مقاله تحلیلی: عایق‌کاری در ساختمان‌های فولادی- اهداف و انواع

مقاله تحلیلی: عایق‌کاری در ساختمان‌های فولادی- اهداف و انواع

عایق‌بندی برای ساختمان‌های فولادی یک ضرورت برای حفظ دمای داخلی و جلوگیری از خوردگی ناشی از تشکیل کپک است. مصالح عایق مختلفی برای ساختمان‌های فولادی در بازار موجود است که سبب حفظ تمامیت سازه در طولانی‌مدت و افزایش طول عمر آن می‌شوند.

 در این مقاله به بحث درباره انواع عایق‌کاری در ساختمان‌های فولادی و هدف از انجام این کار می‌پردازیم.

اهداف

عایق‌ها عملکردهای خاصی در سازه‌های فولادی دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

1- ثابت نگه‌داشتن دمای ساختمان

عایق‌کاری در ساختمان‌های فولادی حرکت گرما در فضل زمستان و حرکت سرما در فصل تابستان را کند می‌کند. همین موجب کنترل دمای داخلی ساختمان می‌شود.

2- کاهش مصرف انرژی

عایق‌کاری انرژی حرارتی را در ساختمان نگه می‌دارد و این امکان را به ساکنین می‌دهد که دما را با مصرف انرژی کمتری تنظیم کنند. این موضوع باعث افزایش بهره‌وری انرژی می‌شود.

3- جلوگیری از کپک، زنگ‌زدگی و خوردگی

تغییر قابل‌توجه دمای داخلی و خارجی منجر ممکن است منجر به مشکلاتی از قبیل کپک‌زدگی شود. اگر برای این قبیل مشکلات راهکاری اندیشه نشود، مشکلات جدی برای افراد دارای آلرژی و مشکلات تنفسی به وجود خواهد آمد.

عایق‌کاری در ساختمان‌های فولادی جریان گرما را کنترل و از تراکم رطوبت و متعاقب آن کپک، خوردگی و زنگ‌زدگی جلوگیری می‌کند. به همین علت است که عایق‌کاری موجب افزایش طول عمر ساختمان و محافظت از سلامت ساکنان می‌شود.

4- جذب صدا

عایق ساختمان‌های فولادی علاوه بر موارد ذکرشده صداهای اطراف را هم جذب می‌کند.

انواع عایق در ساختمان‌های فولادی

در عایق‌کاری ساختمان‌های فولادی از چهار نوع مصالح استفاده می‌شود. هرکدام از آن‌ها عملکرد و هزینه متفاوتی دارند. گزینه نهایی با مقایسه ویژگی‌های مختلف مصالح ازجمله شکل و اندازه و موقعیت ساختمان و هدف از عایق‌کاری انتخاب می‌شود.

1- فویل‌های انعکاسی

این فویل‌های از آلومینیوم یا پلی‌استر آلومینیومی ساخته می‌شوند. این فویل‌ها به‌طور قابل‌توجهی باعث روشن شدن نمای بیرونی ساختمان می‌شوند. فویل‌ها باوجود نصب آسان، هزینه زیادی دارند.

2- فایبرگلاس

این نوع، رایج‌ترین و ارزان‌ترین گزینه برای عایق‌کاری ساختمان‌های فولادی هستند که معمولاً به شکل پتو یا رول در بازار وجود دارند.

3- پنل‌های فلزی

از این پنل ها در قالب دیوار خارجی یا سقف استفاده می‌شود. این پنل ها ویژگی‌های حرارتی فوق‌العاده‌ای دارند، طراحی آن‌ها انعطاف‌پذیر است و به‌علاوه نصب سریعی دارند.

4- پنل‌های توپر

این مورد یک گزینه عالی برای استفاده در سقف هستند. نصب این پنل ها آسان است. این پنل ها از ورقه‌های متراکم و سخت از یک جنس خاص فوم ساخته می‌شوند.

همه ساختمان‌های فولادی به عایق‌کاری نیاز ندارند اما عایق‌کاری یک راهکار خوب برای صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوط به سرمایش و گرمایش است و به‌علاوه طول عمر ساختمان را افزایش می‌دهد.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۱۰۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

 

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .