مقاله تحلیلی: دوباره‌کاری در ساخت‌وساز

مقاله تحلیلی: دوباره‌کاری در ساخت‌وساز

دوباره‌کاری معمولاً به دلیل اصلاحاتی که در حین اجرای پروژه رخ می‌دهند، اتفاق می‌افتد. به‌طورکلی دوباره‌کاری را می‌توان کاری غیرضروری تعریف کرد که لازم است به دلیل خوب انجام نشدن مجدداً انجام شود.

 دوباره‌کاری وقتی اتفاق می‌افتد که بخشی از کار مطابق با خواسته مشتری نباشد یا با آنچه در قرارداد ذکرشده تطابق نداشته باشد. بااین‌حال ممکن است نیاز به دوباره‌کاری تا زمان کنترل کیفیت مشخص نشود.

عامل دوباره‌کاری ممکن است داخلی یا خارجی باشد. تغییر درخواست‌های مشتری یکی از عوامل خارجی است که ممکن است منجر به دوباره‌کاری شود. دوباره‌کاری تأثیر منفی بر بهره‌وری، زمان و هزینه پروژه دارد.

منابع دوباره‌کاری

خطاها به دلیل تعاملات پیچیده حین کار رخ می‌دهند و بنابراین یک عامل را نمی‌توان دلیل بروز اشتباه دانست. به‌منظور شناسایی و حذف یک خطا باید ماهیت خطا را بشناسیم و درک کنیم.

به‌طورکلی دوباره‌کاری به دلیل خطاها، تغییرات و حذفیات رخ می‌دهد.

۱- خطاها و اشتباهات

خطاهایی که در فرآیند طراحی رخ می‌دهند در مراحل بعدی خود را نشان می‌دهند و تأثیر قابل‌توجهی بر دوباره‌کاری دارند. هر چه یک خطا و اشتباه دیرتر شناسایی شود، احتمال دوباره‌کاری افزایش می‌یابد.

به‌عبارت‌دیگر میزان دوباره‌کاری به مدت‌زمانی که طول کشیده خطا شناسایی شود، بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال ممکن است یک خطای مربوط به ابعاد در طراحی تا زمانی که ساخت‌وساز شروع نشده، مشخص نشود.

۲- تغییرات

یک تغییر در طراحی می‌تواند زیبایی و دیگر جنبه‌های سازه را تحت تأثیر قرار دهد. دوباره‌کاری ناشی از تغییرات تأثیر منفی بر بهره‌وری و عملکرد کلی پروژه دارد. تغییر طرح عامل اصلی دوباره‌کاری در پروژه‌های ساختمانی محسوب می‌شود.

۳- حذفیات

خطای حذف به دلیل فشار کاری یا حواس‌پرتی اتفاق می‌افتد. دلایلی همچون محدودیت زمانی، کمبود نیروی انسانی، خستگی و بی‌تجربگی از عواملی هستند که منجر به حذف و دوباره‌کاری می‌شوند.

لازم به ذکر است که برخی از شیوه‌های کاری در برخی سازمان‌ها علی‌رغم مهارت و تخصص افراد منجر به بروز چنین خطایی می‌شود.

دلایل دوباره‌کاری

۱- عوامل مربوط به طرح

از دلایل دوباره‌کاری می‌توان به عدم هماهنگی تیم طراحی اشاره کرد. خطا یا تغییر در طراحی، کمبود نیروی کار؛ فقدان نیروی حرفه‌ای و کنترل ضعیف اسناد از دلایل بروز اشتباه در طرح هستند.

۲- عوامل مربوط به مشتری

این مورد در درجه اول به فقدان تجربه و دانش در طراحی و ساخت و بعد به عدم مشارکت کارفرما/ مشتری در پروژه، کمبود بودجه، ارتباطات ضعیف با مشاوران و کم‌وکاست در اسناد قرارداد مربوط می‌شود.

۳- مسائل مربوط به مدیریت سایت

عدم مدیریت و نظارت مناسب، هماهنگی ضعیف بین افراد، دستورالعمل‌های نامشخص و اضافه‌کاری‌های بیش‌ازاندازه از عواملی هستند که منجر به دوباره‌کاری می‌شوند. به همین جهت لازم است که کارگران در رابطه با وظیفه خود آموزش‌های مناسبی ببینند. هر فرد باید به‌طور واضح بداند که در کارگاه ساخت‌وساز چه نقشی دارد تا از این طریق احتمال بروز اشتباه کاهش یابد.

۴- عوامل مربوط به پیمانکار فرعی

استفاده از مصالح نامرغوب و به دنبال آن مشکلات حین ساخت از عواملی هستند که در این دسته قرار می‌گیرند. از این مشکلات می‌توان با تهیه مواد و مصالح باکیفیت و درعین‌حال در نظر داشتن قیمت و در دسترس بودن آن‌ها رفع کرد.

تأخیر در تحویل و در دسترس نبودن مصالح باعث تأخیر در پروژه می‌شود؛ بنابراین لازم است که پیمانکار فرعی از روند زنجیره تأمین اطمینان حاصل کند.

۵- عوامل مربوط به تجهیزات

به‌جز موارد ذکرشده لازم است که قبل از شروع کار وضعیت و عملکرد ماشین‌آلات و تجهیزات ساختمانی بررسی شود. این تجهیزات باید به لحاظ ایمنی، سالم بودن و تحویل به‌موقع بررسی شوند.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۱۰۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نرم افزار AgTek
از دوستان کسی اطلاع داره از این نرم افزار و این که از کجا میتونم پیداش کنم؟
عکس کاربر
2پاسخ
نرم افزار مناسب برای مدیریت پروژه چیست؟
از پریماورا در چه پروژه هایی استفاده می شود؟ این پروژه ها چه تفاوت هایی دارند که در آنها msp قابل استفاده نیست؟
عکس کاربر
9پاسخ
برای ورود به حرفه به کار عملی در رشته عمران بایست از کجا شروع کنم؟
سلام.خسته نباشید.من مدرک کارشناسی عمران دارم ولی متاسفانه با هیچکدام از نرم افزارهای مربوط آشنایی ندارم .به رشته ی خودم خیلی علاقمندم ولی توی دانشگاه مطلب خاصی یاد نگرفتم. میخواستم از شما مشاوره بگیرم که از کجا شروع کنم؟البته ارشد هم قبول شدم در رشته مدیریت پروژه ولی علاقه شدیدی به راهسازی دارم. ممنون میشم راهنماییم کنید که چطور و از چه مباحثی باید شروع به یاد گرفتن نرم افزار بکنم.(تقریبا هیچی بلد نیستم بجز اینکه ریاضیات و استاتیک و تحلیل سازه و فولاد حل کنم)
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .