یادداشت 78 : آموزش های بین المللی لازمه پیشرفت مهندسان کشور- بین المللی بیاندیشیم

یادداشت 78 : آموزش های بین المللی لازمه پیشرفت مهندسان کشور- بین المللی بیاندیشیم
یادداشت 78 : آموزش های بین المللی لازمه پیشرفت مهندسان کشور- بین المللی بیاندیشیم

به راستی هدف از آموختن و خدمت رسانی ما چیست؟ آیا در آموختن فقط به مراجع داخلی رجوع میکنیم؟ تولید علم در این کشور در چه جایگاهیست؟ دانشگاه ها و پژوهشگاه های ما این سالها چه دست آورد هایی در صنعت داشته اند؟ اصلا تعریف ما از تولید علم چیست؟  چند درصد از پایان نامه های دانشگاهی ما منجر به حرکتی نوین در صنعتمان میشود؟ در مقابل چند درصد از پایان نامه های تحقیقاتی در دانشگاه های دنیا به آیین نامه های آنها راه پیدا میکند و با ترجمه به آیین نامه های داخلی ما منتقل میشوند و سپس در صنعت خودمان شاهد آن میشویم؟

همانطور که میتوانیم فراتر فکر کنیم و خود به فکر ساخت مراجعی برای استفاده همزمان همه دنیا باشیم،  در آموختن هم مرزی وجود ندارد ، در چنین دهکده جهانی لازم است مهندسان عمرانی ما قدری بین المللی تر به آموختن بیاندیشند ، چطور ما در ایران هستیم و حتی اگر خارج از کشور هم نرویم از کودکی تا پیری سمت دریافت مدارک معتبر بین المللی چون IELTS و TOFEL میرویم. چرا چون میخواهیم در تمام مراحل زندگی امان بین المللی تحصیل کنیم  ، از اتفاقات بین المللی سر در بیاریم و پس چرا در آموزش مهندسی امان کمتر بین المللی فکر میکنیم؟!..

رودخانه دانش مهندسی در کشورمان متاسفانه  روبه خشیکدن است و بایست ما مهندسین و دانشجویان آنرا از دوباره پر آب کنیم ، این پرآب نمودن جز با آموختن از دانش بین المللی و ایرانیزه کردن آن آموخته ها در کاربرد داخلی حاصل نمیشود.  متاسفانه دانشگاه هایی که صنعت را عقب تر از خود میبینند و صنعتی که دانشگاه را در تراز خود نمیبیند چطور میتوانند با هم به پر آب نمودن این رودخانه کمک کنند،  زمانی که تولید دانشی در داخل حاصل نمیشود مگر آنکه از آنطرف تولید و  ترجمه شده باشد پس چرا سورس دانش را رها کرده ایم و به ترجمه آن دل بسته ایم، چطور این آدم های مترجم الگوی ما هستند  و آنها اجنبی و بیگانه؟

این وطیفه ماست که با خروج از این وضعیت محدود، سیطره دانش داخلی به صنعتمان امکان بین المللی فکر کردن را به همه قسمت های صنعت عمرانی کشورمان فراهم آوریم. دیگر بس است دوره های آمادگی کنکور دکتری-ارشد که از دبیرستان تاکنون  منجر به ترویج بلای مدرک گرایی در کشور شده است و دوره های نرم افزاری که منجر به ترویح دوره های یوزر نرم افزار بودنمان شده است و دوره های آمادگی ورود به حرفه داخلی که شده است ترویج کننده بلای امضا فروشی در کشور و ... چطور میتوانیم این فضای بسته و محدود داخلی در آموختن را بشکافیم و خودمان را به دریای بیکران آموزه های بین المللی برسانیم؟

بس است از این همه کنفرانس های بین المللی که صرفا به خاطر اسم گذاری آن و فقط با حضور حداکثر 3-4 استاد خارجی در ایران دل خوش کرده ایم که بین المللی آموزش داده ایم ، برای شو منی های خودمان آموزش را بستر اقتصادمان کرده ایم و با شعارهای بین المللی سعی در متفاوت نشان دادن خودمان داشته ایم واقعا آیا توانسته ایم ذره ای فقط بین المللی فکر کنیم و بیاموزیم؟ کافیست نتیجه آن کتفرانس ها را بشماریم تا پاسخ دهیم.

چند درصد از مهندسان داخلی کشورمان قادرند فعالیت علمی بین المللی داشته باشند؟ چند درصد اصلا  اسم مهندس در خارج از کشور برای آنها قابل استناد است؟ آیا اطلاع دارید هر آنچه در ایران دکتری داشته باشید تا یکسری آزمون های بین المللی را نگذرانده باشید در خارج از این مرز ها چه شریف خوانده باشید چه آزاد چه دکتر باشید چه مهندس حتی لیسانس شما هم برای کار مورد قبول نیست، مشکل از کجاست ؟

 چطور میتوانیم در رشته مهندسی عمران بین المللی کار کنیم؟ چرا دنبال آموختن و فراگیری مدارک بین المللی مهندسی عمران در دنیا نرویم ، مدارکی که سطح علمی  و مهندس بودن ما را در دنیا اثبات کند و به واسطه آن بتوانیم کار کنیم ، یاد بگیریم و بیاییم در گشورمان آموخته هایمان را به کار بگیریم.

 متاسفانه طی همه این سال ها داخلی فکر کردن ما باعث جلوگیری از پیشرفت هایمان شده است ، تا به کی جلوی موفقیت های دیگران به ایستیم چون خودمان کاری از پیش نبرده ایم ، در چنین فضای سر بسته ای داشتن قدرت کار بین المللی برای همه مهندسانمان ارزش افزوده ای ایجاد میکند امتیازی که فارغ از وابستگی های داخلی میتواند به آنها امکان استفاده از تجارب بین المللی را در کار فراهم آورد.

وقتی تحریم ها برداشته میشود مسلما شرکت های بزرگتر و معتبر تری برای پیمانکاری های مختلف در داخل ایران ترغیب خواهند شد و این شرکت ها از نیروهای بومی برای کار استفاده میکنند اما ملاک ارزیابی سطح علمی مهندسان را نه با مدارک دانشگاهی داخلی و تعداد مقالات ISI بلکه با مدارک بین المللی مهندسی ارزیابی میکنند. پس توجه مهندسان داخلی به این آموزش ها میتواند آینده ای بهتر برای آنها چه در داخل کشور چه در خارج از کشور بسازد.اصلا  چرا دنبال آموختن و فراگیری مدارک بین المللی مهندسی عمران در دنیا نباشیم وقتی مدارکی که سطح علمی  و مهندس بودن ما را در دنیا اثبات کند و به واسطه آن بتوانیم کار کنیم ، یاد بگیریم و بیاییم در گشورمان آموخته هایمان را به کار بگیریم.

اخیرا در سفر خود به استانبول ترکیه متوجه پتانسیل بسیار قوی سازه 808 برای ورود به زمینه آموزش های بین المللی شده ایم ، سفری پر از آموخته های جدیدی که دروازه ای از دریای بیکران  و دست نخورده ای در روبروی سازه 808 باز نمود به طوریکه با بازخورد های حاصل از این سفر به فکر راه اندازی بخش جدید و متقاوتی در سایت 808 شده ام. در این ارتباط نظر سنجی در سایت ایجاد نموده ام که شما را دعوت میکنم در این نظر سنجی شرکت نمایید تا بتواند به بنده و همکارانم در تیم 808 انتخاب فعالیت آینده را تسهیل کند.

 جهت اطلاع از خدمات مشاوره ای و ثبت نامی موسسه 808 نماینده رسمی موسسه EITexperts آمریکا در ایران میتوانید به این صفحهمراجعه بفرمایید

 

ارادتمند

مجتبی اصغری سرخی

مدیر و موسس 808 ، 15 آذر 94

 مطالب مرتبط:

درباره نویسنده
عکس‌های mojtaba808

مجتبی اصغری سرخی

مجتبی اصغری هستم ، پژوهشگر،محقق و نویسنده حوزه صنعت ساختمان ، دیوانه ای که فکر میکند میتواند دنیا را تغییر دهد ، علاقه عجیبی به وب و IT دارم. از درون دانشگاه متوجه به علاقه همزمان تکنولوژی و مهندسی عمران در خودم شدم و سعی کردم در حرفه آینده خودم این دو علاقه مندی رو با دو توانایی دیگرم در آموزش و کارآفرینی ادغام کنم و ماحصل اون شد 808 (از مهر ماه 86) و امروز امیدوارم تونسته باشم در صنعت ساختمان کشورمون با کمک همکارانم در شبکه اجتماعی 808 تغییری ایجاد کرده باشم.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
آزمون FE و PE برای رشته معماری
با سلام لطف میکنید سرفصل های آزمون حرفه ای برای رشته مهندسی معماری را بفرمائید. با سپاس.
عکس کاربر
0پاسخ
ازمون fe & pe
سلام خواستم ببینم برای آزمون های fe &pe دورهای برای آمادگی دارید؟ برای تطبیق دادن مدرک لیسانس و فوق لیسانس در کشور آمریکا و عضو شدن در. سازمان نظام مهندسی آمریکا چیکار باید. کرد؟؟آیا میپذیرند؟؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • Comments

    سلام آقای مهندس من خوشحالم که عضو پرتال ارزشمندتون شدم تشکرمیکنم از زحماتتون
    عکس‌های pariyusefi
    pariyusefi