مقاله تحلیلی: BIM و بهبود همکاری ‌ها

مقاله تحلیلی: BIM و بهبود همکاری ‌ها

بهبود همکاری بین مالک، تیم طراحی و تیم ساخت‌وساز در پروژه مجموعه المپیک به‌واسطه BIM

در سال 2022 شهر هانگژو در ژجیانگ میزبان بازی‌های آسیایی هانگژو خواهد بود. شرکت سرمایه‌گذاری و ساخت مرکز نمایشگاه بین‌المللی و المپیک هانگژو می‌خواست یک محل فرهنگی باکیفیت بسازد تا بعد از اتمام بازی‌ها هم شهروندآن‌هانگژو از آن استفاده کنند. این سازمان با موسسه طراحی معماری پکن برای طراحی معماری، منظره و بخش‌های داخلی مرکز ورزش‌های المپیک هانگژو قرارداد بست. موسسه پکن تصمیم گرفت که از فرآیند مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) برای ساخت‌وساز استفاده کند. استخر شنا عنصر اصلی در این پروژه بزرگ خواهد بود.

ساخت مرکز ورزش‌های المپیک هانگژو باید تا ماه می 2021 به پایان برسد؛ زیرا بازی‌های آسیایی هانگژو در سال 2022 شروع خواهد شد. دو رودخانه در مجاورت پروژه قرار دارند: رودخانه کیانتانگ در شمال و رودخانه کیجیا در شرق. این مجموعه 400000 مترمربعی شامل استادیوم، استخرهای شنا، مراکز تجاری و پارکینگ خواهد بود.

ساختمان اصلی شامل بخش‌های بالایی و پایینی خواهد بود. بخش پایینی، مراکز تجاری و پارکینگ و بخش بالایی، استادیوم و استخرهای شنا را در خود جای خواهد داد. سطح بالایی یک سطح غیرخطی بسیار بزرگ است که از چند بیضی با تغییر پیوسته محورهای اصلی و فرعی تشکیل‌شده است. تکیه‌گاه‌های داخلی و خارجی به شکل‌گیری شبکه لوزی‌ها که یک پوسته شبکه مانند در اطراف سازه می‌سازند کمک می‌کنند.

غلبه بر چالش‌های طراحی

این پروژه با چالش‌های زیادی ازجمله تشخیص روش بهینه ساخت مواجه بود. تیم طراحی در مراحل اولیه متوجه شد که روش‌های سنتی طراحی برای این سازه مناسب نیست. سازگاری بین سازه فولادی چندوجهی و طرح معماری ضروری بود. درنتیجه لازم بود یک اسکریپت پارامتری برای تبدیل منطق ریاضی به فضا و شکل سطحی نوشته شود. منطقه جغرافیایی اطراف مرکز هم یک چالش دیگر بود. در دو طرف آن دو رودخانه و در دو طرف دیگر آن هم محیط شهری بسیار شلوغ قرار دارد.

تیم پروژه با اجرای فرآیند BIM به‌واسطه استفاده از نرم‌افزارهای Bentley بر چالش‌های سخت طراحی غلبه کند. اعضای تیم از روش‌های پارامتری در پروژه برای بهینه‌سازی و ایجاد سازه نهایی استفاده کردند. آن‌ها از یک سری روش‌های ریاضیاتی برای تعیین پوسته شبکه مانند خارجی و جزئیات هر بخش استفاده کردند. این روش امکان تقسیم و جانمایی سمت داخلی و خارجی سازه پوسته‌ای را فراهم کرد. این کار طراحی گره‌های داخلی و خارجی و بهینه‌سازی موفقیت‌آمیز اجزا در پردازش عملی را هم ممکن کرد. به‌علاوه مدل‌های پارامتری به ایجاد خودکار مدل‌های سطحی کمک کرده و امکان هماهنگی سازه فولادی با ساختمان را فراهم کرد.

همچنین تیم پروژه مدل‌هایی برای همه توپوگرافی‌های زمین منطقه و یک مدل جامع هماهنگ با فرآیند BIM تهیه کرد که شامل AECOsim Building Designer و MicroStation برای امکان مدل‌سازی منطقی، ProStructures و STAAD برای بهینه‌سازی محاسبات سازه‌ای و کوتاه کردن چرخه‌های طراحی بتن و فولاد و Navigator برای ایجاد یکپارچگی الکترومکانیکی و کشف تعارضات خطوط الکترومکانیکی است. این مدل‌ها منجر به موفقیت تیم و هماهنگی با برنامه زمانی شد.

اشتراک گذاری و همکاری مؤثر

دیگر مزیتی که تیم پروژه به آن پی برد، قابلیت اشتراک گزاری آسان اطلاعات برای بهبود تعاملات بود. از فرآیند BIM، موسسه پکن در طول پروژه برای بهبود هماهنگی بین مالک، طراحان و تیم‌های ساخت استفاده کرد. اعضای تیم به‌روزرسانی اطلاعات و مدیریت پروژه را با ProjectWise انجام دادند. اطلاعات کلیدی از طریق رابط‌های داده جمع‌آوری، به‌روزرسانی و مدیریت شدند.

تیم پروژه از قابلیت‌های بصری سازی برای تجسم بهتر استفاده کرد و این مدل‌ها را برای ایجاد نقشه‌های دوبعدی تفصیلی و اجزا، با واحد تولید به اشتراک گذاشت.

اطمینان از ذخیره‌سازی داده‌ها در یک فضای واحد باعث راحت‌تر شدن همکاری بین تیم و ذینفعان شد. پلتفرم تعاملی ProjectWise به تیم‌های طراحی امکان همکاری و بهبود بهره‌وری را داد. تیم، مدل پروژه و اطلاعات نقشه را که همگی در یکجا قرار داشتند، به اشتراک گذاشت.

صرفه‌جویی قابل‌ملاحظه در زمان

موسسه پکن با استفاده از نرم‌افزارهای Bentley صرفه‌جویی قابل‌ملاحظه‌ای در زمان داشت. به‌واسطه تعامل سه‌بعدی، تیم پروژه مدل‌های سه‌بعدی دقیقی ساخت و آن‌ها را با دیگر ذینفعان پروژه به اشتراک گذاشت. این فرآیند باعث صرفه‌جویی 50 درصدی در زمان تخمین زده شده برای حل مشکلات طراحی شد. انتظار می‌رفت که طراحی مجتمع یک سال به طول بیانجامد. بااین‌حال فرآیند BIM این زمان را 60 درصد کوتاه‌تر کرد.

ایجاد استانداردهای BIM در طراحی به کاهش زمان در اعمال اصلاحات طرح کمک کرد و به این صورت 50 نفر روز در اصلاح طرح و 10 نفر روز در کنترل و بررسی این اصلاحات صرفه‌جویی شد. انتظار می‌رود که حدود 100 نفر روز هم در پردازش خطاهای کارگاهی صرفه‌جویی شود.

بهبود کیفیت زندگی

موسسه پکن می‌خواست که ساختمانی بسازد که سرزندگی و جذابیت شهر را بهبود دهد. به دلیل برگزاری بازی‌های آسیایی هانگژو 2022، تکمیل و بهره‌برداری موفق این مرکز تأثیر بین‌المللی هانگژو و جذابیت آن به‌عنوان یک مقصد گردشگری بین‌المللی را افزایش خواهد داد. این پروژه به توسعه منطقه جنوبی هانگژو که در دوره تحول بوده و به دنبال توسعه بیشتر است، هم کمک خواهد کرد.

 منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF کاملمقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ساختن حساب در سایت Green building studio
سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه
عکس کاربر
2پاسخ
برای یادگیری مدل سازی در رویت، از چه آموزش هایی باید استفاده کرد؟
سلام . من میخوام رویت رو یاد بگیرم و اول معماری و بعد به صورت تخصصی مکانیک برای شروع معماری من باید چه پک هایی رو به ترتیب ببینم؟ و خیلی هم نمیخوام حرفه ای معماری رو یاد بگیرم در حد پروژه های ساده آپارتمانی چند طبقه ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
2پاسخ
نحوه اختصاص متریال در نرم افزار رویت
سلام.رویت 2019 را نصب کردم.الان یه طرحا میخام متریال بدم ولی پنجره متریالم باز نمیشه.یعنی روش که کلیک میکنم اصلا اتفاقی نمی افته.از طریق paint هم که میرم همینطوره
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .