مقاله تحلیلی: ۱۰ سؤال درباره دستورالعمل و الزامات AISC 2016

مقاله تحلیلی: ۱۰ سؤال درباره دستورالعمل و الزامات AISC 2016

AISC همیشه در حال توسعه استانداردهای خود است و لذا تنها از طریق سؤالات چالشی کاربران این انگیزه را کسب می‌کند. در ادامه ۱۰ سؤال پرتکراری که از AISC پرسیده شده است، تفسیر و پاسخ داده خواهد شد.

به نظر می‌رسد عمق سخت‌کننده‌های عرضی از حرکت نسبی بال‌های تیر جلوگیری می‌کند. آیا می‌توان موقعیت سخت‌کننده‌های عرضی در یک تیر را به‌عنوان یک نقطه مهاری درنظرگرفت؟

این سؤال بارها تکرار شده است. پاسخ این سؤال، خیر است. سخت‌کننده‌های عرضی در هنگام دوران مقطع هیچ نقشی ندارند و در برابر کمانش جانبیِ پیچشی هیچ مقاومتی ندارند. درنتیجه روی طول مهار نشده تیر، Lb هیچ تأثیری ندارند. سخت‌کننده‌ها می‌توانند تغییر شکل جان را کاهش داده و کارآمدی مهارهای پیچشی را افزایش دهند. بااین‌حال، سخت‌کننده‌های جان به‌تنهایی در افزایش پایداری اعضا تأثیری ندارند.

لطفاً مشخص نمایید زمانی که بازرسی‌های ویژه شخص ثالث توسط مسئول حقوقی کنسل شود، الزامات تست غیر مخرب (NDT) در فصل N هم لغو می‌شوند یا خیر؟

این صحیح نیست. تفسیر بخش N6 موضوع را روشن‌تر می‌کند: اجازه لغو بازرسی‌های QA در کارگاه تولیدی، از ضرورت NDT برای جوش‌ها نمی‌کاهد؛ این بازرسی‌ها بجای اینکه توسط QA انجام شوند، توسط QC سازنده انجام می‌شوند. حتی زمانی که بازرسی‌های QA لغو می‌شوند نیز NDT باید انجام شود.

عرض مؤثر، p، برای عمل اهرمی می‌تواند به‌صورت محافظه‌کارانه برابر با 3.5b درنظرگرفته شود اما نمی‌تواند از فاصله بین بولت ها بیشتر باشد. این عبارت با بخش 9 ویرایش 14 ام دستورالعمل که می‌گوید p به دو برابر b محدود می‌شود، در تناقض است. آیا عرض مؤثر می‌تواند از 2 برابر b بیشتر باشد؟

بله. این مورد بر اساس ویرایش 15 ام است که عرض مؤثر قراردادی را از p=2b به p=3.5b تغییر داده است. این مقدار پیش‌فرض جدید بر اساس دستورالعمل ارائه‌شده توسط انجمن سازه‌های فولادی آفریقای جنوبی است که توسط کمیته دستورالعمل AISC ارزیابی شده و به نظر مناسب می‌رسد. زاویه  تو ع فرضی جدید برابر با 60 درجه است که محافظه‌کارانه است اما به‌اندازه زاویه 45 درجه که در نسخه 14 ام دستورالعمل استفاده می‌شد محافظه‌کارانه نیست. باید توجه کرد که 2p به‌عنوان الزام در نظر گرفته نشده است. بااینکه ذکر نشده اما باید گفت این مقدار تنها یک پیشنهاد است. این پیشنهاد از آنجایی ارائه شد که موردتوجه کمیته آیین‌نامه قرار گرفت. دلیل هم این بود که در عمل از محدوده وسیعی از طول‌های فرعی استفاده می‌شود. با توجه به کمبود اطلاعات موجود در زمان تنظیم دستورالعمل، کمیته احساس کرد که مقدار 2b حد پایین ایمنی است. با نگاهی دقیق‌تر به اطلاعات انجمن سازه‌های فولادی آفریقای جنوبی مقدار حدی 3.5b درنظرگرفته شد. توجه کنید که این دستورالعمل اجازه می‌دهد که طول فرعی بزرگ‌تری بر اساس آزمایش یا آنالیز استفاده شود.

تفاوت‌های بین بولت های لغزشی بحرانی رده A و بولت های لغزشی بحرانی رده B چیست و در نقشه‌های کارگاهی و ساخت چگونه باید مشخص شوند؟

چیزی به نام بولت لغزشی بحرانی، بولت رده A، بولت رده B یا بولت باربر وجود ندارد. در اتصالات لغزشی بحرانی می‌توان بولت های مشابه را استفاده کرد. درواقع از یک بولت یکسان می‌توان در اتصال لغزشی بحرانی یا اتصال باربر استفاده کرد. تفاوت بین اتصال لغزشی بحرانی و اتصال باربر این است که اتصال لغزش بحرانی حرکت را از طریق اصطکاک تحمل می‌کند و اتصال باربر حرکت را از طریق برش در بولت تحمل می‌کند. تفاوت دسته‌های A و B به سطح آن‌ها مربوط است. فردی که جزئیات را رسم می‌کند باید در نقشه‌های کارگاهی نوع سطح موردنیاز را در اتصالات لغزشی بحرانی مشخص کند چراکه بر روی مقاومت این اتصالات تأثیر می‌گذارد. اتصالات لغزشی بحرانی باید پیش کشیده نیز باشند و این موضوع باید در اسناد مربوط به نصب بولت که می‌تواند نقشه‌های کارگاهی یا اجرایی باشند، گنجانده شود. مشخص کردن لغزشی و بحرانی بودن اتصالات به‌منظور تضمین انجام پیش کشیدگی کفایت می‌کند. لازم به ذکر است که تمامی اتصالات پیش کشیده از نوع لغزشی بحرانی نمی‌باشند.

سؤالات زیر همگی مربوط به الزامات فصل N دستورالعمل می‌باشند:

۱. آیا زمانی که سازنده‌های مورد تائید AISC کار را انجام می‌دهند لارم است بازرسی‌های ویژه صورت پذیرد؟ 2. آیا سازنده‌های مورد تائید AISC اجازه انجام بازرسی‌های ویژه را توسط پرسنل خود دارند یا خیر؟ 3. آیا سازنده‌های مورد تائید AISC اجازه انجام آزمایش‌های غیر مخرب (NDT) را توسط پرسنل خود دارند؟ 4. اگر سازنده‌ها مجاز به انجام NDT توسط پرسنل خود باشند، آیا صلاحیت‌های لازم برای این پرسنل نسبت به یک بازرس ویژه متفاوت است؟ 5. آیا معمولاً سازنده‌های موردهایید AISC افراد موجود را برای انجام NDT حفظ می‌کنند؟

پاسخ‌های زیر در جواب به این سؤالات مطرح شده‌اند:

۱- این سؤال از نوع بله یا خیر نیست. الزامات AISC برای سازه‌های فولادی (ANSI/AISC 360) بازرسی‌های خاصی را ملزم نمی‌کند. نیازمندی‌های مربوط به بازرسی‌های ویژه در آیین‌نامه‌های ساختمانی مانند آیین‌نامه بین‌المللی ساختمان (IBC) درج شده‌اند. IBC به مسئولان حقوقی اجازه می‌دهد سازنده‌ها را تائید کنند یا نکنند و زمانی که کار توسط سازنده‌های موردهایید اجرا شد می‌توان برخی از الزامات بازرسی ویژه را که باید توسط شخص ثالث انجام شود، ‌لغو کرد.

۲- در صورت وجود مسئول دارای صلاحیت، سازنده می‌تواند از کارکنان خود برای تضمین کیفیت پروژه بدون هیچ بازرسی خارجی استفاده نماید.

۳- بله. بخش N6 از الزامات AISC به‌طور خاص به سازندگان مورد تائید اجازه انجام NDT را می‌دهد. همچنین در این بخش مشخص‌شده زمانی که NDT توسط سازنده انجام می‌شود، یک نماینده QA باید گزارش‌های NDT سازنده را بررسی نماید.

۴- خیر. بخش N4.3 به صلاحیت‌های پرسنل NDT می‌پردازد. الزامات بر اساس گروهی که در حال انجام کار هستند تغییر نمی‌کنند.

۵- حالات مختلفی وجود دارد. نظر من این است که اکثر سازنده‌ها از پرسنلی که برای انجام NDT آموزش دیده‌اند استفاده نمی‌کنند. درصورتی‌که سازنده نتواند NDT را انجام دهد، فکر می‌کنم برای مالک یا سازنده متداول‌تر این است که وظایف NDT را قراردادی انجام دهد.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های ali barzgar

علی برزگر

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گرایش زلزله دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
140پاسخ
خمش تیر بلند در عرض
سلام . میخواستم فرمول و علت خم نشدن تیر بلند از عرض رو بپرسم. مثال: چرا خطکش نازک معمولی از عرض نازکش سریع با فشار بسیار کمی خم میشه ولی در عرض بیشترش اصلا خم نمیشه
عکس کاربر
45پاسخ
اثبات فرمول مدول الاستیسیته ماده مرکب بتن
سلام وقتتون بخیر میخواستم بدونم این دو فرمول چطور اثبات میشود ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
0پاسخ
فیل مبحث 10
سلام استاد لطفا فیلم مبحث 10 ویرایش جدید و مبحث 17 ویرایش جدید رو هم بزارید ممنون
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .