مقاله تحلیلی: باورهای غلط درباره ساختمان‌ های هوشمند

مقاله تحلیلی: باورهای غلط درباره ساختمان‌ های هوشمند

هدف از ساخت ساختمان‌های هوشمند تأمین اهداف بلندمدت، کاهش هزینه‌های عملیاتی، بهبود کیفیت زندگی ساکنان و دستیابی به محیط مناسب برای کار و زندگی است. بر اساس گزارش IDC Energy Insights هزینه‌های تکنولوژی ساختمان‌های هوشمند از 6.3 میلیارد دلار در سال 2014 به 17.4 میلیارد دلار در سال 2019 افزایش یافته است. سال‌هاست که مدیران تأسیسات از تکنولوژی‌های هوشمند مانند سیستم‌های اتوماسیون ساختمان (BAS) برای اتصال بخش‌های مختلف ساختمان‌ها، مانند سیستم‌های تهویه مطبوع، تأمین آب، روشنایی و سیستم‌های اضطراری اطفای حریق استفاده می‌کنند. ولی پرسش واقعی این است که چگونه از اینترنت اشیا (IoT) و هوش مصنوعی (AI)‌ در ساختمان‌ها استفاده می‌شود؟ آیا سیستم‌های هوشمند کنترل تأسیسات ساختمان برای کنترل مرکزی گرمایش و سرمایش ساختمان، روشنایی و سایر سیستم‌ها کافی نیستند؟

خیر. واقعیت این است که نقش مدیران تأسیسات و مالکان ساختمان با تغییر تمرکز از سیستم‌های کنترل تأسیسات و ساختمان به بهبود بهره‌وری عملیاتی، کاهش انتشار کربن و بهبود کیفیت زندگی ساکنان در حال تغییر است. تکنولوژی موجود در بازار برای مدیریت تأسیسات ساختمان‌ها به یک پلت فرم مستقل (به‌عنوان نمونه BAS) است که نه به مدیران تأسیسات برای استخراج اطلاعات از داده‌های تولیدشده کمک می‌کند و نه به مالکان ساختمان کمک می‌کند تا مسائل مهم را حل کنند و انتظارات متغیر مشتری را رفع کنند. در ساختمان‌های امروزی حجم انبوهی از داده درباره دارایی‌ها، انرژی و افرادی که عملاً می‌توان از آن‌ها برای تولید اطلاعات مفید استفاده کرد، تولید می‌شود. تنها راه به‌کارگیری این داده‌ها به شیوۀ مناسب، گردآوری و تحلیل آن با کمک پلتفرم IoT است که شامل تجزیه‌وتحلیل و ماژول‌های یادگیری ماشین پیشرفته است.

تکنولوژی موجود در بازار برای مدیریت تأسیسات، نرم‌افزار مستقلی است ولی برای ارزش محور شدن و حفظ ارتباط با انتظارات متغیر مشتری، تیم نیازمند تکنولوژی‌ای است که سیستم‌های کلی اتوماسیون ساختمان را یکپارچه می‌کند، مسائل مهم را حل‌وفصل می‌نماید و استفاده کاربردی از اطلاعات موجود را ممکن می‌نماید. این می‌تواند به اپراتورهای ساختمان کمک کند تا جنبه‌های گوناگون ساختمان شامل بهره‌وری انرژی، تعامل و بهره‌وری ساکنان، عملکرد پایدار روزانه، تعمیر و نگهداری ساختمان و غیره را بهینه نمایند.

مشخص است که ساختمان‌های هوشمند می‌توانند مدیریت تأسیسات را تسهیل نمایند، انرژی را ذخیره کرده و از خرابی تجهیزات پرهزینه جلوگیری نمایند. بااین‌حال، برای بسیاری از مالکان ساختمان و مدیران تأسیسات، ارزش ساختمان هوشمند مبتنی بر AI همچنان یک راز مانده است. اجازه دهید برخی از تصورات غلط رایج درباره ساختمان‌های هوشمند را کنار هم بگذاریم و واقعیت را روشن نماییم.

تصور غلط: تکنولوژی‌ ساختمان‌های هوشمند گران‌قیمت هستند

واقعیت: در عرض چند سال، تکنولوژی ساختمان هوشمند با صرفه‌جویی در انرژی و کاهش هزینه‌های عملیاتی، بازگشت سرمایه بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت.

تصور غلط: کار با سیستم‌ ساختمان‌های هوشمند دشوار است

واقعیت: تکنولوژی‌های AI و IOT نیازمند حداقل مهارت‌های فنی مدیران تأسیسات هستند؛ چراکه در این تکنولوژی تصمیمات زیادی گرفته می‌شود و همه گزارش‌ها و پیشنهاد‌های را در یک داشبورد بصری و تعاملی نمایش داده می‌شود. در حقیقت، بهینه‌سازی کارهای ساختمان، تعمیر کارکرد نامناسب تجهیزات و کاهش انتشار کربن از قبل راحت‌تر خواهد شد، زیرا که اطلاعات بیشتری با راهکارهای ساختمان هوشمند در دسترس است.

تصور غلط: ساختمان‌های هوشمند و ساختمان‌های سبز - هر دو مانند هم هستند

واقعیت: درحالی‌که ویژگی‌های ساختمان هوشمند و ساختمان سبز ممکن است باهم همپوشانی داشته باشند، ولی مفاهیم آن‌ها یکسان نیست. راهکارهای هوشمند بر کنترل گرمایش، تهویه مطبوع، روشنایی و سایر سیستم‌ها بر کنترل الگوهای مصرف و اتخاذ اقدامات پیش‌بینی کننده برای بهینه‌سازی کارکرد و صرفه‌جویی در انرژی تمرکز دارند. ساختمان‌های هوشمند، همچنین بر بهتر کردن زندگی و راحتی افراد داخل ساختمان تمرکز دارند.

از سوی دیگر، ساختمان‌های سبز ساختمان‌های پایدار هستند که تأثیر اندکی بر محیط‌زیست دارند و به ما کمک می‌کنند تا بیشترین محیط طبیعی در اطراف ساختمان حفظ کنیم.LEED  یکی از گسترده‌ترین سیستم‌های رتبه‌بندی ساختمان سبز است که چارچوبی برای ساخت ساختمان‌های سبز بسیار کارآمد و صرفه‌جویی در هزینه را فراهم می‌کند.

تصور غلط: تکنولوژی ساختمان هوشمند فقط برای ساختمان‌های جدید است

واقعیت: نه این درست نیست. باوجوداینکه ساختمان‌های قدیمی ممکن است از تکنولوژی‌های پنوماتیک و آنالوگ استفاده کنند اما از راهکارهای ساختمان هوشمند می‌توان در ساختمان‌های قدیمی از طریق به‌کارگیری تکنولوژی‌های پیشرفته تعمیر و نگهداری استفاده کرد. با جاسازی حس‌گرها و اتصال از طریق گیت‌ها، داده‌ها را می‌توان به ابر IoT برای پردازش بیشتر ارسال کرد.

تصور غلط: IoT تنها برای خانه‌های هوشمند مناسب است

واقعیت: IoT و AI تنها به تأسیسات مسکونی محدود نمی‌شوند. تمام انواع ساختمان‌ها -تجاری یا مسکونی- می‌توانند با به‌کارگیریIoT  وAI ، ارتقاءیافته یا ساخته شوند تا هوشمند شده و با استفاده از IoT و AI خودکارسازی شوند.

نتیجه

برای کاهش تولید کربن، مهم است که ما تکنولوژی‌های نوین را بپذیریم و هرگونه اقدامی را برای بهتر کردن جهان انجام دهیم. ساختمان‌های هوشمند بی‌گمان یکی از راه‌های حفظ انرژی با بهینه‌سازی سیستم‌ها و کنترل خودکار هستند.

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Azim_m

عظیم مرادی

دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش سازه با معدل 16.90 در دانشگاه علم و صنعت می باشم.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .