مقاله تحلیلی: آیا شیوع ویروس کرونا بر پروژه‌ های ساختمانی تأثیرگذار بوده است؟

مقاله تحلیلی: آیا شیوع ویروس کرونا بر پروژه‌ های ساختمانی تأثیرگذار بوده است؟

 ویروس کرونا: شیوع یک بیماری مسری و پروژه‌های ساختمانی

پروژه‌های ساختمانی احتمالاً تا الآن تحت تأثیر ویروس جدید کرونا قرار گرفته‌اند. ماهیت و مقیاس هرگونه تأثیر را نمی‌توان به‌طور دقیق در این مرحله پیش‌بینی کرد، اما مسائل مربوط به نیروی کار و زنجیره تأمین قابل پیش‌بینی هستند. چه اتفاقی خواهد افتاد اگر پروژه شما تحت تأثیر این بیماری قرار گیرد؟

بستگی به قرارداد دارد

اگر یک قرارداد ساخت فاقد شرایط صریحی باشد که به خطر شیوع بیماری‌های واگیردار مانند COVID-19 اختصاص داده‌شده باشد، طرفین برای درک این‌که چه کسی این خطر را متحمل می‌شود، باید به سایر شروط مانند تمدید زمان و مواد مربوط به مخارج و ضرر و زیان تکیه کنند. برای روشن کردن این موضوع، نگاهی به چگونگی عملکرد احتمالی این مواد قانونی در فرم استاندارد رایج JCT DB 2016 انداخته‌ایم. سایر فرم‌ها شامل قراردادهای NEC، FIDIC و PFI رویکردهای متفاوتی دارند

آیا پیمانکار حق تمدید زمان را دارد؟

در صورت وقوع یک تأخیر قابل‌قبول که منجر به یک تأخیر بحرانی در پروژه شود، پیمانکار ممکن است بتواند حق تمدید زمان و الغای پرداخت خسارات پیش‌بینی‌شده را داشته باشد. یکی از تأخیـرهای قابل‌قبول، فورس ماژور است. مطابق بند 8-11 از فرم استاندارد، هریک از رویداد‌های مربوطه می‌توانند درنهایت به کارفرما یا پیمانکار این حق را بدهند که اگر همه یا اساساً تمامی کار‌های نا‌تمام به مدت بیش از دو ماه به حالت تعلیق درآیند، قرارداد را فسخ کنند. فسخ قرارداد گزینه پرخطری است و پیامد‌های آن باید به‌دقت مدنظر قرار گیرد.

اختیارات قانونی

دولت طبق قانون بهداشت عمومی و مصوبه 2004 مربوط به حوادث غیرمترقبه، درصورتی‌که حادثه یا موقعیتی آسیب جدی به انسان وارد کند، اختیارات قانونی گسترده‌ای دارد. این امر می‌تواند شامل تعیین سفر در مواقع معین یا منع سفر به / از مکان‌های، مصادره املاک یا ممنوع کردن فعالیت‌های خاص باشد. چنین تدابیری می‌تواند تأثیر بسزایی در یک پروژه ساختمانی داشته باشد.

فورس ماژور

این رویداد در صورتی مفید است که وقوع تأخیر با اختیارات قانونی ارتباطی نداشته باشد. ازنظر مفهومی، فورس ماژور به وقایع استثنایی و غیرقابل‌کنترلی اطلاق می‌شود که می‌توانند خارج از کنترل طرفین باشند، اما این اصطلاح نه در استاندارد JCT و نه در قانون انگلیس تعریف‌شده‌ است.

فورس ماژور چیزی بیش از حوادث ناشی از نیرو‌های غیرقابل‌کنترل طبیعی است. دخالت‌های اجرایی مانند تحریم نیز می‌تواند شامل این مورد شود. تأخیرهایی که در اثر غیبت‌های ناشی از بیماری یا مشکلات زنجیره تأمین که درنتیجه کار یک دولت خارجی ایجادشده، می‌تواند شامل این موضوع شود.

علت

ما انتظار داریم که یک مرجع رسمی در صورت وقوع تمدید زمان، روی علت حادثه به‌دقت تمرکز کند. مدعی باید ثابت کند که رویداد مربوطه در حقیقت باعث تأخیری شده که ادعا شده‌ بود. اگر کارفرما اثبات کند که پیمانکار قبلاً باعث تأخیر شده‌، یا اینکه تأخیر فقط به‌طور غیرمستقیم ناشی از رویداد مربوطه ‌است، پیمانکار با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد.

آیا کارفرما ملزم به پرداخت غرامت است؟

طبق فرم استاندارد، یک پیمانکار حق ندارد ضرر و هزینه خود را صرفاً به خاطر این‌که تمدید مدت‌زمان کار شامل حال او شده‌ مطالبه کند. در عوض، یک پیمانکار باید جداگانه «ماده مربوطه» را ایجاد کند. لیست مواد مربوطه در بند 4-21 فرم استاندارد موجود است، اما شیوع بیماری واگیردار در هیچ‌یک از این طبقه‌بندی‌ها قرار نمی‌گیرد؛ یعنی بعید است یک کارفرما تحت قرارداد اصلاح نشده JCT ملزم به پرداخت خسارت شود، اما یک پیمانکار باید سایر شرایط و بند‌ها (مانند نوسانات) یا بیمه‌ها (مانند تعلیق کسب‌وکار) را درصورتی‌که جبران آن‌ها از طریق سایر مسیر‌ها امکان‌پذیر باشد.

حال چه باید کرد؟

دولت انگلستان مایل است ضمن کاهش شیوع ویروس کرونای جدید، اطمینان حاصل کند که کشور همچنان در حد معمول به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

اگر تصور می‌کنید پروژه شما در معرض خطر فزاینده شیوع یک بیماری واگیردار قرار دارد، قرارداد را بررسی کنید و این موارد را در نظر بگیرید:

  • اطلاع‌رسانی – یک پیمانکار معمولاً موظف است اعلام کند که پیشرفت کار احتمالاً به تأخیر می‌افتد و اطلاعات بیشتری را در پی آن ارائه دهد. ممکن است ضرب العجل های سخت‌گیرانه‌ای وجود داشته باشد که اگر مدنظر قرار نگیرد، پیمانکار را از هرگونه حقی منع کند.
  • اقدامات کاهنده – معمولاً پیمانکار موظف است برای جلوگیری از تأخیر، همواره تمام سعی خود را بکند، حتی اگر مقصر وقوع تأخیر نباشد. یک کارفرما ممکن است بخواهد نیروی انسانی را اضافه یا محدوده کاری را کاهش دهد.
  • شواهد – رسیدگی حقوقی به دعوی مربوط به تمدید زمان غالباً بسیار بحث‌برانگیز هستند. شواهد دقیق نشان‌دهنده دلایل تأخیر و اقدامات کاهنده همواره کمک‌کننده هستند.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل مقاله:what_if_coronavirus_impacts_your_construction_project.pdf

 

مطالب مرتبط:

درباره نویسنده
عکس‌های مهسا رضوانی

مهسا رضوانی

سابقه مترجمی همزمان برای مدیریت پروژه در یک پروژه ساختمانی با سیستم ICF در بابلسر به مدت یک سال - علاقه مند به بحث ها کارگاه ها و مقالات در زمینه مدیریت ساخت و BIM
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
1پاسخ
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
عکس کاربر
1پاسخ
سوال در خصوص نحوه ساخت و ساز گروهی و مشارکتی
سلام و عرض ادب از مهندسین و همکاران عزیز و باتجربه ای که در صنعت ساختمان فعال هستند پرسشی دارم.به نظرتون ساخت آپارتمان بصورت گروهی و با مشارکت 5،6 نفر و زمینی که از فرد دیگری باشد چقدر درگیری و اختلاف محتمل است آیا ارزش این ریسک رو داره ؟ که شاید روزنه ای باشه برای ورود تعدادی مهندس جوان به بازار سازندگان ساختمان.لطفا دوستانی که تجربه دارند در مورد مقدمات کار و اخذ مجوزها یا اینکه اصلا امکان چنین کاری وجود دارد لطفا راهنمایی کنند ممنون و سپاسگزارم.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .