مقاله تحلیلی: ملاحظات مربوط به مناسب‌ سازی منازل برای معلولان

مقاله تحلیلی: ملاحظات مربوط به مناسب‌ سازی منازل برای معلولان

طبق آمار ۱۵ درصد از جمعیت جهان (حدود ۱ میلیارد نفر) به‌نوعی دارای معلولیت هستند. به همین جهت لازم است که خانه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شوند که برای افراد دارای ویلچر قابل‌استفاده باشند و زندگی کردن را برای آن‌ها راحت‌تر کنند.

در ادامه به سه مورد از مهم‌ترین ملاحظات مربوط به مناسب‌سازی منازل برای معلولان اشاره خواهیم کرد.

 

 

 

 

 

 

 

۱- عریض‌تر کردن عرض ورودی‌ها

عرض ورودی‌ها باید حداقل ۳۲ اینچ باشد تا افراد دارای ویلچر بتوانند رفت و آمد کنند. عرض ایده آل ورودی‌ها ۳۶ اینچ است. ازآنجاکه عرض ورودی اغلب ساختمان‌های مسکونی به‌طور متوسط بین ۲۳ تا ۳۰ اینچ است، لازم است اقداماتی برای عبور و مرور معلولان در نظر گرفته شود. یکی از این راهکارها جایگزین کردن لولاهای معمولی با لولاهای Z شکل است. با استفاده از این لولاها می‌توان حداقل ۱ اینچ عرض ورودی‌ها را افزایش داد. این لولاها علاوه بر اینکه مقرون‌به‌صرفه هستند، نصب راحتی هم دارند. همچنین می‌توانید قاب تزئینی دور در را حذف کنید. اگر هنوز هم فضای کافی برای عبور ویلچر تأمین نشده بود، باید چارچوب در را تغییر دهید (عرض ۳۶ اینچ ایده آل است). همچنین لبه‌های ورودی نباید بیشتر از نیم اینچ باشند تا امکان عبور و چرخش ویلچر تأمین شود. لبه‌های بلند برای عبور و مرور افراد دارای ویلچر چالش‌برانگیز هستند. ازآنجاکه حدود ۱۱۰ میلیون نفر در جهان نیاز به ویلچر دارند یا از ویلچر استفاده می‌کنند، قابل‌استفاده بودن منازل موجب استقبال و رضایت‌مندی همه افراد یک جامعه که بخش وسیعی از آن را افراد دارای مشکلات حرکتی یا معلول تشکیل می‌دهند، می‌شود.

۲- توجه به سیستم روشنایی

دسترسی به سیستم روشنایی یکی از ملاحظات مهم است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. در وهله اول باید کلیدها در ارتفاع حداکثر ۳۶ اینچی از سطح زمین قرار بگیرند تا امکان دسترسی افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند، فراهم شود. اگر برخی از کلیدها پشت کانتر یا در ارتفاع ۴۴ اینچ باشند باید جای آن‌ها را عوض کرد. نکته مهم دیگر این است که در ورودی‌ها و راهروها روشنایی کافی تأمین شود. با نصب سیستم‌های روشنایی هوشمند و دارای سنسور می‌توان این مشکلات را حل کرد. به این صورت نیاز به کلیدهای روشنایی که ممکن است برای افراد کم‌توان چالش‌برانگیز باشند، حذف خواهد شد.

۳- دسترس‌پذیر بودن راهروها

هر چیزی مانند میزها، جاکفشی و وسایل تزئینی را از راهروها حذف کنید تا در مسیر عبور ویلچر مانعی وجود نداشته باشد. برای اینکه افراد دارای ویلچر به‌راحتی بتوانند از راهروها عبور کنند باید حداقل عرض آن‌ها ۳۶ اینچ باشد. هرچند که عرض ایده آل ۴۸ اینچ است. ۴۸ اینچ فضای کافی برای حرکت و چرخش ویلچر در جهت عبور به اتاق‌ها، سرویس بهداشتی و حمام تأمین می‌کند.

نتیجه‌گیری

تغییر طراحی خانه‌های به‌گونه‌ای که برای افراد دارای ویلچر هم قابل‌استفاده باشند، علاوه بر اینکه کیفیت زندگی این افراد را افزایش می‌دهند موجب افزایش ارزش خانه هم می‌شوند. با تغییر ورودی‌ها، سیستم روشنایی و راهروها می‌توانید خانه را برای عبور و مرور افراد دارای ویلچر مناسب‌سازی کنید تا این افراد هم زندگی بهتر و راحت‌تری داشته باشند.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۱۰۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .