فایل متنی مصاحبه رادیو 808 با کامران دیبا -بخش اول- نگهداری از آثار ملی یا تخریب؟

13 آذر 1395 - 16:32
 فایل متنی مصاحبه رادیو 808   با کامران دیبا -بخش اول- نگهداری از آثار ملی یا تخریب؟

رادیو 808 اولین رادیو تخصصی مهندسین عمران در فضای مجازی

 مجتبی اصغری - سلام این هشتادودومین شماره از رادیو 808 است در آبان 95 هستیم  مهمان ما از معروف ترین معماران هستن جناب آقای  کامران دیبا و از شاخص ترین کارهای ایشان 

پارك شفق ، فرهنگسراى نياوران موزه هنرهاى معاصر است ، مفتخرم معرفى كنم همكارم رو ، خانم شيوا مردانى و از حسن توجه آقاى ديبا ممنونم 

خوب جناب ديبا خانم مردانى اولين سوالشون رو ميپرسن
خانم شيوا مردانى -من به خواست ايشون رفتم وآثارشون رو كه به عنوان آثار ملى ثبت شده برسى كردم مطابقت دادم به نقشه هاى اوليه سه آثار گفته شده كه قابل دسترسی بنده و در تهران بودن رو برسى كردم ، متاسفانه پارك شفق بسيار تغيیر كرده بود و معماريش به اون چيزى كه در ابتدا بوده كلاً تغيیر كرده ، تغيیراتى كه اتفاق افتاده در قسمت پارك كودكان هست ، كه پلى بوده براى ديد كه الان زيرش بسته شده و به فضاى ديگه تغيیر پيدا كرده ايشون يك تپه اى رو درست كرده بودن كه كاملاً تغير دادن و روش يك كافى شاپ درست كردن كه هيچ ارتباطى با فضاى كودكان نداره و زمين رو مصالح رو تغيیر دادن و وصله پينه شده ، رنگ كف آبنماها تغيیر كرده فضاى زير كتابخانه رو بستن و مسير هاى مارپيچ كه اى پياده روى بوده رو ميانبور ايجاد كردن متاسفانه و تفكر آقاى مهندس رو از بين بردن ، ورودى جنوبى پارك رو هم پله ها رو از بين بردن و و دور تا دور پارك رو نرده كشيدن متاسفانه كه مهندس بسيار ناراحت بودن كه ارتباط پارك با فضاى بيرونى از بين رفته ، من مواردى كه توى پارك بوده رو گفتم ، ميخوام نظرشون رو بدونم و راه حل ويا پيشنهادى هست بفرماييد
مهندس كامران ديبا -ببينيد دستبرد به كار معمار وعدم احترام به معماران گذشته و همكار ، اين نوع رفتار در جامه معماران وجود نداره چون ما يك كشور قديمى نشين و كوچنشينى داشتيم و گذشته ما تخريب شده و فقط مساجد رو از ترس خدا و پيغمبر تخريب نكردن خوب ببينيد ما تاريخ ٢٥٠٠ ساله داريم كه قسمت هايى رو داريم كه اون هاروهم تخريب كردن چون معتقد به نگهدارى تاريخ نبودن ، و اصفهان رو كه ميبينيد نگهدارى كردن اين هم به همت يونسكو بوده و خارجيا بوده كه تهديد كردن كه اگر ساختمان بلند بسازيد ما اين شهر رو از ليستمون خارج ميكنيم پس ما با اين حال در فرهنگى هستيم كه وصله پينه اى هست و اين سه اثرى كه نام بردين ثبت شده و ووقتى ثبت ميشه مثل ساختمان تاريخى ميمونه، و نميشه تغیير داد و وزارت خونه مسعول پاسدارى كنه از بنا ،ما به ظاهر كشور پيشرفته هستيم ولى يك ماسك كه اون رو برداريم ميبينيم كارامون در سطح جهان سومى هست وقتى ساختمان رو ثبت ميكنيد بايد ازش نگهدارى كنيد و يك مسًله اى كه تعجب آور هست اين كه شما چطور ميتونيد حياط رو مجزا كنيد با خانه اين دوگانگى باهم جور در نمياد ، سيستم از بالا خراب است ، و اين هايى كه آثار رو ثبت ميكنن با مسعولينشون تماس نميگيرن ، مثلاً مهندس سيحون كه آرامگاه هاى زيادى ساختن ، با ايشون هيچ تماسى گرفته نشده و ايشونم فوت كردن ، كه بپرسن شما در چه شرايطى اين رو ساختين و فكرتون چه بوده ، هيچ پرسشی نشده و اين تغيیراتى كه ايجاد شده ، نسل جديد فكر ميكنه كه جز كار بوده ، اين حوزچه ها كه در نياوران بود ، اون مسولى كه آمده بود سر كا اين ها رو كاشى كرده بود در صورتى كه كاشى رنگى نبوده ، و من اين هارو با حالت بتن و سيمانى با رنگ تيره نگه داشته بودم ، و اين آقايون خودشون آمدن اين ها رو تزيين كردن ،
پس عملاً سيستم نگهدارى غلط است، پس بايد در كنار ثبت كاملاً نگهدارى بشه ، و از طرفى هر پروژه اى كه ثبت ميشه بايد يك معمار بالاى كار گذاشته بشه ، براى اين كه ساختمان حفظ شود براى نگهدارى بايد يك سازمان باشد و جامعه معمار بايد انجام بده و جامع شهر سازى اين ها بايد درست كنن ، اين مملكت نميتونه مغذهارو فرار بده و از دهات مسعول بياره ونگهدارى كنه ، و يك شهر ١٤ ميليونى رو اداره كند

برای دریافت فیلم این فایل متنی کلیک کنید.

  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .