مقاله تحلیلی:‌ ۷ نکته‌ ای که باید درباره حرفه مهندسی بدانید

مقاله تحلیلی:‌ ۷ نکته‌ ای که باید درباره حرفه مهندسی بدانید

 یک حرفه مهندسی خوب مدیریت‌شده به معنای زندگی بدون يكنواختي است. برای مدیریت موفق يك حرفه مهندسي این هفت نکته را در نظر بگيريد.

راز بزرگ: انتخاب حرفه مهندسی، مؤثر بودن و پيشرفت در آن، از يكديگر مستقل نيستند.

به‌عنوان‌مثال: اگر شما تابه‌حال یک سیستم جدید کنترل فرآیند (PCS) را مستقیماً تنظیم کرده باشيد، می دانید كه تعداد زیادی انتخاب براي راه‌اندازی سیستم اولیه وجود دارد. عواقب این تصمیمات اغلب تا دیرباز ظاهر نمی شود و ممکن است هنگام برنامه‌ریزی و نگهداری از سیستم، گزینه های شما را محدود کند. بازگشت به عقب و تغییر گزینه ها می تواند به معنای از دست دادن تمام کار و شروع دوباره باشد. همین پدیده برای حرفه مهندسی هم وجود دارد. انتخاب های اولیه ممکن است اثرات طولانی‌مدتی به همراه داشته باشد.

اجازه ندهید که انتخاب های گذشته، حرفه شما را محدود کنند. اگر تصميمات گذشته شما متناسب با اهدافتان است، آن‌ها را بپذيريد و روي آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. اگر نه برنامه شغلی خود را تنظیم کنید. حرفه خود را براي شاد و موفق بودن، مدیریت کنید.

چگونگی این موضوعات بحث دیگری است. در زیر به نکاتی برای افزایش اثربخشی شما درست در موقعيتي که امروز هستید اشاره می‌کنیم.

کتاب جان مالوی در سال ۱۹۷۰، «جامه موفقیت»، از یک فلسفه موازی حمايت مي كند: قوانین و هنجارهای محیط خود را بشناسید تا به خود ضربه نزنيد و به‌گونه‌ای عمل کنید که به موفقیت برسید.

مشاغل نیاز به مدیریت دارند

همه مشاغل نیاز به مدیریت دارند. حرفه شما مثل اتومبیلي است که در یک بزرگراه حرکت می کند. ممکن است هیچ راننده ای نباشد. راننده ممکن است یک فرد مست باشد. ممکن است یک فرد تحت آموزش یا يك راننده حرفه اي مسابقات باشد. بزرگراه می تواند یک جاده شهري، برون‌شهری یا یک مسیر مسابقه باشد.

نکته اصلی تسلط بر مشترکاتی است که برای همه مشاغل وجود دارد و استفاده از آن برای پیشرفت حرفه‌ای بیشتر است.

این موارد را بخوانید و عملكرد خود را ارزیابی کنید؛ ممکن است نیاز به بازگشت و ارزیابی مجدد داشته باشید.

۱ یک ماشین به راننده احتیاج دارد

حرفه شما به یک مدیر احتیاج دارد شما! فعالیت‌های كمي در زندگی ما هستند كه اثر بیشتری نسبت به حرفه ما دارند.

توجه: من از حرفه شما به‌عنوان یک سفر و نه به‌عنوان یک وضعیت راکد یاد می کنم. چرا آن را كنترل نمي كنيد؟ حرفه مهندسی بدون کنترل شبيه وسیله نقلیه بدون راننده است. این وضعیت کمی از شرایط رانندگی یک فرد مست بهتر است. سطح بعدی در اثربخشی، رویکرد یک راننده تحت تعلیم است: شما برای مدیریت حرفه خود روي رئیس و بخش منابع انسانی حساب می کنید.

از يك راننده حرفه اي تقليد كنيد. از یک متخصص موفق در حوزه مدنظرتان مشاوره بگیرید. این کار را هنگام انتخاب حرفه، در طول کار، در پایان كار و زمان برنامه ریزی برای بازنشستگی انجام دهید.

من می توانم بنابر تجربیاتم به شما بگویم كه بهترین توصیه در مورد انتخاب شغل لزوماً استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی نیست. «بروس، شما نمرات ریاضی خوبی دارید، مي توانيد يك مهندس شويد». هیچ‌کس میل یا نیاز من به خلاقیت را تشخیص نداد؛ نه مشاور، نه والدینم و نه حتی خودم. برخی مهندسی ها خلاق هستند (من عاشق طراحی سیستم هستم)، اما بعضی دیگر این‌گونه نیستند.

من می توانستم کارگردانی فیلم، ایجاد جلوه های ویژه، نویسندگی، آشپزی و ... را دنبال کنم، اما هیچ‌کدام از این گزینه ها موردتوجه قرار نگرفت. من در زیر فشار «برو مهندس باش، تو خوش‌شانس هستي و می دانی قرار است چه کسی باشی» لِه شدم. انتخاب من ورود به رشته مهندسي الکترونيك، شیمی، عمران، مکانیک بود. من باید کنترل این مرحله بسیار مهم پيشرفت را به دست می‌گرفتم و به دنبال مشاوره برای گرفتن بهترين تصميمِ ممكن مي بودم.

این یک نقطه شروع است و در طول مسیر شغلی بايد تغییراتی ایجاد شود. به یاد داشته باشید، شما تا آخر عمر مسئولیت کار خود را بر عهده دارید. پس سررشته امور را در دست بگيريد.

۲ حرفه خود را براي شاد بودن انتخاب کنید، نه موفقیت یا پول

ممکن است فکر کنید این توصیه ای از طرف مشاور من است؛ اما اینطور نیست. انتخاب شغل در زمینه ای که در آن خوب باشید به شما کمک می کند تا بتوانيد درآمد كسب كنيد و هزینه‌های خود را پرداخت کنید. ولي این به معناي خوشحال بودن شما نيست. اگر مدت زيادي از كار خود خوشحال نباشيد، این موضوع در نگرش، عملکرد و در نهایت پیشرفت شغلی شما منعکس می شود.

مثال: نمونه واقعی از يك انتخاب شغلی وحشتناک: در اوایل کارم، من در مصاحبه‌ای برای موقعیت شغلی مهندسي برق (EE) شرکت کردم. متقاضی که روز گذشته مصاحبه کرده بود، در کشور دیگری بزرگ‌شده و تحصیل کرده بود. مسئولان مربوطه وی را براي بازديد به مراکز الکتریکی بردند. مصاحبه‌شونده با مفهوم استارتر موتور آشنا نبود (معمولاً در دوره‌های دانشگاهی مهندسی برق تدریس نمی‌شود). تكنسين برق درب استارتر سايز 5 را باز کرد تا اجزای داخل آن را به وی نشان دهد. قبل از اینکه کسی بداند چه اتفاقی می افتد، مصاحبه‌شونده یکی از فیوزهای کارتریج 480 ولت را گرفته بود و می‌پرسید، «این چیست؟»

سرپرست از او خواست آرامشش را حفظ و هيچ حركتي نكند. وی فیدر را قطع كرده بود و باعث درگير شدن بخشی از منطقه عملياتي شده بود. بعداً در پاسخ به این سؤال که چرا وی EE را انتخاب کرده است (این کارخانه نتیجه گرفت که تمایل ذاتی نسبت به موضوع ندارد)، وی پاسخ داده بود كه مهندسین، یک طبقه نخبه در کشور وي محسوب می شوند، در یک سطح با پزشکان و وکلا. او منابع محلی را بررسی کرده بود و در کشورش،EE هزینه مناسب تري داشت؛ بنابراین او EE را انتخاب کرده بود. به نظر می رسيد شانس وی برای شاد بودن، موفقیت یا پيشرفت بسیار کم بود.

۳ چه چیزی مرا خوشحال می کند؟

درحالی‌که اين نكته ساده به نظر می رسد اما ممکن است تشخيص آن دشوار باشد.

نکته: در مورد آنچه دوست دارید انجام دهید فکر کنید. در نظر بگیرید که چگونه وقت آزاد خود را می گذرانید و اينكه چگونه پول خود را خرج مي كنيد. واقعیت این است که اگر از انجام کاری لذت می برید، ابتدا يك نفر آن را طراحی کرده است، يك نفر در حال حاضر آن را اجرا می کند و يك نفر از آن پشتیبانی می کند. عاقلانه انتخاب کنید. شور و اشتیاق شما از قلبتان سرچشمه مي گيرد.

۴ آیا می توانم با انتخاب شغلی به‌ظاهر غریب، موفق شوم؟

اگر علاقه من آشپزی باشد، ممکن است نتوانم خودم را به‌اندازه یک آشپز كه در یک رستوران غذای فوری درآمد کسب مي كند تصور كنم اما یک آشپزِ خوشحال، با شور و اشتیاق، بهتر از بقیه آشپزها است.

پیشرفت مطلوب بدون شادي و رضایت خاطر؛ خودبه‌خود رخ نمی دهد. انجام کاری که دوست دارید می تواند شما را به سمت شكوفا شدن سوق دهد. شما نسبت به حرفه خود اشتیاق دارید. وقتی در اين حالت هستید، غیرقابل توقف خواهيد بود.

این همان چیزی است که تایگر وودز، سرنا ویلیامز، گای فیری، بابی فلای را از دیگران جدا می کند. وقتی اشتیاق شما را از ديگران جدا کند قطعاً نتایج آن را خواهید دید. اگر خوشحال باشید می توانید به پتانسیل درآمد واقعی خود دست پیدا کنید.

۵ کاربردی بودن

متوقف شدن، این برای من صدق نمی کند. من یک نفر در میان یک‌میلیون نفر نیستم. فکر کردن به این باعث می شود که در یک نقطه گیر بيفتيد. پیروی از اشتیاق، شما را به سطحي مطلوب از مهارت مي رساند شما می‌توانید بهترین آشپز در یک شهر کوچک باشید، بهترین پیتزا را در سطح شهر سرو کنید (با اينكه من آشپز خوبی نيستم اما اشتیاق من غذا است و می توانم یک رستوران را مدیریت کنم)، بهترین مهندس کنترل در رشته خود باشيد. همیشه براي بهترين بودن تلاش كنيد.

مثال: بابی نایت، مربی افسانه ای بسکتبال دانشکده، اغلب توسط اطرافيان مورد قضاوت اشتباه قرار مي گرفت. او به بازیکنان خود اهمیت می داد و شور و اشتیاق را به بهترین وجه در هر زمان و در همه کارها به آن‌ها القا می کرد. وی ایده آل هایی را در بین بازیکنان خود به وجود آورد که آن‌ها را در زندگی به موفقیت می‌رساند. برنده شدن در زندگی، باعث برنده بودن آن‌ها در زمين مي شد. این فلسفه بر این موضوع استوار است که شما همیشه بهترین تلاش خود را داشته باشيد.

اگر می دانستید كه در زمین بايد پاس دهيد ولي به‌جای آن پرتاب انجام دهيد، بهترین تلاش خود را نکرده اید. حتي اگر پرتاب شما باعث برنده شدنتان شود بازهم تفاوتي نمي كند چون شما بهترین عملکرد خود در آن شرایط نشان نداده‌اید. شما گزینه با شانس موفقیت کمتر را انتخاب کرده اید. شانس باعث گرفتن نتیجه مثبت شد، اما تصمیم گیری شما ضعیف بود. اگر باید پرتاب كنيد و آن را از دست بدهيد، این بهترین نتیجه آن بازی نخواهد بود، اما شما انتخاب صحیح را انجام داده اید، تمام تلاش خود را کرده ايد. در طولانی‌مدت، همیشه بهترین تلاش، شما را به سمت موفقيت مي برد. به همین دلیل بابی نایت دوستی نزدیکش را با بازیکنان سابق خود (مانند مربی مایک کریزیوزسکی در دوک) حفظ کرد. بازیکنان او از قدردان درس زندگی هستند كه او به آن‌ها داد.

۶ شرایط کنونی و آنچه در حال حاضر وجود دارد

حقیقت این است که مهندسی اتوماسیون جزو شادترین مشاغل است (مجله Fortune، 9 مارس 2015، به نقل از آمار سایت شغلی CareerBliss).

مثال: چند سال پیش، من در جلسه افتتاحیه اجلاس اتوماسیون زیمنس، در بخش تفریحی دیزنی در اورلاندو صحبت کردم. ما با شعار دیزنی محاصره شده بودیم، «جايي كه روی‌ها به واقعیت می پیوندند».

در کارخانه های ما، گروه اتوماسیون می توانند مانند دیزنی باشند، ما می توانیم رؤیاهای کارکنان بخش‌های مدیریتی، اپراتور و نگهداری را تحقق بخشیم.

ما ممکن است در سفر خود برای رسیدن دچار مشکل شویم اما حداقل در یک زمینه شغلی عالی هستیم (مطمئناً آن را با دوست دارم). ما فقط باید یاد بگیریم که چگونه حداکثر لذت، شادی و اشتیاق خود را کسب کنیم، اين یعنی مدیریت شغلی.

باید یک هدف شغلی تعیین کنید. اگر خود را با بازار روز منطبق نکنید دیر یا زود متوقف خواهید شد. بزرگ‌ترین مشکل در تعیین هدف، دست پايين گرفتن تعداد دفعاتی است كه به هدف رسيده اید! هنگامی‌که موقعیت رؤیایی خود را مشخص کردید، به دنبال آن برويد! فعال باشید.

۷ از اینجا نمی توانم به آنجا بروم. این نشان‌دهنده رکود دائمی است

اول: هدف خود را تعیین کنید. موقعیتی را انتخاب کنید که واقعاً شما را خوشحال کند. همراه با پیشرفت ممکن است با دانشی که در طول زمان به دست می آورید آن هدف را تغییر دهید. این كار برای ادامه موفقیت لازم است.

دوم: برای رسیدن به هدف مسیر را تغییر دهید. با توجه به شرایط فعلی خود، آن مسیر را قابل دستیابی کنید.

سوم: موفق شويد.

احتیاط: تعیین کنید که چه موانعی در راه است و برای از بین بردن آن‌ها اقدام کنید. لیست موانع خود را به‌صورت هفتگی مرور کنید و از خودتان بپرسید که برای غلبه بر هرکدام چه‌کاری انجام داديد؟ راه های کسب تجربه لازم را پیدا کنید. بعداً متوجه خواهيد شد که بيش از آنكه آن‌ها شما را به سمت هدف شغلی تان سوق می دهند، باعث خوشحالی شما می‌شوند.

آنچه لازم است را یاد بگیرید: رؤیاهایتان را محقق كنيد. واقعاً آن را بخواهید و اشتیاق براي به دست آوردن آن داشته باشيد.

خوب است هر چند مدت، یک قدم به عقب برگردید و دوباره تمرکز کنید. پدرم همیشه به من می گفت، «با در نظر داشتن يك هدف، مي توان بر بخش هاي مهم تمركز كرد. اگر اين اتفاق دردناک نباشد، چيزي ياد نمي گيريد».

اجازه ندهید این درد شما را دلسرد کند یا باعث فراموشی رؤیاهایتان شود. این یک روز جدید است، حرفه خود را برای رسيدن به موفقیت مدیریت کنید.

  منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

مطالب مرتبط:

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Neshat_okhovat

نشاط اخوت

11 سال سابقه کار در شرکت راهسازی و پلسازی
سوالات مرتبط
عکس کاربر
79پاسخ
مهندسی بیکارم، چه کنم؟
سلام وقت بخیر خدمت مهندسین و اساتید گرامی بنده 30 سالم هستش ، فارغ التحصیل عمران اجرایی از دانشکده ثامن الحجج مشهد . متاسفانه بنا به شرایط و کم کاری که داشتم تابحال نتونستم بصورت حرفه ای وارد بازار کار بشم، یک مدت هم از کار فاصله گرفتم و کار دیگه ای انجام میدادم. متاسفانه سابقه ی کاری زیادی هم ندارم ، مجموعا یکسال سابقه ی کار دارم که حدود 4 ماهش مربوط به یک شرکت بتن بوده که نمونه میگرفتم فقط و 8 ماهم سرپرست کارگاه و اجرا بودم که اونم مربوط به شرکت بتن و کارهای ترمیمی بوده . بعد از اون دیگه فعالیتی نداشتم . نرم افزاری به شدت ضعیفم ، و بدلیل فاصله ای که مدتی گرفتم خیلی از مباحث و فرمولا و من الحیث المجموع کلا باعث شده صفر صفر باشم و اعتماد به نفس ورود به بازار کار ازم گرفته بشه . حتی چندین جا هم برای مصاحبه رفتم ولی متاسفانه اکثرا بدلیل سابقه کم و .. قبول نمیکنن یا میگن باید رایگان بیای وایسی که برام مقدور نیست . خواستم خواهش کنم اگر امکانش هست بنده رو راهنمایی کنید چه کاری انجام بدم و با این شرایط از کجا شروع کنم تا خودمو برسونم و کم کاری و خلاء که هست رو جبران کنم.
عکس کاربر
1پاسخ
تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی
با سلام تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی در امور اجرایی و حقوقی ،بخصوص در بحث اجرا در چیست؟ و آیا ممکن است دفتر را زیرمجموعه‌ی شرکت به حساب اورد یا خیر
عکس کاربر
1پاسخ
صلاحیت مهندس محاسب
سلام و احترام من کاردانی پیوسته رشته ساختمان دارم در حال گذراندن کارشناسی عمران اجرایی اگر کارشناسی ارشد سازه یا زلزله بخوانم صلاحیت محاسبه تعلق خواهد گرفت؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .