رادیو 808: شماره 51- دکتر فرزاد نعیم، برنده جایزه یک عمر فعالیت مهندسی آمریکا 2007

  • " تعریف مهندسی " از دیدگاه جناب پروفسور فرزاد نعیم
  • " انتظارات و توقعات از یک فرد مهندس " از دیدگاه جناب پروفسور نعیم
  • مفاهیم طراحی بر اساس عملکرد
  • اصول و مفاهیم طراحی سازه مقاوم در برابر زلزله
رادیو 808: شماره 51- دکتر فرزاد نعیم، برنده جایزه یک عمر فعالیت مهندسی آمریکا 2007

به اطلاع شنوندگان رادیو 808 میرسانیم که مفتخریم در شماره 51 از رادیو 808 (آذر ماه 1392) با پروفسور فرزاد نعیم یکی از چهره های برجسته مهندسی عمران ایران و دنیا مصاحبه ای تدارک دادیم تا شما را با تجربیات ارزنده این پیشکسوت عمرانی کشورمان آشنا کنیم.

در این شماره از رادیو 808 جناب پروفسور فرزاد نعیم برخی از تجربیات خود را در ارتباط با تعریف مهندسی و انتظارات از یک مهندس را برای شنوندگانمان بیان میفرمایند همچنین در مورد مفاهیم طرح عملکردی و طرح سازه مقاوم در برابر زلزله نیز توضیحاتی بیان می کنند که شما را به شنیدن این شماره از رادیو 808 دعوت میکنیم.

برای دانلودرزومهجنابپروفسورنعیماینجاراکلیککنید.

اگر دانشجوی کارشناسی ارشد سازه یا زلزله بوده باشید حتما با ایبوک هندبوک مهندسی زلزله پروفسور فرزاد نعیم برخورد کردید و همواره از اینکه  دانشجویان دانشگاه های داخل و خارج درس مهندسی زلزله را از روی کتاب بین المللی مطالعه میکنند که توسط یک ایرانی نوشته شده است افتخار میکردیم.

یکی از نکات برتری اساتید عمرانی را میتونیم به درگیر بودن آنها با کار های محاسباتی واقعی اشاره کنیم ، میهمان این برنامه از رادیو 808 فردیست که افتخارات کار های مهندسی بین المللی اش همتراز  با افتخارات علمی بیشمار وی است طوریکه درسال 2007 جناب پروفسور فرزاد نعیم به خاطر یک عمر فعالیت مهندسی ارزنده اشان در کشور آمریکا جایزه ای موسوم به فضل الرحمان خان را از آن خود کردند.

بنابراین شما را به شنیدن این مصاحبه دعوت میکنم:

دانلود فایل صوتی مصاحبه

برخی از سوابق علمی جناب پروفسور نعیم عبارتند از:

  • دکترای مهندسی عمران سازه از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در سال 1982
  • دکترای حقوق از دانشگاه کنکورد در سال 2002
  • تالیف کتاب های معروفی در مهندسی زلزله همچون هندبوک مهندسی زلزله ،  طرح عملکردی سازه ها  و ده ها کتاب و مقالات تخصصی دیگر
  • تدریس دروس تخصصی کاربردی سازه و زلزله در مقاطع ارشد در دانشگاه های  UCLA  و  USC و UC Berkeley 
  • ریاست موسسه تحقیقات مهندسی زلزله (EERI) در سال های 2009-2010
  • ریاست انجمن طراحی سازه ساختمان های بلند  در سال های 2010-2011
  • عضو تیم مشاوره زلزله CALTRANS از سال 2010 تاکنون
  •  و عضو کمیته تدوین ده ها آیین نامه تخصصی عمرانی دیگر در کشور آمریکا

از جمله سوابق مهندسی جناب پروفسور نعیم عبارتند از:

  • نایب رئیس و  طراح و محاسب شرکت سازه ای John A. Martin & Associates, از سال 1984 تا کنون
  • طراح ده ها ساختمان بزرگ در کشور آمریکا از جمله Diseny Concert Hall  ، برج های  Paza   کالیفرنیا  ، مرکز  Staples ، مقاوم سازی UCLA Royce Hall 
  • ریاست هیئت داوری بازنگری بیش از 12 طراحی ساختمان
  • و برنده جایزه معتبر فضل الرحمان خان در سال 2007  به عنوان جایزه یک عمر فعالیت مهندسی سازه در کشور آمریکا

بخش هایی از صحبت های جناب پروفسور فرزاد نعیم در رادیو 808 شماره 51

•    تعریف مهندسی از دیدگاه جناب پروفسور فرزاد نعیم:

پروفسور نعیم نایب رئیس شرکت مهندسی جان مارتین

"من معتقدم مهندسی علم نیست ، پلی است بین علم و عمل ، مهندسی بازتابیست به نیاز های جامعه  و درباره مشکلات و نیاز هایی از جامعه است که سریعا نیازمند راه حل میباشد. افتخار مهندسی از آنجا می آید که مشکلات مردم که با آن مواجه هستند را حل کند نه انکه دنبال حل مشکلاتی باشد که در حال حاضر  وجود ندارد با مشکلاتی که ارتباط کمی با مشکلات جامعه دارد یا اصلا ارتباطی ندارد. این مهم است که به عنوان مهندس به افراد انتظارات غلط ندهیم به سوالات اشتباه جواب ندهیم.  بلکه آن ها را اصلاح کنیم. به مشتریان و جامعه آموزش بدیم و همچنین از پاسخ ساده به سوالات پیچیده اجتناب کنیم."

  • پروفسور فرزاد نعیم مولف کتاب های معروفی همچون هندبوک مهندسی زلزله  و طراحی عملکردی سازه ها:

"اگر کسی قبل اینکه کتابم منتشر بشه به من میگفت که از دانشگاه های 1 تا 10 آمریکا 9 تاش کتاب هندبوک زلزله شما را برای درس مهندسی زلزله تدریس میکنند من اون موقع میخندیدم میگفتم که شما با من شوخی میکنید اما خوب کاری بود که شد و مردم هم قدرشو دونستند و من هم از اینکه مردم قدرشونو دونستند ازشون تشکر میکنم."

کتاب هندبوک مهندسی زلزله تالیف پروفسور نعیم در آمازون

•    نظر جناب پروفسور نعیم در مورد فعالیت های گروه آموزشی 808 :

"وبسایتتون را قبلا چند نوبت دیده بودم و یکی دو تا از مصاحبه هاتون را هم نگاه کرده بودم ، بسیار خوب و آموزنده است. من فکر میکنم اینکه مهندسین جوان ما ببینند مهندسان پیشکسوت ما چه کار کردند خوب هست و از اون طرف هم اینکه مهندسان پیر ما بدونند مهندسین جوان ما چه کار دارند میکنند که من مطمئنم اونها هم دارند خیلی کارای خوبی میکنند.از هر دو طرفش خوبه."

دانلود فایل صوتی نظر جناب پروفسور نعیم در ارتباط با رادیو 808 

 •    پروفسور فرزاد نعیم برنده جایزه فضل الرحمان خان در سال 2007 :

"من وقتی که دانشجو بودم علاقه فوق العاده زیادی داشتم به کارهای فضل الرحمان خان و بی نهایت خوشحالم که موفق شدم در سال 2007 جایزه فصل الرحمان خان را برای یک عمر فعالیت مهندسی ام در کشور آمریکار بگیرم."

 

 برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با جایزه فضلور خان اینجاراکلیککنید.

دانلود فایل ویدیویی توضیحات جناب پروفسور نعیم از جایزه فضلور خان 

درباره نویسنده

مجتبی اصغری سرخی

مجتبی اصغری هستم ، پژوهشگر،محقق و نویسنده حوزه صنعت ساختمان ، دیوانه ای که فکر میکند میتواند دنیا را تغییر دهد ، علاقه عجیبی به وب و IT دارم. از درون دانشگاه متوجه به علاقه همزمان تکنولوژی و مهندسی عمران در خودم شدم و سعی کردم در حرفه آینده خودم این دو علاقه مندی رو با دو توانایی دیگرم در آموزش و کارآفرینی ادغام کنم و ماحصل اون شد 808 (از مهر ماه 86) و امروز امیدوارم تونسته باشم در صنعت ساختمان کشورمون با کمک همکارانم در شبکه اجتماعی 808 تغییری ایجاد کرده باشم.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .