مقاله تحلیلی: نکات کاربردی در آرماتورگذاری المان‌های بتنی

مقاله تحلیلی: نکات کاربردی در آرماتورگذاری المان‌های بتنی

آرماتورگذاری المان‌های بتنی باید مطابق آیین‌نامه موردنظر و طراحی صورت گرفته انجام شود. به‌علاوه باید اطمینان حاصل کرد که فرآیند بتن‌ریزی و تحکیم بتن به نحو مناسبی انجام شود.

مهندس ناظر باید روند جای گذاری آرماتورها را به‌دقت کنترل و از تطابق فاصله بین میلگردها و کاور بتنی با طرح اطمینان حاصل کند. کاور بتنی از میلگردها در مقابل آتش، عوامل محیطی مخرب و کمانش ناشی از بارهای فشاری محافظت می‌کند. در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که باید در حین فرآیند آرماتورگذاری به آن‌ها توجه خاص شود.

  1. مهندس کارگاه باید فاصله بین خاموت ها را چک کند.
  2. کاور بتنی بین سطح فوقانی دال و سطح فوقانی آرماتورها باید کنترل گردد به‌خصوص اگر سازه در معرض عوامل محیطی مخرب قرار داشته باشد.
  3. درصورتی‌که نیاز باشد آرماتورگذاری به‌صورت دوبل انجام شود، پیشنهاد می‌شود که میلگردها در راستای عمودی در یک تراز قرار گیرند تا بتن‌ریزی و تحکیم بتن تسهیل گردد.
  4. در ردیف بالایی آرماتورها دهانه‌هایی برای بتن‌ریزی تعبیه کنید تا از جدا شدن سنگ‌دانه‌های بتن جلوگیری شود.
  5. درصورتی‌که آرماتورگذاری به‌شدت متراکم است، می‌توانید هنگام بتن‌ریزی میلگردها را جابجا کنید و بعد از پایان فرآیند آن‌ها را به‌جای خود بازگردانید. در صورت تائید طراح سازه می‌توان از جابجایی مجدد آرماتورها صرف‌نظر کرد.
  6. اندازه اسمی سنگ‌دانه‌های درشت بتن نیابد بزرگ‌تر از سه‌چهارم فاصله بین میلگردها باشد. در غیر این صورت در روند بتن‌ریزی اختلال ایجاد می‌شود.
  7. ویبراتور باید متناسب بافاصله بین میلگردها باشد تا تحکیم به‌درستی صورت گیرد. درصورتی‌که ویبراتور کوچک باشد باید فاصله بین نقاط ویبره کردن را کاهش و زمان ویبره را افزایش داد.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .