مقاوم‌ سازی دلیل اصلی تلفات کم در زلزله میانه

18 آذر 1398 - 18:24
مقاوم‌ سازی دلیل اصلی تلفات کم در زلزله میانه

مهدی مشایخی روز شنبه در حاشیه برگزاری مانور زلزله در دبیرستان دخترانه شکرزاده با بیان اینکه زلزله ای بر روی این گسل با ۶ ریشتر و در عمق ۱۰ کیلومتر در ۴۲۶ سال قبل بر طبق اعلام سازمان زمین شناسی رخ داده بود، گفت: در آن حادثه ۴ روستای حلمسی، گاوینه رود، قشلاق برزلیق و برزلیق محو شده بود اما خوشبختانه امروز شاهد هستیم که در ۷۴ روستای شهرستان به علت ساخت و سازهای اصولی و مقاوم سازی میزان خسارات و تلفات بسیار پایین بود .

وی به کسب رتبه اول شهرستان در ایمن سازی روستاها با ساخت و سازهای مناسب و ساخت ۱۲ هزار واحد روستایی طی ۱۰ سال اخیر اشاره کرد و گفت: در زلزله بم ۴۳ هزار نفر، در ورزقان ۳۵۴ نفر و در کرمانشاه نیز بنابر آمارها تعداد بسیاری از هموطنانمان جان باختند که باید اذعان کرد تنها علت کاهش تلفات در شهرستان مقاوم سازی است.

مشایخی بر لزوم ایمن سازی منازل، اماکن اداری و سایر مکانها برای مصون ماندن از خطراتی چون زلزه تاکید کرده گفت: در دنیا ۴۳ حادثه طبیعی شناسایی شده و در استان و شهرستان میانه نیز ۳۳ حادثه طبیعی و به وقوع پیوسته و همواره تهدیدگر ماست که امیدواریم با ارائه آموزش های لازم بویژه به دانش آموزان بتوانیم به از طریق آنها به انتقال آموزش ها و تجارب لازم بپردازیم.

وی هدف از برگزاری چنین مانورهایی را یادگیری و انتقال آموزش های لازم برای مصون نگهداشتن خود و خانواده هایمان از حادثه زلزله عنوان کرد.

مانور سراسری زلزله در ۶ آذر برگزار شد اما به جهت سفر ریاست جمهوری به استان آذربایجان شرقی و شهرستان میانه این مانور در ۴ شهرستان تبریز، بستان آباد، سراب و میانه امروز برگزار شد.

منبع

سوالات مرتبط
عکس کاربر
140پاسخ
خمش تیر بلند در عرض
سلام . میخواستم فرمول و علت خم نشدن تیر بلند از عرض رو بپرسم. مثال: چرا خطکش نازک معمولی از عرض نازکش سریع با فشار بسیار کمی خم میشه ولی در عرض بیشترش اصلا خم نمیشه
عکس کاربر
67پاسخ
برنامع چکر (CHECHER)

با سلام- فونت های برنامع چکر (CHECHER) ناخوانا هستش میتونی فونتهاش رو برامون بفرستید؟

عکس کاربر
19پاسخ
بررسی لرزه ای یک تونل حفر شده با بارگذاری دوجهته
سلام برای یک تونل قصد دارم بارگذاری دوجهته (افقی) با زلزله واقعی انجام بدم برای اصلاح و اعمال شتابنگاشت ها در دو جهت چه مبنا و مرجعی استفاده کنم بهتره؟ باتشکر
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...