مقاله تحلیلی: ۵ کاربرد عرشه‌ های فولادی

مقاله تحلیلی: ۵ کاربرد عرشه‌ های فولادی

با تغییرات اخیر مقررات ساختمان‌سازی به‌خصوص بعد از فاجعه گرنفل، لازم است که گزینه‌های عرشه سازی به‌خصوص در ساختمان‌های بلندمرتبه مورد تجدیدنظر قرار بگیرند.

طبق ارزیابی‌های انجام‌شده، عرشه‌های فلزی به دلیل ضد حریق بودن، پرطرفدارترین جایگزین عرشه‌های کامپوزیت محسوب می‌شوند. انعطاف‌پذیری و دوام از دیگر عوامل محبوبیت این عرشه‌ها هستند. در ادامه به همه آنچه باید در مورد عرشه‌های فلزی بدانید، اشاره خواهیم کرد.

عرشه فولادی چیست؟

از عرشه‌های فولادی اساساً در ساخت سقف‌ها و کف‌ها استفاده می‌شود. منظور از عرشه فولادی استفاده از انواع ورق‌های فولادی به همراه فولاد به شکل‌های دیگر یا بتن است که اساس سیستم کف سای یا سقف را فراهم می‌کند.

کاربردهای عرشه فولادی در کف سازی

در ادامه به ۵ کاربرد مهم عرشه فولادی در کف سازی و مزیت‌های آن در ساخت‌وساز اشاره خواهیم کرد.

۱- سکوی کار

از عرشه‌های فولادی کف می‌توان به‌عنوان سکوی کار در ساخت سازه‌های چندطبقه استفاده کرد. بتن خیس نمی‌تواند وزن خود را تحمل کند و به‌علاوه فولاد به‌تنهایی باعث تثبیت آن نمی‌شود. عرشه‌های فولادی سبک هشتند و به‌علاوه جایگزین ارزانی برای سکوهای کار در ساختمان‌های بلندمرتبه محسوب می‌شوند.

۲- قالب دائمی مقاوم‌تر

از عرشه‌های فولادی کف می‌توان به‌عنوان قالب‌های دائمی و موقت استفاده کرد. از این عرشه‌ها می‌توان به‌صورت درجا و دائمی به‌عنوان قالبی برای بتن‌ریزی، ریختن ملات سیمان و غیره استفاده کرد. ازآنجاکه فولاد و سیمان ترکیب مقاومی ایجاد می‌کنند، می‌توان فونداسیون مقاوم‌تر و محکم‌تری برای کل سازه در اختیار داشت. ازاین‌رو این سازه می‌تواند بارها و فشارهای بیشتری را تحمل کند و بدین ترتیب جایگزین به‌مراتب محکم‌تری برای دال‌های بتنی است.

۳- کاهش ضخامت دال‌ها

اگر دال‌ها به شیوه معمول یعنی تنها با سیمان ساخته شوند، کنترل ضخامت آن‌ها کار دشواری خواهد شد. یکی از مزیت‌های عرشه‌های فولادی سبک بودن آن‌ها است. وزن سیمان به‌خودی‌خود باعث کاهش مقاومت کف می‌شود. بااین‌حال با افزودن عرشه فولادی به کف، مقاومت آن افزوده و از مقدار مصالح موردنیاز برای ساخت‌وساز کاسته می‌شود.

۴- افزایش ایمنی کارگران

اگر کارگاه ساخت‌وساز به‌درستی مدیریت نشود، مکان خطرناکی برای فعالیت کارگران خواهد بود. عرشه‌های فولادی با تأمین یک سکوی کار ایمن به کارگران امکان کار در ارتفاع را می‌دهند. مزیت‌های افزایش سطح ایمنی هم شامل کارگران و هم کارفرما به لحاظ کنترل بودجه می‌شود.

۵- سقف سازی و دیوار سازی

مزیت‌های عرشه‌های فولادی بسیار فراتر از آن است که به کف سازی محدود شود. از این عرشه‌ها می‌توان به‌طور گسترده در ساخت دیوارها و سقف‌ها استفاده کرد. نصب این عرشه‌ها بسیار آسان است و بنابراین زمان ساخت‌وساز به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

عمده مزایای عرشه‌های فولادی

  • کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز
  • کاهش زمان ساخت‌وساز
  • افزایش کیفیت ساخت
  • نصب آسان
  • کاهش ضایعات

نتیجه‌گیری

استفاده از عرشه‌های فولادی موجب افزایش ایمنی در ساخت‌وساز می‌شود. عرشه فولادی به دلیل مزایای متعددی که دارد که یک گزینه مناسب در ساخت سازه‌های بلندمرتبه محسوب می‌شود.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
140پاسخ
خمش تیر بلند در عرض
سلام . میخواستم فرمول و علت خم نشدن تیر بلند از عرض رو بپرسم. مثال: چرا خطکش نازک معمولی از عرض نازکش سریع با فشار بسیار کمی خم میشه ولی در عرض بیشترش اصلا خم نمیشه
عکس کاربر
45پاسخ
اثبات فرمول مدول الاستیسیته ماده مرکب بتن
سلام وقتتون بخیر میخواستم بدونم این دو فرمول چطور اثبات میشود ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
0پاسخ
فیل مبحث 10
سلام استاد لطفا فیلم مبحث 10 ویرایش جدید و مبحث 17 ویرایش جدید رو هم بزارید ممنون
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .