مقاله تحلیلی : تصورات غلط و رایج در امر نظارت ساختمان

مقاله تحلیلی : تصورات غلط و رایج در امر نظارت ساختمان

امروزه از خدمات نظارت در صنعت ساختمان به صورت گسترده ای در تمام دنیا استفاده می شود. اگر چه امروزه بسیاری از مردم با نظارت ساختمانی آشنا هستند، ولی هنوز تصورات اشتباه زیادی درباره ی فرایند و نحوه ی انجام نظارت ساختمانی وجود دارد. 

ترجمه شده توسط تیم خبری 808

منبع: +

 

 

 

دانلود مقاله: 

tasavorate_ghalat.pdf

پیوستاندازه
PDF icon tasavorate_ghalat.pdf140.73 KB
برچسب ها: 
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
دستمزد مهندس ناظر ساختمان چطور حساب میشه ؟
سلام . کسی میتونه دستمزد مهندس ناظر از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ که برای یک ساختمان ۷۵۰ متری ۵ طبقه در شهر تهران حساب کنه ؟ ما چقدر به ناظر پرداخت کنیم ؟ ( کار یه ساختمون از ۹۰ تا ۱۴۰۰ به خاطر مشکل مالی طول کشید ) کار ساخت سال ۹۰ شروع کردیم و بیش تر کارها انجام شد به جز نازک کاری ،؛ولی به دلیل مشکل مالی متوقف شد تا ۹۷ سال ۹۷ که شروع به کار کردیم مهندس برای تایید مدارک پول این چند سال توقف کار به خاطر گرو بودن مدرک گرفت و ما مبلغی پرداخت کردیم و توافق شد تا ۹۹ کار تموم بشه ولی تاییدیه اسانسور الان که ۱۴۰۰گرفتیم مهندس میگه دوباره باید پول یک سال نظارت از ۹۹ تا الان پرداخت کنید که میشه ۱۸ میلیون در صورتی که تو سایت دیدم باید ما به اتفاوت پرداخت بشه کسی میتونه دستمزد ناظر از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ حساب کنه چقدر میشه ؟ خواهشا کمک کنید مشکل مالی به اندازه کافی داریم
عکس کاربر
1پاسخ
امکان دریافت مهر نظام مهندسی برای کاردان پیوسته آموزشکده غیر دولتی و غیر انتفاعی؟
با تحصیل در مقطع کاردانی علمی کاربردی غیر انتفاعی _ غیر دولتی و گذراندن دوره کارشناسی تکنولوژی مهندس اجرایی عمران در همان آموزشگاه می توانم مهر نظام مهندسی بگیرم؟ اگر می توانم کدام مهر به من تعلق می گیرد؟ محاسبات، اجرا، نظارت؟؟؟ و اگر در کارشناسی نمی شود وقتی کارشناسی ارشد بخوانم می توانم مهر محاسبه دریافت کنم؟
عکس کاربر
3پاسخ
از رشته تکنولوژی مهندسی عمران (علمی کاربردی) می تونم حق طراحی از نظام مهندسی بگیرم؟
سلام از رشته تکنولوژی مهندسی عمران (علمی کاربردی) می تونم حق طراحی از نظام مهندسی بگیرم؟ اگر جواب نه هست من شنیدم از ارشد سازه می تونم مهر طراحی بگیرم آیا درسته؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • Comments

    با سلام و با تشکر و زحمت حضرت عالی برای نگارش این متن.
    بنده با تمام احترام به حضرت عالی نقدی بر برخی از بندها داشته ام که دیدم شاید جالب باشد در رابطه با آن نظرم را بیان بنمایم:
    اکثر مواردی که در اینجا ارائه می گردد از مراجع معتبر ترجمه شده بوده برخی نیز تالیفی می باشد.
    این تصورات غلطی که اسم برده شده است به عنوان کسی که نظارت و ساختمان سازی کرده بر آن نقد هایی دارم:
    1- در مورد گذینه 1 برای اینکه یکپارچگی و سلامت ساختمان حذف گردد و ... باید نظارت عالیه و با جزییات بر تمامی قسمت های کار نظارتی داشت، ما با جان مردم که نمی خواهیم بازی کنیم، مسئله اجتماعی هم نیست که بگوییم نظرات مختلف است، بنابراین بر اساس قاون نظام مهندسی، مقررات ملی و مقررات شهرداری هر مهندسی بایستی نهایت دقت را در نظارت خویش در کار ساختمانی به کار گیرد، حتی اگر کسی از او خوشش نناید، زیرا اکثر پیمتنکاران دنبال دزدین از کار و کیفیت هستند و این وظیفه مهندس ناظر است که به جزء جزء موارد بازرسی لازمه را داشته باشد. اصلاً قرار نیست ناظر کاری کند که کسی از او خوشش بیاید، وظیف ای دارد باید آن وظیفه را به نحو احسند انجام دهد، اگر مجری و پیمانکار ایرادات را رفع کرد که هیچ و گرنه بواسطه وظیفه ناظر و اخلاق مهندسی آوانس بیخون نباید به کسی بدهد و باید در گزارشات موارد را ذکر نماید.
    2- برای هر مقاله ای که نگارش می کنیم 2 حالت وجود دارد، حالت اول مقاله ترجمه یا تالیفی است که مراجع معتبر احتیاج دارد (برای سندیت) و مرحله دوم بررسی موضوعی مطلبی است که نیاز به تجربه بالا در عین حال وجود مراجع معتبر در آن زمینه احتیاج دارد، بنابراین می بایستی در حتماً مراجع معتبر و قابل استنادی در مقاله وجود داشته باشد در غیر اینصورت می تواند به گمراهی و سوء تفاهم در مخاطب بینجامد.
    3- وجود مشکلات در قوانین و سوء استفاده افراد از آن به متولیان آن قوانین و همچنین نهادهای نظارتی بر می گردد، بنابراین به هیچ وجا که اگر اینکار را بکنید دیگر با شما کار نمی کنند یا در گزارش مطلبی را انتشار ندهید، مردم داری کنیم و ... بنابراین این مساله به مهندس ناظر ارتباطی ندارد.
    4- در مورد مورد دوم، نظارت ساختمان به ساختمانهایی بر می گردد که مهندس ناظر از طرف نهاد مربوطه و ذیصلاح (نظام مهندسی، دادگستری ، شهرداری و...) بدان معرفی شده و در واقع در آنجا صلاحیت و مجوز نظارت داشته باشد، چه در ساختمان های نو ساز و چه در بازسازی. بنابراین یک مهندس حق دخالت در کار دیگران را به لحاظ قانونی ندارد، ولی می تواند تخلفات را گزارش داده یا دوستانه نصیحتی به پیمانکار یا ناظر آن پروژه بمانید، زیرا اینکار به ایشان تنفیذ اختیار نشده است، در ضمن همچین تصوری به هیچ وجه در جامعه رایج نمی باشد.
    5 بند چهارم برای بنده کاملاً نامفهوم می باشد، نظارت بر آفات و سموم و نظارت بر قوانین به چه مهناست. مهندس ناظر شرح وظایف خود را بر اساس اساسنامه و ضوابط مربوطه می داند و بدان عمل می نماید.
    6- در مورد بند پنیجم بسیار بعید می دانم که هر انسان عاقلی که ساختمانی دارد نداند که که یک مهندس فارغ التحصیلی که تازگی مجوز نظارت خود را گرفته با مهندسی که 20 سال سابقه کار دارد و گرد درجه یک دارد برابر است، بنابراین بنده فکر نمی کنم همچین نظری رایج باشد.
    7- به بند هفتم موضوع به شدت مخالفت دارم، چه کسی همچنین نظری داده با چه آمار رسمی همچین چیزی را نشان میدهد؟ اصلاً در این مورد به نظر بنده جای بحث و صحبتی وجود ندارد، به جز افرادی که خطاکار هستند که از پلیس راهنمایی رانندگی و پلیس نیرو انتظامی و در زمینه ساختمان از مهندس ناظر بدشان می آید هیچ انسان عاقلی همچین فکری نمی نمیاد.
    8 اصولاً در یک مقاله تحلیلی در رابطه با مرودی بحث گردیده و بیشتر به دنبال حل مساله می باشند تا برای خوانندگان آن موضوع مفید واقع گردد که به نظر بنده این موضوع در مقاله مذکور راعایت نشده، از همه مهمتر رجوع به اسناد، سرشماری های رسمی و مراجع معتبر است که به یک مقاله اعتبار بیشتری می بخشد که جای آن در این مقاله خالی بوده است.
    در هر حال از همکار خوبمان برای نگارش این مقاله کمال تشکر و آرزوی موفقیت را دارم.

    عکس‌های alireza salehin
    alireza salehin