مقاله تحلیلی: مدیریت اشتباهات ساخت ‌و ساز در کارگاه

مقاله تحلیلی: مدیریت اشتباهات ساخت ‌و ساز در کارگاه

رسیدگی یا مدیریت فعالیت‌های ساخت‌وساز برای جلوگیری از بروز اشتباهات در کارگاه، بسیار حیاتی است. کوچک‌ترین اقدامات احتیاطی می‌توانند از خسارات عظیم جلوگیری کنند. این خطا‌های ساخت ممکن است به دلیل مصالح بی‌کیفیت، مهارت کاری ضعیف، نظارت نا‌کافی و غیره ظاهر شوند.

بنابراین، اتخاذ شیوه‌های مناسب ساخت‌وساز برای مدیریت اشتباهات و کاهش خسارات، جلوگیری از دوباره‌کاری‌های گسترده و حصول اطمینان از این‌که بقیه کارها منطبق با برنامه زمان‌بندی به پایان می‌رسد، ضروری است.

پذیرش مسئولیت اشتباهات رخ داده در ساخت، مستند‌سازی اشتباهات، ارتباط خوب با کارکنان و کارگران، تنظیم برنامه زمان‌بندی تعمیر و انجام ارزیابی ریسک پروژه از اقدامات مهم برای رسیدگی به اشتباهات هستند.

نهایتاً، برای پیشگیری از بروز اشتباهات در آینده نیز ضرورت دارد که ملاحظاتی در نظر گرفته شوند. به‌کار‌گیری اتوماسیون در فرایند ساخت، بهبود ابزار‌های ارتباطی و به‌کار‌گیری اقدامات احتیاطی مناسب در هنگام اجرای کار‌های ساختمانی ازجمله این ملاحظات هستند.

چگونه می‌توان به اشتباهات ساخت‌وساز رسیدگی کرد؟

۱. مسئولیت‌پذیری

پذیرش مسئولیت به‌جای تحمل بار اشتباهات خود، یک گام روبه‌جلو برای حل مشکل است؛ بنابراین، اگر اشتباه از جانب شماست، آن را بپذیرید، به دنبال راه‌حل‌های مناسب باشید و به‌موقع اقدامات لازم را انجام دهید.

هنگامی‌که پیمانکاران متعدد و تأمین‌کنندگان مصالح بسیاری درگیر یک پروژه هستند، باید طرفی که ملزم به پرداخت هزینه تعمیرات است، بر مبنای دلیل وقوع اشتباه، جزئیات پروژه و توافق میان پیمانکار و مشتری تعیین شود.

۲. مستندسازی اشتباهات

تعیین علت خطا برای جلوگیری از بروز مجدد همان اشتباه در آینده، ضروری است. گرفتن عکس از خرابی‌ها، مصالح به‌کاررفته و ارائه توضیحات روشنی در مورد قدم اشتباه، به جلوگیری از بروز همان خطا در آینده کمک می‌کند.

اشتباهات ممکن است در اثر مهارت کاری ضعیف، کیفیت پایین مصالح ساختمانی و غیره رخ دهند. آموزش کارگران یک استراتژی عالی برای بهبود عملکرد آن‌ها است.

علاوه بر این، اگر علت خسارت کیفیت نامرغوب مصالح باشد، برای جلوگیری از خسارات بیشتر و بالا رفتن هزینه تعمیر، سفارش مصالح باکیفیت بالا از یک تأمین‌کننده دیگر ضروری است.

۳. برقراری ارتباط با همه کارکنان و کارگران

ایجاد ارتباط خوب با کلیه کارکنان و کارگران بسیار مهم است. کل تیم پروژه باید در مورد اشتباهات در ساخت و تأثیر آن بر سایر جنبه‌های پروژه آگاهی داشته باشند. علاوه بر این، تیم پروژه می‌تواند به‌طور سریع و مؤثری به کاهش خسارت‌ها کمک کند.

۴. تنظیم یک برنامه زمان‌بندی مناسب تعمیر

اگر مشکل پیش‌آمده در ساخت به‌سرعت حل نشود، باید یک برنامه زمان‌بندی مناسب برای تعمیر تعیین شود. عملیات تعمیر ممکن است به تخصص سایر پیمانکاران و کارگران ماهر نیاز داشته باشد.

برای هماهنگی فرآیند تعمیر، جلسه‌ای با تیم ساخت تشکیل دهید و برنامه زمان‌بندی را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که در طی آن کارگران ماهر در دسترس باشند.

کلیه طرف‌های درگیر در عملیات تعمیر باید از برنامه و کار‌هایی که قرار است انجام شود آگاهی داشته باشند.

۵. انجام ارزیابی ریسک پروژه

کار تعمیر را ارزیابی کنید تا اطمینان حاصل شود که تمام مراحل لازم به بهترین روش انجام‌شده‌ است. ارزیابی ریسک به شما این امکان را می‌دهد تا روش تعمیر را اصلاح کنید و در صورت بروز اشتباهات مشابه در سایر پروژه‌ها، کارایی بیشتری داشته باشید.

پیشگیری از بروز اشتباهات در ساخت امری بسیار مهم است. به‌کار‌گیری اتوماسیون در ساخت‌وساز، بهبود ابزار‌های ارتباطی و اجرای عملیات با نهایت احتیاط بهترین روش‌ها برای پیشگیری از بروز اشتباهات در ساخت هستند.

سؤالات پر‌تکرار

چگونه می‌توان اشتباهات رخ داده در ساخت را مدیریت نمود؟

پذیرش مسئولیت اشتباهات رخ داده در ساخت، مستندسازی مناسب از خطاهای ساخت، ارتباط خوب با کارگران، تنظیم برنامه زمان‌بندی تعمیر و انجام ارزیابی ریسک از اقدامات مهم برای رسیدگی به اشتباهات ساخت‌وساز هستند.

چه کسی باید هزینه اشتباهات ساخت را پرداخت کند؟

کسی که ملزم به پرداخت هزینه‌های عملیات تعمیر است بر اساس دلیل وقوع اشتباه، جزئیات پروژه و توافق بین پیمانکار و مشتری تعیین می‌شود.

مزیت مستندسازی اشتباهات ساخت چیست؟

مستندسازی از طریق عکس گرفتن از خرابی‌ها، مصالح مورد استفاده و ارائه توضیحات روشنی از قدم اشتباه باعث جلوگیری از بروز خطای مشابه در آینده خواهد شد.

روش‌های پیشنهادی برای جلوگیری از بروز اشتباهات ساخت‌وساز در آینده چیست؟

پیشگیری اولیه از بروز اشتباهات در ساخت بسیار مهم است. به‌کار‌گیری اتوماسیون در ساخت‌وساز، بهبود ابزار‌های ارتباطی و اجرای عملیات با نهایت احتیاط بهترین روش‌ها برای پیشگیری از بروز اشتباهات در ساخت هستند.

مزیت ارزیابی ریسک پروژه چیست؟

عملیات تعمیر را ارزیابی کنید و اطمینان حاصل کنید که تمام مراحل لازم به بهترین روش انجام گرفته ‌است. ارزیابی ریسک پروژه این امکان را به شما می‌دهد که روش تعمیر را اصلاح کنید و در صورت بروز خطاهای مشابه در سایر پروژه‌ها، عملکرد بهتری داشته باشید.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های مهسا رضوانی

مهسا رضوانی

سابقه مترجمی همزمان برای مدیریت پروژه در یک پروژه ساختمانی با سیستم ICF در بابلسر به مدت یک سال - علاقه مند به بحث ها کارگاه ها و مقالات در زمینه مدیریت ساخت و BIM
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
1پاسخ
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
عکس کاربر
1پاسخ
سوال در خصوص نحوه ساخت و ساز گروهی و مشارکتی
سلام و عرض ادب از مهندسین و همکاران عزیز و باتجربه ای که در صنعت ساختمان فعال هستند پرسشی دارم.به نظرتون ساخت آپارتمان بصورت گروهی و با مشارکت 5،6 نفر و زمینی که از فرد دیگری باشد چقدر درگیری و اختلاف محتمل است آیا ارزش این ریسک رو داره ؟ که شاید روزنه ای باشه برای ورود تعدادی مهندس جوان به بازار سازندگان ساختمان.لطفا دوستانی که تجربه دارند در مورد مقدمات کار و اخذ مجوزها یا اینکه اصلا امکان چنین کاری وجود دارد لطفا راهنمایی کنند ممنون و سپاسگزارم.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .