مقاله تحلیلی: ۴ راه برای خودکار سازی ساخت‌ و ساز

۴ راه برای خودکار سازی ساخت‌ و ساز

کارگاه ساخت‌وساز در طول سال‌های متمادی تغییر زیادی نکرده است. کارگران از کلاه‌های ایمنی استفاده می‌کنند، از داربست بالا می‌روند، آرماتوربندی می‌کنند و بتن‌ریزی را انجام می‌دهند. درحالی‌که اتوماسیون دنیای تولید را متحول کرده اما هنوز در ساخت‌وساز تأثیر چشمگیری نداشته‌اند. حال این اتوماسیون به‌واسطه تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، چاپگرهای سه‌بعدی و روباتیک به ساخت‌وساز ساختمان راه یافته است. در این مقاله چهار فناوری متحول کننده در صنعت ساخت‌وساز را بررسی می‌کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

۴ راه برای خودکار سازی ساخت‌ و ساز

 ۱) دیوارچین

مطمئناً همه‌ دیوارها بتنی نیستند. دیوارهای آجریِ سنتی، آجر به آجر ساخته می‌شوند و هر کدام از این آجرها به‌صورت دستی روی هم قرار می‌گیرند. یک کارگر معمولی می‌تواند در روز چیزی حدود ۵۰۰ آجر را روی هم بچیند. دیوارچین نیمه اتوماتیک یا SAM ساخته‌ Construction Robotics می‌تواند ۶۰۰۰ آجر با ملات را در روز روی هم قرار دهد. SAM به‌طور کل سبب حذف نیروی انسانی نمی‌شود. کارگران باید ملات را آماده کرده و SAM را پر کنند. SAM بخشی از عملیات بلند کردن را انجام می‌دهد و همین باعث صرفه‌جویی و افزایش سرعت چینش دیوار می‌شود.

۴ راه برای خودکار سازی ساخت‌ و ساز

 ۲) چاپ سه‌بعدی

در سال‌های گذشته فناوری چاپ سه‌بعدی سبب ساخت یکدست دیوارها شده است. در بعضی موارد مانند وینسان چین، این دیوارها در بخش‌هایی ساخته شده و به محل حمل شده و در آنجا سر هم می‌شوند. دیگر سیستم‌ها چاپ را در محل انجام می‌دهند. ساختمان BOD کپنهاگن با چاپگری ساخته خواهد شد که قادر به ایجاد لایه‌های بتن ۵۰ تا ۷۰ میلی‌متری با سرعت ۲.۵ متر بر دقیقه است. بتنی که این چاپگر استفاده می‌کند عمدتاً از ماسه و کاشی‌های بازیافتی تشکیل شده است.

۳) ساخت‌وساز با ماشین‌های خودکار

محدودیت چاپگرهای سه‌بعدی بازوهای روباتیک آن‌هاست. این چاپگرها نه‌تنها به لحاظ فیزیکی محدودیت دارند، بلکه در کارگاه های ساختمانی هم نمی‌توان از بیش از یک دستگاه استفاده کرد. پس به‌جای استفاده از یک ماشین بسیار بزرگ، چرا از چند صد، یا چند هزار ماشین کوچک استفاده نکنیم؟ تعداد زیادی ربات می‌توانند در یک محل بزرگ باهم کار کنند بدون اینکه باهم برخوردی داشته باشند؛ مثلاً محققان هاروارد ربات‌های دیوارچین ساخته‌اند؛ اما آنچه این ربات‌ها کم دارند، خودکار بودن آن‌ها است. محققان در ETH Zurich استفاده از چند کوادکوپتر برای ساخت پل کابلی را مدیریت کرده‌اند. اگر بتوانیم مشکل کوچک برق را حل کنیم، ربات‌های خودکار می‌توانند هر مصالحی را به هر نقطه‌ای از فضای هر نوع سازه‌ای ببرند.

۴ راه برای خودکار سازی ساخت‌ و ساز

 ۴) هوش مصنوعی

هیچ چاپگر سه‌بعدی، ربات خودکار و بازوی رباتیکی بدون یک نرم‌افزار باکیفیت سودمند نخواهد بود. برای اینکه بتوانیم از ربات‌ها در ساخت‌وساز استفاده کنیم باید هوش مصنوعی خوبی داشته باشند. با هوش مصنوعی ربات‌ها از موقعیت ربات‌های دیگر مطلع می‌شوند. ربات‌ها با استفاده از هوش مصنوعی قابلیت یادگیری هم خواهند داشت که این در کارگاه های ساختمانی مفید است. در Smartvid.io از میلیون‌ها عکس و فیلم گرفته‌شده از محل‌ ساخت‌وساز برای آموزش شرایط غیر ایمن استفاده شده است. هر شخصی در محل ساخت‌وساز می‌تواند عکسی از بخشی از سایت تهیه کند و  Smartvid.io محل‌های غیر ایمن را در آن شناسایی کند. از فناوری مشابهی می‌توان برای راهنمایی روبات‌ها استفاده کرد. همچنین می‌توان از ربات‌ها برای آگاه‌سازی انسان از شرایط خطرناک استفاده کرد.

باوجوداینکه بعضی از این فناوری‌ها راه درازی را برای عملی شدن باید طی کنند اما بعضی از آن‌ها را می‌توان هم‌اکنون عملی کرد. اولین دلیل اینکه ما ربات‌ها را در حال ساخت ساختمان نمی‌بینیم این است که صنعت ساختمان در برابر این تغییر مقاومت می‌کند.

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .