مقاله تحلیلی: انتخاب روش مناسب متراکم سازی بتن

مقاله تحلیلی: انتخاب روش مناسب متراکم سازی بتن

هیچ روش دقیقی برای انتخاب شیوه مناسب ویبره کردن و متراکم کردن بتن تازه وجود ندارد. دلیل تغییر در پارامترهای بتن است که به‌طور مثال می‌توان به تغییر در طرح اختلاط بتن اشاره کرد که برای هر پروژه متفاوت است.

 تغییرات بتن ممکن است ناشی از تغییر اسلامپ، افزودنی‌های شیمیایی، اندازه و شکل سنگ‌دانه‌ها، مقدار سیمان، قوام بتن، شرایط آب و هوایی و حتی نوع قالب مورد استفاده باشند.

ازاین‌رو هر پروژه ساخت‌وساز با دیگری متفاوت است و مستلزم این است که به‌طور جداگانه مورد ارزیابی قرار بگیرد. با این وجود قوانین کلی خاصی وضع شده که به کمک آن‌ها مهندسان می‌توانند سیستم ارتعاشی مناسب پروژه را انتخاب کنند.

ویبراتور داخلی

ویبراتورهای داخلی با ارتعاش قسمتی که داخل بتن تازه قرار می‌گیرد، موجب متراکم سازی آن می‌شوند. تعداد ارتعاش‌ها در دقیقه (فرکانس) و انحراف سر ویبراتور از موقعیت اولیه (دامنه) در واقع توصیف‌کننده حرکت ارتعاشی هستند.

پارامترهایی که باید در هنگام انتخاب ویبراتور داخلی به آن‌ها توجه کرد، عبارت‌اند از: دسترسی به تجهیزات ویبره، اندازه سر ویبراتور و طول شیلنگ ویبراتور.

مهم‌ترین پارامتر در دسترس بودن تجهیزات است که بر انتخاب سیستم متراکم سازی مناسب تأثیر می‌گذارد. به این دلیل که ممکن است پیمانکار بهترین و مناسب‌ترین تجهیزات ارتعاشی را در اختیار نداشته باشد.

اندازه سر ویبراتور و نوع ویبراتور یکی دیگر از معیارهای مهم انتخاب سیستم متراکم سازی مناسب است. پیمانکار معمولاً ویبراتور با سر بزرگ را ترجیح می‌دهد چراکه ناحیه اثرگذاری آن بزرگ‌تر است و کار زودتر تمام می‌شود. بااین‌حال اثربخشی ویبراتور تحت تأثیر دو عامل دامنه و فرکانس قرار دارد.

عملکرد مؤثر ویبراتور در ناحیه‌ای با مساحت 1.6 برابر مساحت سر ویبراتور اتفاق می‌افتد. به‌طور مثال از ویبراتورهایی با سر کوچک باید در مواردی که فاصله آرماتورها کم، فونداسیون سطحی و اسلامپ بتن زیاد است، استفاده شود.

ویبراتور خارجی

کارایی بتن و میزان صلبیت قالب از مواردی هستند که باید هنگام انتخاب سیستم ویبراتور خارجی به آن‌ها توجه کرد. به‌طور مثال بتن پلاستیک با اسلامپ بزرگ‌تر از 75 میلی‌متر را می‌توان به نحو مناسبی با ارتعاشات فرکانس بالا ویبره کرد. در مقابل از ارتعاش‌هایی با دامنه بالا می‌توان برای بتن‌های سفت‌تر که اسلامپ کمتر از 75 میلی‌متر دارند استفاده کرد.

سرعت بین 3000 تا 12000 دور در دقیقه برای ویبره خارجی مناسب است. بااین‌حال، فرکانس تشدید سیمان پرتلند بین 9000 تا 12000 دور در دقیقه است که تنها ویبراتورهای با نیروی پنوماتیک می‌توانند این فرکانس را تولید کنند. اغلب برای تأمین نیروی مورد نیاز لازم است که از بیش از یک ویبراتور استفاده شود.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
0پاسخ
در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .