مقاله تحلیلی:‌ بتن‌ ریزی سطوح شیب ‌دار

مقاله تحلیلی:‌ بتن‌ ریزی سطوح شیب ‌دار

بتن‌ریزی سطوح شیب‌دار مستلزم داشتن مهارت مربوطه و البته تجربه انجام کار طبق برنامه است. به‌طورمعمول، برای المان‌های شیب‌دار و رمپ‌ها از بتنی که اسلامپ کمی دارد استفاده می‌شود.

بتن‌ریزی با بتن دارای اسلامپ کم نیاز به دقت، تجربه و فرآیند مناسب بتن‌ریزی دارد.

فرآیند بتن‌ریزی سطوح شیب‌دار

  1. قالب‌بندی کنید و بعد از آن تراز بودن قالب‌ها رو مورد بررسی قرار دهید.
  2. قبل از شروع بتن‌ریزی،‌ آرماتورها،‌ قالب‌ها و دیگر المان‌های مدفون را چک کنید.
  3. قبل از بتن‌ریزی رمپ‌ها مطمئن شوید که سطح تراز است و قالب‌ها محکم و فاقد هر گونه آلودگی هستند.
  4. برای جلوگیری از جاری شدن بتن روی سطوح شیب‌دار از بتن با اسلامپ کم استفاده کنید. کم بودن اسلامپ بتن منجر به جلوگیری از جاری شدن یا سقوط بتن روی سطوح شیب‌دار و همچنین فشردگی مناسب می‌شود.
  5. به لحاظ مهندسی بتن با اسلامپ کم یک گزینه مطلوب است اما بتن‌ریزی و متراکم کردن آن نیاز به کار و انرژی زیادی دارد.
  6. ازآنجاکه اسلامپ مقدار کارایی بتن را نشان می‌دهد ممکن است نیاز باشد به‌محض رسیدن بتن به کارگاه مقدار آن اندازه‌گیری شود تا از مناسب بودن آن اطمینان حاصل شود.
  7. هرچقدر مخلوط بتن خشک‌تر باشد، مقدار اسلامپ کمتر است.
  8. برای شیب‌های کمتر از ۳۰ درجه،‌ مقدار مطلوب اسلامپ بتن ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر است. برای شیب‌های بیشتر و کمتر از ۴۵ درجه، مقدار مطلوب اسلامپ ۲.۵ تا ۷.۵ سانتی‌متر است.
  9. اگر شیب بیش از ۴۵ درجه باشد باید قالب‌بندی را با ارتفاع دو برابر حالت معمول انجام دهید یا از روش شاتکریت استفاده کنید.۰
  10. ازآنجاکه اسلامپ ۵ سانتی‌متر بتن سبک معادل اسلامپ ۱۰ سانتی‌متر بتن معمولی است، حتی‌الامکان در مواردی مثل سطوح شیب‌دار که نیاز است اسلامپ بتن کم باشد، از بتن سبک استفاده کنید.
  11. به‌محض رسیدن بتن به کارگاه،‌ بتن‌ریزی را از پایین‌ترین نقطه شیب شروع کنید. سپس به‌تدریج بتن‌ریزی را به سمت بالا ادامه دهید. سعی کنید از حرکت رو به پایین بتن جلوگیری کنید.
  12. از ویبراتور برای متراکم کردن بتن تازه استفاده کنید تا منافذ موجود از بین بروند. پس از ویبره کردن بتن اضافی را از سطح بردارید و آن را پرداخت کنید.

  منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

 

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
رسم و مدل سازی رمپ گرد در ایتبس
با سلام میشه لطفا بگید چجوری رمپ زیر رو که سازه فولادی با کاربری پارکینگ هست رو در ایتبس رسم و مدل سازی بکنم ؟ چند تا هم ستون کنار رمپ هست اونارو چیکار کنم ؟ این پروژه فولاد هست باید انجام بدم کلا این قسمت رمپ هارو موندم درضمن هیچ اطلاعات دیگری نداده ممنون میشم واقعا کمکم بکنید
عکس کاربر
4پاسخ
نحوه مدلسازی رمپ در ETABS
دوستان، عرض سلام و خسته نباشید. رمپ در ایتبز چگونه باید مدل شود؟ بنده دو طبقه پارکینک دارم که با رمپ به هم متصل می شوند. رمپ را بصورت یک سقف شیبدار از طبقه همکف تا زیر زمین -1 و از زیرزمین 1- تا -2 تعریف کرده ام، و رمپ ها را به صورت یک دیافراگرم صلب در نظر گرفته ام. آیا این رویه صحیح است. در صورت امکان ممنون میشم از دوستانی که تجربه مشابه دارند، در نحوه آنالیز و طراحی راهنمایی کنند.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .