افزایش مصرف آب در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی هستیم. وزارت نیرو، با اولویت‌هایی که مدنظر خود قرار داده است می‌خواهد بر این مشکلات فایق آید. این اولویت‌ها زمینه کاری و همکاری شرکت‌های ایرانی و آلمانی را می‌تواند تعیین کند. اولین مسئله ما، مدیریت مصرف آب در بخش شرب، کشاورزی و صنعت است.

وی در پایان گفت: همچنین توسعه ابزارهای اندازه‌گیری شبکه آب شهری و شبکه‌های آبیاری و زهکشی و جلوگیری از آلودگی منابع آب از اولویت‌های دیگر وزارت نیرو است. توسعه شبکه‌های فاضلاب و احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در ارتباط با موضوع جلوگیری از آلودگی آب معنا می‌یابد. وزارت نیرو از سرمایه‌گذاری مستقیم آلمانی‌ها با مشارکت شرکت‌های ایرانی در ایران استقبال می‌کند.

در پایان سخنرانی وزیر نیرو، 19 شرکت آلمانی، که عضو مشارکت آب آلمان بودند، در موضوع سامانه‌های هوشمند زیرساخت آب و استفاده مجدد از پساب‌ها به اختصار فناوری‌ها و تکنیک‌های جدید خود را بیان کردند.

در حاشیه گردهمایی، غرفه‌های جهت ارائه بروشور و پوسترهای 19 شرکت آلمانی، جامعه مهندسان مشاور ایران و انجمن صنفی آب و فاضلاب اختصاص یافته بود.

منبع:+

سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
انتخاب رشته ارشد عمران
سلام وقت شما بخیر ارشد مهندسی حمل و نقل ریلی بهتره یا ارشد مهندسی عمران گرایش برنامه ریزی حمل و نقل ؟ هم از لحاظ بازارکار هم از لحاظ اپلای/ لطفاً نظرات خودتونو اعلام کنید ممنون
عکس کاربر
0پاسخ
ضریب رواناب چیست
ضریب رواناب چیست؟ چگونه بدست می اید؟ چگونه با ضریب رواناب خروجی حوضه بدست میاد؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...