مقاله تحلیلی: ۷ استراتژی مدیریت تعمیر و نگه‌ داری تجهیزات در کارگاه‌ های ساختمانی

مقاله تحلیلی: ۷ استراتژی مدیریت تعمیر و نگه‌ داری تجهیزات در کارگاه‌ های ساختمانی

بر کسی پوشیده نیست که تجهیزات مورد استفاده در شرکت‌های ساختمانی گران، پیچیده و برای تکمیل پروژه ضروری هستند. حتی شرکت‌های ساختمانی کوچک‌تر هم باید هزاران دلار برای تجهیزات هزینه کنند و این در حالی است که شرکت‌های بزرگ‌تر اگر میلیون‌ها دلار صرف این کار نکنند قطعاً ده‌ها هزار دلار برای تجهیزات هزینه می‌کنند.

 بااینکه بازگشت هزینه تأمین تجهیزات ممکن است سال‌ها طول بکشد اما اگر این تجهیزات به‌درستی نصب، استفاده و یا نگه‌داری نشوند کار به‌شدت دچار مشکل می‌شود. این منجر به خرابی غیرمترقبه تجهیزات، بد کار کردن آن‌ها، داغ شدن دستگاه، آسیب‌دیدگی در کارگاه و حتی از رده خارج شدن زودهنگام دستگاه‌ها می‌شود. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که مدیریت تعمیر و نگه‌داری تجهیزات چگونه به رفع این مشکلات یا جلوگیری از آن‌ها کمک می‌کند.

چرا مدیریت تعمیر و نگه‌داری از تجهیزات در شرکت‌های ساختمانی اهمیت دارد؟

مدیریت تعمیر و نگه‌داری از تجهیزات مزایای متعددی برای سازمان‌ها به همراه دارد که عبارت‌اند از:

  • به حداقل رساندی خرابی‌های غیرمنتظره دستگاه‌ها
  • کاهش آسیب‌های ناشی از بد کار کردن دستگاه‌ها در کارگاه‌های ساختمانی
  • برنامه‌ریزی، زمان‌بندی و تخصیص تجهیزات بر مبنای رویدادها یا به‌صورت رویدادها
  • مدیرت مؤثر همه تجهیزات
  • کسب اطمینان از رعایت مقررات و ضوابط
  • جلوگیری از هرگونه اختلال در کار د تحویل پروژه طبق زمان‌بندی
  • افزایش طول عمر تجهیزات
  • کاهش هزینه‌های تعمیر و جایگزینی
  • کسب اطمینان از عملکرد بهینه دستگاه‌ها

موارد بالا به همراه تهیه یک برنامه برای تعمیر و نگه‌داری پیشگیرانه موجب کاهش قابل‌توجه هزینه‌های نگه‌داری و نیاز به جایگزینی می‌شوند.

۱- لیستی از تجهیزاتی که نیاز به نگه‌داری دارند، تهیه کنید.

هر سازمانی قبل از اینکه به سراغ بحث مدیریت تعمیر و نگه‌داری برود باید لیستی از تمام تجهیزات خود تهیه کند. هر شرکت ساختمانی درباره موارد زیر اطلاعات داشته باشد:

  • اینکه چه تجهیزاتی دارد
  • تعداد آن‌ها چقدر است
  • در چه موقعیتی قرار دارند
  • اینکه نیاز به تعمیر مستقیم دارند یا تعمیر پیشگیرانه
  • راهنمای کار با دستگاه که توسط سازنده ارائه‌شده
  • دستورالعمل‌ها
  • سوابق کارها

حتی وقتی مدیران تصور می‌کنند که از این موارد اطلاع دارند هم لازم است برای تعمیر و نگه‌داری مؤثر تجهیزات یک لیست جامع داشته باشند.

ممکن است این کار طاقت‌فرسا به نظر برسد اما نقطه شروع مدیریت مؤثر تعمیر و نگه‌داری تجهیزات در شرکت‌های ساختمانی به‌حساب می‌آیند. به‌علاوه ابزارهایی هم همچون نرم‌افزار CMMS وجود دارند که در این راستا کمک‌کننده هستند. به‌وسیله این نرم‌افزار می‌توان همه اطلاعات را دیجیتال‌سازی، سازمان‌دهی و متمرکز کرد.

۲- اپراتور دستگاه و تیم تعمیر و نگه‌داری را در این فرآیند درگیر کنید.

علاوه بر تولیدکنندگان، اپراتورهای دستگاه‌ها و تیم تعمیر و نگه‌داری هم بیشترین اطلاعات را درباره تجهیزات دارند. با مشارکت دادن آن‌ها در فرآیند مدیریت تعمیر و نگه‌داری، سازمان‌ها می‌توانند دستگاه‌هایی را که نیاز به اقدامات پیشگیرانه دارند، جاهایی که نیاز به توجه بیشتر دارند و مناطقی که مستعد ایجاد مشکل هستند را شناسایی کنند.

۳- یک چک‌لیست نگه‌داری از تجهیزات تهیه کنید.

تهیه یک چک‌لیست جامع و مفید یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای مطمئن شدن از مدیریت مؤثر تجهیزات است. شرکت‌ها می‌توانند این چک‌لیست‌ها را به‌راحتی از اینترنت دانلود کنید.

ازآنجایی‌که هر شرکت ساخت‌وساز از شرکت دیگر متفاوت است، این چک‌لیست باید بر مبنای تجهیزات موجود تنظیم شود؛ بنابراین می‌توانید از نمونه‌های آماده موجود در اینترنت برای شروع کار استفاده کنید و در ادامه آن را بر اساس نیازهای خود تغییر دهید.

۴- یک برنامه پیشگیرانه برای تعمیر و نگه‌داری تهیه کنید.

تعمیر و نگه‌داری پیشگیرانه به معنای انجام کارهای لازم قبل از بروز مشکلات جدی است. این دقیقاً برخلاف مفهوم تعمیر و نگه‌داری واکنشی است که در حقیقت پس از بروز مشکل اقدامات لازم انجام می‌شود.

به همین علت شرکت‌های ساختمانی ترجیح می‌دهند که استراتژی تعمیر و نگه‌داری پیشگیرانه را دنبال کنند چراکه مزیت‌های زیادی ازجمله کاهش زمان ازکارافتادگی غیرمترقبه دستگاه‌ها، جلوگیری از صدمات در محیط کار، تعمیر و نگه‌داری مؤثر و ساده شدن روند تعمیر تجهیزات را به همراه دارد.

مدیران بخش تعمیر و نگه‌داری بر مبنای چک‌لیست‌ها و نیازمندی‌های تجهیزات اقدام به تهیه یک برنامه زمان‌بندی برای اقدامات لازم در جهت تعمیر و نگه‌داری از دستگاه‌ها می‌کنند.

۵- همیشه احتمال اصلاح و تغییر را در نظر بگیرید.

مدیریت تعمیر و نگه‌داری از تجهیزات خاص ممکن است نیاز به تغییراتی نسبت به تجهیزات معمولی داشته باشد. به‌طور مثال فیلتر هوای تجهیزاتی که در محیط‌های ماسه‌ای استفاده می‌شوند باید به‌طور مرتب تعویض شود. توجه کنید که برای بهبود دوام تجهیزات باید این تغییرات اعمال شوند.

۶- از توصیه‌های سازنده تجهیزات استفاده کنید.

 همان‌طور که قبلاً گفته شد، تولیدکننده احتمالاً بهتر از هر کس دیگری این تجهیزات را می‌شناسد چراکه در فرایند ساخت میلیون‌ها دلار صرف تحقیق و توسعه کرده است.

معمولاً سازندگان یک سری اسناد و یک دفترچه راهنما همراه با تجهیزات برای خریداران ارسال می‌کنند. این اسناد حاوی نکاتی در خصوص عیب‌یابی دستگاه‌ها، دستورالعمل‌های تعمیر و نگه‌داری و راهنمای نصب و استفاده هستند. ازآنجاکه سازنده بیشترین اطلاعات را راجع به تجهیزات دارد، استفاده از توصیه‌های او در مدیریت تعمیر و نگه‌داری موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

۷- آموزش‌های لازم را در اختیار اپراتورهای دستگاه‌ها و تکنسین‌های بخش تعمیر قرار دهید.

هرچقدر اپراتور دستگاه اطلاعات و مهارت بیشتری در استفاده از آن داشته باشد، دستگاه عملکرد بهتری خواهد داشت. استفاده صحیح از دستگاه‌ها موجب عملکرد بهینه دستگاه‌ها می‌شود، مشکلات را کاهش می‌دهد و محیط ایمن‌تری برای کار فراهم می‌کند؛ به‌عبارت‌دیگر اپراتور باید اصطلاحاً با همه چم‌وخم‌های دستگاه آشنا باشد.

در صورت استفاده از یک دستگاه جدید و یا استخدام یک اپراتور جدید، ارائه آموزش‌های لازم ضروری است.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
شروع به کار در دوران دانشجویی
سلام من الان ترم ۳ عمرانم و می خوانم همزمان وارد بازار کار هم بشم که تجربه داشته باشم اما جایی رو پیدا نکردم بتونم برای کار به اونجا برم . خواستم ازتون درخواست کنم که اگر راهی سراغ دارین یا حتی جایی رو سراغ دارین معرفی کنید ممنون میشم.
عکس کاربر
3پاسخ
کارآموزی کجا بریم بهتره ؟؟
سلام به مهندسین متخصص .من دانشجوی رشته عمران کارشناسی هستم و حدود ۷۰ واحد پاس کردم.اتو کد و اکسل بلدم ونرم افزار sapرو خیلی کم تازه دارم یاد میگیرم به نظر شما برای کار آموزی کجا برم بهتره به کدوم ارگان دولتی برم بهتره یا برم دفتر های مهندسی کدوم بهتره ممنون میشم از راهنماییتون و تشکر بابت سایت خودتون.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .