مقاله تحلیلی: مهندسی ارزش در ساخت‌ و ساز

مقاله تحلیلی: مهندسی ارزش در ساخت‌ و ساز

مهندسی ارزش را می‌توان به‌صورت مجموعه‌ای از ابزارهای سیستماتیک و روش‌های خلاقانه‌ای که تیم پروژه برای اصلاح هزینه‌ها، کیفیت و محدوده انتخاب می‌کند، تعریف کرد. هدف از مهندسی ارزش ارائه راهکارهایی است که منجر به بهینه‌سازی هزینه‌های پروژه، بهبود عملکرد آن و انجام کارها باکیفیت بالا می‌شود.

بر اساس تفسیر موسسه مدیریت پروژه، مهندسی ارزش یک رویکرد خلاقانه در چرخه عمر پروژه است که موجب افزایش بهره‌وری، کیفیت و سودآوری می‌شود. مهندسی ارزش به مهندسان کمک می‌کند که از منابع پروژه به‌صورت بهینه استفاده کنند و در پی آن سهم خود را در بازار افزایش دهند.

تکنیک‌های مهندسی ارزش را می‌توان از همان فازهای ابتدایی که برنامه‌ریزی ارزش انجام می‌شود، وارد پروژه کرد. اهداف اصلی از پیاده‌سازی مهندسی ارزش در پروژه‌های ساخت را می‌توان به این صورت بیان کرد:

  • کاهش هزینه‌ها
  • افزایش کیفیت همگام با بهبود عملکرد
  • حل مشکلات فنی که منجر به عدم قطعیت‌ها می‌شوند

تایم لاین مهندسی ارزش در پروژه‌های ساخت

روش‌های مدیریت ارزش را می‌توان در همه مراحل پروژه و در همه چرخه عمر آن پیاده‌سازی کرد. بااین‌حال بیشترین منفعت مهندسی ارزش زمانی حاصل می‌شود که از آن در فازهای اولیه طراحی و برنامه‌ریزی استفاده شود. درنتیجه طراحی پروژه منعطف‌تر و اعمال هرگونه تغییر بدون اینکه هزینه گزافی هم در پی داشته باشد، تسهیل می‌شود. علاوه بر این اگر مهندسی ارزش در فاز ایده و مفهوم پیاده‌سازی شود، استفاده بهتری از منابع پروژه صورت می‌گیرد. در این شرایط است که می‌توانیم گزینه‌های بالقوه‌ای که منجر به افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌ها می‌شوند را ارزیابی کنیم. شکل زیر جدول زمانی را نشان می‌دهد که طی آن می‌توان مهندسی ارزش را پیاده‌سازی کرد.

 فازهای مهندسی ارزش در پروژه‌های ساخت

۱- فاز اطلاعات

در این مرحله اهداف پروژه و محدودیت‌ها شناسایی می‌شوند و وضعیت پروژه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در این مرحله کلیه اسناد؛ گزارش‌ها، نقشه‌ها و جزئیات هزینه‌های پروژه جمع‌آوری می‌شوند.

پروژه ممکن است با مسائل استراتژیک متعددی روبرو شود که با افزایش هزینه‌ها همراه هستند. این‌گونه مسائل با استفاده از ابزارهای تحلیل مثل SWOT شناسایی می‌شوند. علاوه بر این می‌توان در این فاز به درک جامعی از ریسک‌ها، نواحی پرهزینه و عملکرد زمان‌بندی دست یافت.

۲- فاز عملکرد

این فاز مربوط به عملکرد پروژه و مواردی است که در راستای دستیابی به اهداف آن انجام می‌شوند. برای درک جامع پروژه معمولاً از تکنیک‌های آنالیز هزینه-عملکرد استفاده می‌شود.

۳- فاز تفکر/ خلاقیت

مهندسان معمولاً تمایل دارند که برای حل مشکلات استراتژیک، راهکارهای سریع را مورد ارزیابی قرار دهند و به همین دلیل احتمالاً جنبه خلاقیت نادیده گرفته می‌شود. در این فاز ایده‌هایی که موجب بهینه‌سازی عملکرد و نتیجه نهایی پروژه با هزینه کم می‌شوند، بسط داده می‌شوند.

به‌طور کل این فاز مربوط به توسعه ایده‌هایی است که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان گزینه‌هایی که موجب دستیابی به اهداف پروژه می‌شوند،‌نام برد.

۴- فاز ارزیابی

در این مرحله تمام ایده‌هایی که موجب بهبود عملکرد ساخت‌وساز می‌شوند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در این فاز ایده‌هایی که به لحاظ هزینه، کیفیت و زمان‌بندی قابل‌اجرا هستند، انتخاب و پیاده‌سازی می‌شوند. این ایده‌ها عملکرد و هزینه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند و این موضوع را می‌توان با استفاده از نمودارهای T نشان داد.

۵- فاز توسعه

در این فاز ایده‌های منتخب در قالب راه‌حل‌های عملی پیاده‌سازی می‌شوند. سپس این راه‌حل‌ها به شکل توصیه‌های مهم وارد طرح می‌شوند تا هزینه‌ها بهینه شوند و کیفیت و عملکرد بهبود یابند. این توصیه‌ها بر اساس آنالیز هزینه-منفعت انتخاب می‌شوند. این گزینه‌ها را می‌توان در فاز ساخت به‌منظور بهبود عملکرد پیاده‌سازی کرد.

۶- فاز ارائه

در این فاز هدف ارائه راه‌حل‌های جایگزین به تیم پروژه، سهامداران و دیگر تصمیم‌گیرندگان است. در این مرحله تمام اطلاعات با تیم پروژه اشتراک‌گذاری می‌شود. علاوه بر این گزارش‌های رسمی همچون آنالیز ریسک، آنالیز هزینه- منفعت، اسناد توجیهی، آنالیز ارزش و محدوده در اختیار تیم پروژه قرار خواهد گرفت.

مزایای مهندسی ارزش

  1. بهبود تفکر خلاقانه در بین سهامداران و تصمیم‌گیرندگان
  2. تضمین جریان دائمی اطلاعات در تیم پروژه
  3. افزایش روحیه کار تیمی در بین اعضای تیم پروژه
  4. ایجاد یک رابطه کاری قوی بین تیم‌های طراحی و برنامه‌ریزی
  5. بهینه‌سازی هزینه‌ها همگام با افزایش کیفیت نتیجه نهایی پروژه
  6. ارائه ایده‌های مختلف و استفاده از آن‌ها در پروژه‌های مشابه

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نرم افزار AgTek
از دوستان کسی اطلاع داره از این نرم افزار و این که از کجا میتونم پیداش کنم؟
عکس کاربر
2پاسخ
نرم افزار مناسب برای مدیریت پروژه چیست؟
از پریماورا در چه پروژه هایی استفاده می شود؟ این پروژه ها چه تفاوت هایی دارند که در آنها msp قابل استفاده نیست؟
عکس کاربر
9پاسخ
برای ورود به حرفه به کار عملی در رشته عمران بایست از کجا شروع کنم؟
سلام.خسته نباشید.من مدرک کارشناسی عمران دارم ولی متاسفانه با هیچکدام از نرم افزارهای مربوط آشنایی ندارم .به رشته ی خودم خیلی علاقمندم ولی توی دانشگاه مطلب خاصی یاد نگرفتم. میخواستم از شما مشاوره بگیرم که از کجا شروع کنم؟البته ارشد هم قبول شدم در رشته مدیریت پروژه ولی علاقه شدیدی به راهسازی دارم. ممنون میشم راهنماییم کنید که چطور و از چه مباحثی باید شروع به یاد گرفتن نرم افزار بکنم.(تقریبا هیچی بلد نیستم بجز اینکه ریاضیات و استاتیک و تحلیل سازه و فولاد حل کنم)
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .