مقاله تحلیلی: بزرگترین ساختمان بتنی ساخته‌ شده با چاپگرهای سه‌بعدی

مقاله تحلیلی: بزرگترین ساختمان بتنی ساخته‌ شده با چاپگرهای سه‌بعدی

پرینترهای سه‌بعدی با سرعت دادن به فرآیند ساخت، کاهش هزینه‌های نیروی کار و انتشار کربن صفر موجب تحول صنعت ساخت‌وساز شده‌اند. این تحول با ساخت بزرگ‌ترین ساختمان بتنی ساخته‌شده با چاپگرهای سه‌بعدی در مسقط پایتخت عمان به نقطه عطفی بزرگی رسیده است.

این پروژه با همکاری دانشگاه فناوری المان در عمان (GUtech)، شرکت دانمارکی تولیدکننده پرینترهای سه‌بعدی (COBOD) و شرکت مکزیکی تولید سیمان (Cemex) انجام شد.

اگرچه ساخت بنا با پرینترهای سه‌بعدی در عمان اتفاق جدیدی نیست اما این ساختمان به دلیل آنکه با بتن واقعی و نه ملات خشک معمولی ساخته‌شده یک نمونه منحصربه‌فرد است.

COBOD و CEMEX یک ماده بتن مانند به اسم D.fab تولید کردند که از سیمان، ماسه و شن موجود در محل تولید می‌شد. این ماده که استفاده راحت‌تری دارد برای اولین بار در آنگولا برای ساخت یک بنا با چاپگرهای سه‌بعدی تحت آزمایش قرار گرفت.

در این پروژه %۹۹.۵ از مصالح از داخل عمان و تنها %۰.۵ از اروپا تأمین شد. به همین دلیل هزینه‌های ساخت به کمتر از ۱۶۰۰ یورو کاهش یافت. اگر از ملات خشک در این پروژه استفاده شده بود هزینه‌ها به‌مراتب بیشتر می‌شد.

این ساختمان مسکونی با مساحت ۲۱۰۰ فوت مربع،‌سه اتاق‌خواب، سه حمام/دستشویی، یک اتاق نشیمن، یک آشپزخانه و یک سالن پذیرایی دارد.

این خانه طی دو مرحله ساخته شد. در مرحله اول مقدار مواد و مصالح تنظیم و در مرحله دوم ساخت پروژه طی پنج روز انجام شد.

این پروژه در رویدادی که در ۲۱ دسامبر ۲۰۲۱ برگزار شد با حضور بیش از ۲۰۰ شخصیت برجسته رونمایی شد. این پروژه گام کوچکی در راستای چشم‌انداز ۲۰۴۰ عمان برای دستیابی به یک اقتصاد پایدار است.

Henrik Lund-Nielsen بنیان‌گذار و مدیر COBOD از تولیدکنندگان سیمان و بتن درخواست کرد که راه‌حلی برای تولید بتن واقعی با مصالح بومی منطقه به‌صورت گسترده ارائه کنند. او همچنین اضافه کرد این فناوری به دلیل کاهش هزینه‌ها و کاهش نیروی کار موجب تحول صنعت ساخت‌وساز در کل دنیا خواهد شد.

 

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

 

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
0پاسخ
در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .