مقاله تحلیلی: نفوذسنج مخروطی دینامیک

مقاله تحلیلی: نفوذسنج مخروطی دینامیک

نفوذسنج مخروطی دینامیک یا DCP، ابزاری است که برای ارزیابی مقاومت خاک در سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نفوذسنج همچنین به مشاهده وضعیت لایه‌های خاک بستر روسازی در طی زمان کمک می‌کند. می‌توان از آن برای تعیین روش‌های مناسب به‌ویژه در سایت‌هایی با خاک نرم استفاده کرد.

نفوذسنج مخروطی دینامیک همچنین هنگام تعیین نسبت باربری کالیفرنیا یا CBR خاک فشرده بستر روسازی جاده موجود استفاده می‌شود. DCP ابزاری ساده و قابل‌حمل است و از نوک مخروطی سخت شده، میله فولادی با قطر استاندارد و یک چکش با وزن استاندارد (۸ کیلوگرم) تشکیل‌شده است که از بالای میله برای فروبردن نوک مخروط به داخل زمین روی یک سندان رها می‌شود.

دستگاه DCP

دستگاه نفوذسنج دینامیکی شامل قسمت‌های زیر است:

  • دسته نگه‌دارنده
  • میله بالایی
  • چکش ۸ کیلوگرمی
  • سندان
  • میله پایینی
  • خط کش ۱ متری
  • مخروط ۶۰ درجه

میله و پیچ‌هایی برای اطمینان از استحکام همه جانبه اتصالات پیچی

اتصالات زیر باید قبل از استفاده با چسب قوی ایمن‌سازی شوند.

  • میله دستگیره / میله بالایی
  • سندان / میله پایینی
  • میله پایینی / مخروط

چکش به بالای میله کشیده می‌شود و برای هدایت میله داخل زمین آزاد می‌شود. پس از ضربات چکش، با کمک مقیاس عمودی تعبیه‌شده، میزان نفوذ (به اینچ یا میلی‌متر) ثبت می‌شود. برای تفسیر نتایج و مقایسه مشخصات CBR برای طراحی روسازی باید بین اندازه‌گیری‌ها با نسبت باربری کالیفرنیا (CBR) و DCP همبستگی انجام شود.

مراحل انجام آزمایش

  1. پس از تنظیم ابزار، صفر دستگاه ثبت می‌شود. این کار با قرار دادن DCP بر روی یک سطح سخت، با اطمینان از عمود بودن آن، از پایین‌ترین قسمت خوانده و در قسمت مربوطه در فرم وارد می‌شود.
  2. ابزار به‌صورت عمودی نگه ‌داشته می‌شود و وزنه به دقت تا دستگیره بالا می‌رود. وزنه نباید تا قبل از آزاد کردن دستگیره با آن تماس پیدا کند. اپراتور باید اجازه دهد وزنه آزادانه سقوط کند و آن را با دست خود پایین نبرد.
  3. توصیه می‌شود خوانش دستگاه بعد از حدود 10 میلی‌متر افزایش نفوذ انجام شود. بااین‌حال، این کار معمولاً پس از تعیین تعداد ضربات مشخص، آسان‌تر است؛ بنابراین لازم است تعداد ضربات بین خوانش ها را با توجه به مقاومت لایه‌ای که در آن نفوذ می‌کند تغییر دهید. برای اساس با خاک دانه‌ای باکیفیت خوب، به‌طورمعمول خوانش بعد از هر 5 یا 10 ضربه رضایت‌بخش است، اما برای لایه‌های زیراساس و بستر ضعیف، خوانش بعد از هر 1 یا 2 ضربه ممکن است مناسب باشد.
  4. پس از اتمام آزمایش،DCP با ضربه رو به وزنه به سمت انتقال داده می‌شود. این کار باید بااحتیاط انجام شود، در غیر این صورت عمر دستگاه کاهش می‌یابد.

مزایای DCP

  1. اطلاعات خاک اغلب محدود است و غالباً از داخل پی جمع‌آوری می‌شود، اما ممکن است نیاز به ارزیابی خاک در قسمت‌های دیگر سایت نیز باشد.
  2. با این ابزار می‌توان اطلاعاتی در مورد تغییر مقاومت خاک با عمق به دست آورد که برای تهیه بهترین راه‌حل در مورد خاک‌های زیرزمینی نامناسب حیاتی است.
  3. می‌توان اطلاعات را از نقاط مختلف جمع‌آوری کرد، بنابراین میزان تفاوت شرایط خاک در سایت قابل مشاهده است و مطابق آن می‌توان اقدام مناسب را انجام داد.
  4. اطلاعات دقیقی از شرایط خاک در زمین و در زمان ساخت قابل دریافت است.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Neshat_okhovat

نشاط اخوت

11 سال سابقه کار در شرکت راهسازی و پلسازی
سوالات مرتبط
عکس کاربر
2پاسخ
سطح بتن پیاده رو باید جاروکش باشد یا لیسه ای و چرا ؟
سطح بتن پیاده رو باید جاروکش باشد یا لیسه ای و چرا ؟
عکس کاربر
7پاسخ
تست سینی قیر
سلام چرا در جدول گزارش تست سینی قیر ، سینی را در دو جهت نمایش می دهند ؟ شکل پیوست است شکل جدول هم به پیوست ارسال شده است
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .