معرفی رادیو پادکست های عمرانی دنیا+معرفی سری جدید رادیو808 به زودی...

در اولین خبر از بخش اخبار تحلیلی سایت تصمیم گرفتم تا شما را با رادیو پادکست های مهندسی عمران در دنیا آشنا کنم. اگر شما از کاربران اولیه وبسایت Civil808 بوده باشید احتمالا با تعریف رادیو پادکست و مزایای وجود چنین امکانی برای وبسایت های اینترنتی مطلع هستید اما اگر هنوز در لزوم وجود یک رادیو پادکست و مثمر ثمر بودن اون شک دارید ابتدا این یادداشت از وبلاگ سازه 808 را مطالعه بفرمایید . به طور خلاصه منظور از رادیو پادکست عبارت است از:

"انتشار مجموعه ای از پیوند ها و اخباریست که به صورت رادیویی با کنار قرار دادن اخبار با موزیک متن ایجاد می شود و هدف آن تسهیل در ارائه اخباریست که گاه ممکن است مطالعه متنی آنها به دور از حوصله و وقت ما باشد در حالیکه شنیدن این اخبار در حین کار های روزمره در حال حاضر به عنوان راحت ترین و موثر ترین گزینه برای دریافت آخرین اطلاعات شناخته می شود."

 و اما بیشک بالا رفتن سرعت اینترنت در دنیا و نیز متداول شدن استفاده از سیستم پردازش کامپیوتر برای تعداد بیشتری از مردم و هوشمند شدن اکثر تلفن های همراه و آمدن تبلت ها به بازار باعث شد که بتوان به فکر انتقال هر نوع کاری که در زندگی حقیقی به آن میپردازیم به زندگی مجازی بیفتیم از جمله رادیو اینترنتی. (برای اطلاع از اینفوگرافیک روند رشد اینترنت در سالهای اخبر می توانید این اینفوگرافیک را مشاهده بفرمایید)

نهایتا تکنولوژی و نیاز موجود باعث شد تا از سال 2004 با مواردی همچون وبسایت رادیو لب  و همزمان از طریق آیپاد کم کم ایده شکلگیری رادیو در قالب پادکست اینترنتی به شکلی جهانی در دسترس همگان در آید. در ایران نیز اولیه رادیو پادکست اینترنتی تا آنجا که در خاطر من است مربوط به رادیو کالج پارک میباشد که توسط دانشجویان ایرانی مقاطع دکترای دانشگاه مریلند و از سال 2006 گردانده می شود.

 

معرفی رادیو پادکست های شناخته شده مهندسی عمران در دنیا:

گرچه از ابتدا شاید هدف از رادیو پادکست فقط اطلاع رسانی بود اما خیلی زود به قابلیت این تکنولوژی برای آموزش رسانی هم پی برده شد طوریکه با گسترش استفاده از آن در همه رشته ها به خصوص رشته های مهندسی راه انتقال به آموزش و به خصوص تجارب ارزشمند افراد به یکدیگر به سرعت تسهیل شد. مثل هر رشته دیگری مهندسی عمران نیز از موج این تکنولوژی جدید بی نصیب نماند.

 

الف) ASCE Podcast

در سال 2008 وبسایت انجمن مهندسان عمران آمریکا ASCE برای اولین بار اقدام به راه اندازی رادیو پادکستی با موضوع اختصاصی مهندسی عمران نمود. در حال حاضر ASCE دارای دو دسته رادیو پادکست میباشد:

ASCE Insights

که شامل مصاحبه های ماهیانه با مهندسین برجسته عمرانی کشور آمریکا میباشد. لینک

 

An Eye on Infrastructure

که اشاره به بحث و بررسی متخصصان در رابطه با زیربنا ها یا همان شریان های حیاتی دارد.لینک

 

 

برای شنیدن این رادیو پادکست ها از آیتیونز می توانید از این صفحه بشنوید.

 

ب) AISC Podcast

در سال 2009 انجح سازه های فولادی آمریکا(AISC) به جهت دیده شدن نیاز به بررسی بیشتر به موارد تخصصی اقدام به ضبط و نشر نسخه طولانی تر از مصاحبه ها با اساتید کمیته تدوین آیین نامه سازه های فولادی آمریکا در قالب رادیو اینترنتی نمود  که اطلاعات بسیار خوبی از موارد تخصصی این کمیته از قبیل نحوه تدوین آیین نامه و نیز سوالات زندگی شخصی این اساتید در آن مورد بحث و گفتگو قرار گرفت که تاکنون 22 شماره از آن در وبسایت این انجمن قابل استفاده میباشد و از این لینک می توانید به آن دسترسی داشته باشید.

برای شنیدن این رادیو پادکست ها از آیتیونز می توانید از این صفحه بشنوید.

 

 

معرفی رادیو 808  و ایده اولیه شکلگیری آن:

رادیو 808 رادیویی اینترنتیست که به صورت ماهیانه با چهره های برجسته  و بین المللی مهندسی عمران کشورمون که دارای تخصص و برتری های چه علمی و چه کاری ویژه ای هستند مصاحبه میکند و  در غالب بک رادیو پادکست تقریبا یک ساعته (همراه با بخش اخبار تحلیلی و سایر بخش های خبری دیگر به صورت تدوین شده) در سایت  منتشر می کند.

در این مرحله اولویت با انتقال تجارت از اساتید و چهره های خاص مهندسی عمران به مهندسان عمرانی کشورمان میباشد، چه اساتید و مهندسینی که به نوعی شناخته شده میباشند همچون جناب مهندس معین فر ، پروفسور رمضانیانپور، مهندس احمدرضا جعفری و اساتید برجسته دانشگاهی که تابحال رادیو808 با آنها در حیطه تخصص هایشان با آنها مصاحبه داشت و چه مهندسین و اساتیدی که اختراعات و نوآوری هایی داشته اند اما به هر دلیلی معروفیت چندانی کسب ننموده اند که رادیو808 در راستای شناساندن این چهره های جوان نیز در تلاش است.

به شخصه خود من پس از اینکه رادیو 808 را برای اولین بار در کشورمان و آنهم از روی ایده اولیه وبسایت ASCE و AISC در آذر ماه 1390 راه انداختم علاقه زیادی برای دریافت و انتقال تجربیات از طریق مصاحبه با چهره های خاص مهندسی عمران کشورمان داشتم که سال ها در انتظار آشنا شدن و کسب تجربه از آنها بودم، افرادی که واقعا در زندگی به موفقیت های لذت بخشی رسیده بودن. لازمه ذکر کنم که من موفقیت رو صرفا کسب مال بیشتر از راه ساختمان سازی و ...  و نیز تبلیغات چهره سازی یک عده افراد خاص برای ورود به محافل و دریافت مقامات و پست های خاص دانشگاهی و غیره نمیبینم بلکه موفقت را در کسب و نشر دانش میپندارم.

این ایده رو با انجمن های مختلف عمرانی کشور در میون گذاشتم اما متاسفانه به دلایلی که بعدا آنها را ذکر میکنم با این ایده استقبال چندانی نشد بنابراین تصمیم گرفتم خودم به همراه یک تیم رادیویی قوی این کار رو استارت بزنیم که خوشحالم تاکنون طی تقریبا دو سال گذشته 47 شماره از آن حاوی بیش از 300 ساعت برنامه آموزشی ضبط و آماده انتشار کردیم.

برای شنیدن این رادیو پادکست ها از آیتیونز می توانید از این صفحه بشنوید.

 

معرفی رادیو پادکست های عمرانی ایرانی :

با اینکه اولین بودن  و تنها بودن در هر زمینه ای همیشه لذت بخشه اما مواقعی هم هست که این تنها بودن میتونه باعث اذیت شما بشه! به خصوص وقتی که بعضی ها هنوز واقعا هدف اصلی شما را از ایده راه اندازی این نوع رادیو پادکست را نفهمیده باشن و  چه بسا برایتان در پشت پرده راه اندازی، نسبت های  سیاسی درست کرده باشن! بنابراین اینجاست که آرزو میکنی کاش همزمان با تو چند نفر دیگه هم در این کشور در همین رشته این کارو دنبال میکردن تا شاید کم کم با کمک هم بتونیم استفاده از این روش اطلاع رسانی و تجربه رسانی رو در رشته خودمون تبدیل به امری عادی کنیم.

خوشحالم وقتی همین یکی دو ماه پیش بعد از جستجویی از طریق گوگل متوجه شدم به تازگی یکی دو تا وبسایت دیگه که زیر نظر تشکل های نیمه دولتی اداره می شوند شروع به استفاده از این تکنولوژی رادیو پادکست برای خبر رسانی های وبسایت خود کردند. از آنجمله وبسایت نظام مهندسی استان گلستان  و دیگری وبسایت تشکل گروه اینترنتی مهندسان.

فارغ از اینکه اساسا خواستگاه این دو تشکل چیست نفس این عمل یعنی استفاده از رادیو پادکست ها برای خبر رسانی در وبسایت های عمرانی را مثبت ارزیابی میکنیم و امیدواریم که این امکان بتواند کم کم برای سایر وبسایت ها یا حتی وبلاگ های عمرانی فراهم شود و بتوانند از این شیوه برای خبر رسانی های خود بهره ببرند.

اما در آخر برای تکمیل موضوع این تاپیک بد ندیدم که به بخش خبری مهندسی عمران رادیو سراسری صدا هم اشاره کنم. که در آن بعضا از اساتید برجسته عمرانی کشور مصاحبه هایی در مورد موضوعات عمدتا اجتماعی مهندسی عمران همچون مسکن مهر می توانید اطلاعاتی دریافت کنید.

 

مصاحبه هایی که تاکنون از طریق رادیو808 ضبط و منتشر شده اند

در ابتدا رادیو 808 در 8 شماره اولیه خود چون زمان پیش تولید را میگذراند صرفا حالت خبری داشت اما برای شماره های بعدی برنامه های مختلفی از جمله ضبط مصاحبه  و پخش گزارش از همایش ها و کنفرانس های عمرانی و غیره هم به این رادیو پادکست اضافه شد. از جمله گزارشی از دوازدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان  و یا پخش زنده کنفرانس روز بتن که در 16 مهر 1392 توسط انجمن بتن ایران برگزار شد.

 در ابتدا و از شماره های اول رادیو 808  به سراغ اساتید برجسته کشوری همچون پروفسور رمصانیانپور  و در ادامه جناب مهندس معین فر رفتم و سعی کردم تا تجارب بی نظیر این دسته از اساتید را به گوش سایرین برسانموسپس به سراغ آن دسته از اساتید دانشگاهی امان که بیشتر با فصای وب آشنایی دارند و در آن فعالیت دارن رفتم و  سعی کردم آنها را شناسایی کنم و به آندسته از مخاطبانم که شاید با قابلیت های وب در راستای دریافت آموزش خیلی میونه خوبی ندارند در راستای فرهنگ سازی بیشتر بشناسانم اساتیدی همچون جناب دکتر طارق مهدی  و دکتر سروقد مقدم  .

حتی این مورد رو محدود به اساتید ساکن در داخل کشور هم نکردم برای اینکه بتونم صدای چهره های برجسته بین المللی را هم به گوش کاربرانم برسانم و کاربرانمون از این اساتید بین المللی کسب تجربه کنند از طریق نرم افزار های اینترنتی با اساتید بزرگی همچون چناب پروفسور سعیدی ، دکتر محاسب ، پروفسور احسانی ، دکتر امین منصور و دکتر رونق مصاحبه هایی داشتم.

بعد به سراغ مهندسین جوان اما خوشفکر کشورمون رفتم که یا کارآفرین بودن یا در حوزه وب دارای ایده های نو بودن مثل جناب مهندس منیری(وبسایت مرکز عمران ایران) ، مهندس وجودی(وبسایت سیویلیکا) ، مهندس اسلامی(وبلاگ ارزیابی شتابزده)  مهندس احمدی(نرم افزار رایان سازه) و این آخری مهندس احمدرضا جعفری(وبسایت ایران سازه) رفتم.

در مواردی هم با اساتید بین المللی و خارجی که در مقاطعی میهمان کشورمان در کنفرانس ها و  کارگاه های آموزشی مختلف بودن هم مصاحبه هایی به زبان لاتین داشتم همچون پروفسور تاکادا (زلزله شناس معروف ژاپنی) ، دکتر ویلیام اندرسون ، دکتر فوجیتساکا  و تجربه خوبی هم برای من هم برای شنوندگاان رادیو808 بود.

گرچه چون گرایش خودم سازه است بیشتر مصاحبه هام و سوالاتی که از میهمانان برنامه هام پرسیدم اختصاص به گرایش سازه داشت اما بعد با کمک چند تن از همکارانم تونستم مصاحبه هایی با اساتید برجسته گرایش های دیگر از جمله گرایش خاک و پی با اساتید شناخته شده ای از جمله دکتر بهنیا و دکتر فاخر  ضبط کنم.

خیلی زود فهمیدم مهندسی عمران رو نمیشه فقط از روی گرایش های اون تقسیم بندی کرد و یک مساله خیلی مهم کل گرایش های عمران رو تحت تاثیر قرار میدهد و آن هم مساله مهندسی ارزش است. برای همین جهت معرفی بیشتر این موضوع با سه تتن از اساتید و پیش رو های مهندسی ارزش در پروژه های مهندسی عمران کشورمان مصاحبه هایی داشتم از قبیل جناب دکتر عرب، مهندس شفاعت و مهندس احراری.

اما در بین برنامه های رادیوییم سعی کردم جوانتر ها و آنهایی که نوآوری و خلاقیت داشتند رو از یاد نبرم بنابراین در دو شماره با مهندس شفقی و مهندس آزادی کاکاوند هم مصاحبه های کوتاهی در ارتباط با موفقیت حاضل از نوآوری ها و اختراعات آنها که در زمینه مهندسی عمران داشتند ضبط کردم.

برای ایجاد پل همکاری بیشتر با انجمن ها به سراغ برقرار کردن لینک ارتباطی با انجمن های مهم عمرانی کشورمان رفتم تا از ماحصل این همکاری کاربران سایتم بتوانند بیشترین استفاده را ببرند و در این بین توانستم با هیئت مدیره چهار انجمن مهم عمرانی کشورمان از جمله انجمن بتن ایران (دکتر دیانت) ، انجمن بتن ایران (دکتر تدین) ، انجمن مهندسان محاسب ایران (مهندس زندی)   و انجمن مهندسی زلزله ایران (دکتر سروقد مقدم) مصاحبه هایی در جهت معرفی برنامه های این انجمنها  به کاربرانم ضبط کنم.

سعی کردم در راستای بحش آموزش مجازی وبسایتم کاربرانم را با با مدرسین مطرح کشورمون همچون دکتر فنایی، دکتر خلوتی و مهندس تنباکوچی آشنا کنم.

در مواردی هم وارد شناسایی مهمترین پروژه های فاز اجرایی مهندسی عمران شدم که در شاخص ترین اون برنامه شماره 12 رادیو 808 بود که در روز مهندس سال 90 پخش شد و اختصاص به معرفی پروژه برج میلاد داشت و با دکتر نجفی مدیر عامل بخش مهندسی شرکت بلند پایه مصاحبه ای در این خصوص ضبط کردم. همچنین سعی کردم با شرکت های شاخص در زمینه های مشاوره مقاوم سازی و محاسباتی همچون شرکت نمایندگی راینسون در ایران و شرکت رادیاب و آرین بنا  هم مصاحبه هایی داشته باشم تا بتوانم همه نوع مخاطب سایت را با سلیقه های مختلف اجرایی محاسباتی نسبت به برنامه های رادیو808 راضی نگه دارم.

 

معرفی سری جدید رادیو808  به زودی از شماره 48

خوشحالم به اطلاع شنوندگان رادیو808 برسانم که به زودی از شماره 48 رادیو 808 با سری جدید رادیو808 که شامل تلفیقی از بخش اخبار و مصاحبه میباشد در خدمت شما باشم، لطفا اگر نظرات و پیشنهاداتی شما دارید برایم یا از طریق ایمیل سایت یا کامنت زیر همین تاپیک ارسال بفرمایید، همچنین می توانید نظرات و پیشنهادات خودتان را با ضبط صدای خودتان برایمان به صورت فایل mp3 بفرستید تا در شماره های بعدی رادیو 808 آنرا برای شنیدن شنوندگانمان پخش کنیم.

 

 


نویسنده :

مجتبی اصغری ، مدیر گروه آموزشی 808  

 

کوتاه درباره نویسنده:
مجتبی اصغری هستم ، کارشناس ارشد سازه  ، مولف کتب و مدرس دروس تخصصی مهندسی عمران که علاقه عجیبی به وب و IT دارم و به نوعی یک گیگ عمرانی محسوب میشم. از درون دانشگاه متوجه به علاقه همزمان تکنولوژی و مهندسی عمران در خودم شدم و سعی کردم در حرفه آینده خودم این دو علاقه مندی رو با دو توانایی دیگرم در آموزش و کارآفرینی ادغام کنم و ماحصل اون تشکیل تیم آموزش مجازی 808 از مهر ماه 86 شد و امروز امیدوارم بتونم در سیستم کنونی آموزش مهندسی کشورمون با کمک همکارانم در گروه آموزشی 808 تغییری ایجاد کنم.
صفحات کاری من در شبکه های اجتماعی:
برای ارتباط مستقیم با من کافیسبت به ایمیل شخصیم مستقیما ایمیل بفرستید.

مطالب مرتبط:

- دسته بندی بخش اخبار تحلیلی وبسایت Civil808

» اخبار تحلیلی:حداقل هایی که مهندسان و دانشجویان مهندسی بایست از اینترنت بدانند

چند توضیح:

  • شما نیز اگر مطالب مرتبط با مهندسی عمران دارید که به صورت چالشی موضوع مربوطه را  مورد تحلیل قرار داده اید می توانید به عنوان نویسنده میهمان با ما همکاری داشته باشید. کافیست از طریق ایمیل ما مطلب خود را برایمان ارسال فرمایید تا پس از بررسی در سایت منتشر شود.
  • Civil808  تنها میتواند میزبان آندسته از اخبار و مقالات تخصصی مرتبط با مهندسی عمران باشد که رعایت کننده قانون کپی رایت بوده و تحت تالیف مستقیم انتشار دهنده محتوا باشد.
  • Civil808  تنها میزبان مطالبیست که برای اولین بار چه در سطح وب و چه در سطح فیزیکی به چاپ میرسد،
  • محتوای مندرج از اطلاعات بخش نویسندگان میهمان اخبار تحلیلی آموزشی 808 با مسئولیت مستقیم نویسندگان مربوطه میباشد.
برچسب ها: 
درباره نویسنده
عکس‌های مدیریت کل سایت

مدیریت کل سایت

امیدواریم بتوانیم در سیستم کنونی آموزش مهندسی کشورمان با کمک همکارانمان در گروه آموزشی 808 تغییری ایجاد کنیم.در این راه میتوانید با حمایت و همکاری اتان ما را دلگرم سازید.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .