مقاله تحلیلی: چگونه سطوح بتنی غیر لغزنده بسازیم؟

مقاله تحلیلی: چگونه سطوح بتنی غیر لغزنده بسازیم؟

سطوح بتنی وقتی خیس یا یخ‌زده هستند به‌خصوص در فصل زمستان ممکن است به‌شدت لغزنده باشند. سطوح بتنی لغزنده به‌شدت خطرناک هستند چراکه موجب بروز حوادث و آسیب‌دیدگی افراد می‌شوند. احتمال وقوع این مشکل به‌خصوص وقتی سطح بتنی رنگ‌شده سخت شده یا پرداخت‌شده افزایش می‌یابد.

 ضریب اصطکاک میزان لغزندگی یک سطح را نشان می‌دهد؛ بنابراین برای افزایش مقاومت سطوح بتنی در برابر لغزش باید ضریب اصطکاک را افزایش داد.

راه‌های متعددی برای تأمین مقاومت سطوح بتنی در برابر لغزش وجود دارد که برخی عبارت‌اند از: استفاده از رنگ‌های ضد لغزش، افزودنی‌ها، ماسه سیلیکایی. در این مقاله به برخی از راهکارهای مؤثر در این رابطه اشاره می‌کنیم.

۱- ایجاد طرح روی سطح بتنی

سطوح تازه بتن‌ریزی شده را می‌توان با کشیدن جارو روی آن ضد لغزش کرد. این کار روی سطوح بتنی نیمه‌خشک انجام می‌شود. اگر سطح مورد نظر دارای شیب یا زهکش است این کار را می‌توان با کشیدن جارو به سمت زهکش انجام داد.

۲- نمک‌پاشی روی سطح بتنی

این نوع پرداخت قبل از عمل‌آوری بتن انجام می‌شود. وقتی سطح بتنی هنوز خیس است روی آن نمک ‌پاشیده و سپس با ماله صاف می‌شود. وقتی فرآیند عمل‌آوری تکمیل شد سطح شسته می‌شود تا فاقد هرگونه نمک گردد و به این صورت سطح بتنی طرح جذابی هم خواهد داشت.

۳- استفاده از سنگ‌دانه‌ها

در این روش از سنگ‌های کوچک روی سطوح بتنی پرداخت شده استفاده می‌شود. در نتیجه وقتی بتن به‌طور کامل خشک شود سطح زیبا خواهیم داشت که ضد لغزش هم هست.

۴- استفاده از سیلرهای ضد لغزش

برای سطوح بتنی موجود اولین راهکاری که به نظر می‌رسد استفاده از سیلرهای ضد لغزش است. برخی از سیلرهای ضد لغزش علاوه بر اینکه مقاومت در برابر لغزش سطوح را تأمین می‌کنند، بافت آن را هم تغییر می‌دهند. بااین‌حال سیلرهایی هم وجود دارند که به لایه‌های زیرین نفوذ می‌کنند و بافت سطح را تغییر نمی‌دهند.

سیلرهای ضدآب، جذب آب را تا ۹۵ درصد کاهش می‌دهند و ازاین‌رو از سطح در برابر نفوذ باران، برف و یخبندان محافظت می‌کنند. این سیلرها علاوه بر تأمین مقاومت در برابر لغزش از ساییدگی سطح هم جلوگیری می‌کنند.

۵- استفاده از افزودنی‌های ضد لغزش

اگر سیلرهای ضد لغزش به‌تنهایی کافی نباشند می‌توان از افزودنی‌های ضد لغزش استفاده کرد. افزودنی‌های ضد لغزش به‌صورت ریزودرشت در دسترس هستند.

۶- استفاده از ماسه سیلیکایی

ماسه سیلیکایی را می‌توان روی سیلرهای بتن استفاده کرد تا مقاومت در برابر لغزش سطح افزایش یابد. فرآیند به این صورت است که یک لایه ماسه سیلیکایی روی سیلر بتن تازه اضافه می‌شود. بعد از خشک شدن لایه دوم اجرا و سپس سطح پرداخت می‌شود.

۷- استفاده از نوارهای ضد لغزش

نوارهای ضد لغزش نوارهای چسبنده‌ای هستند که می‌توان از آن‌ها برای سطوح بتنی در فضاهای خارجی مانند پله‌ها، حیاط، راهروها، گاراژها و غیره استفاده کرد. این نوارها کاربرد راحتی دارند و راهکار مؤثری در جهت جلوگیری از لغزش محسوب می‌شوند. نوارهای ضد لغزش ظاهر زیبایی ندارند به همین منظور از آن‌ها در فضاهای داخلی استفاده نمی‌شود.

۸- استفاده از اسید موریاتیک یا هیدرولیک اسید

اسید موریاتیک سطح رویی بتن را می‌خورد تا به شن و ماسه سطح بتنی برسد و به این صورت سطح زبر و غیر لغزنده می‌شود.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
0پاسخ
در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .