مقاله تحلیلی: آیا زلزله‌ های زیر دریاچه جلیل نشان‌ دهنده پایان جهان است؟

مقاله تحلیلی: آیا زلزله‌ های زیر دریاچه جلیل نشان‌ دهنده پایان جهان است؟

 مطالعات مرکز زمین‌شناسی اسراییل حاکی از آن است که ادامه استخراج آب از چاه‌های نزدیک دریای جلیل ممکن است منجر به وقوع زلزله می‌شود. بعضی از مسیحیان معتقدند که وقوع زمین‌لرزه در این سرزمین مقدس نشانه تحقق پیش‌بینی انجیل در مورد بازگشت مسیح است.

در سپتامبر 2013، خانه‌های جنوب اسرائیل به دلیل وقوع زلزله‌ای کوچک در زیر دریای جلیل دچار لرزش شدند. به گفته انجیل این لرزش ناسی از راه رفتن عیسی مسیح روی آب بوده است. چهار پس‌لرزه دیگر هم در عرض چهار روز این منطقه را لرزاند. حدود شش سال بعد در جولای 2018 چندین زلزله کوچک دیگر در زیر دریای جلیل همان محل را لرزاند.

چه چیزی باعث این زلزله‌های نادر شد؟

بااینکه این زمین‌لرزه‌ها ملایم و تقریباً بدون خطر بودند، اما به دلیل نادر بودن این پدیده توجه محققان جغرافیایی اسراییل و دانشگاه‌های کالیفرنیا و میامی به این منطقه جلب شد.

محققانی ازجمله ناداو وتزلر و ایال شالف از متخصصان سازمان زمین‌شناسی اسراییل گفتند: «زمان رخداد زلزله‌ها ازنظر تاریخچه هیدرولوژیکی منطقه بسیار جالب است.»

متخصصان پس از بررسی متوجه شدند که این زلزله‌ها با دو دوره افزایش برداشت آب‌های زیرزمینی در این منطقه در سال‌های 2007 تا 2013 و 2016 تا 2018 هم‌زمان بوده‌اند.

گروهی از دانشمندان یافته‌های خود را در ژورنال علمی Geophysical Research Letters منتشر کردند.

محققان معتقدند که این افزایش برداشت آب باعث ایجاد لرزه‌ها شده است. محققان می‌دانند که پمپاژ آب به زیرزمین باعث زلزله می‌شود اما ایجاد زلزله به دلیل استخراج آب از زیرزمین امری غیرمعمول است.

محققان می‌گویند: «باوجود نمونه‌های متعدد از فرونشست زمین به دلیل برداشت آب زیرزمینی، موارد کمی وجود دارد که در آن استخراج آب زیرزمینی باعث زلزله شده باشد. سفره آب زیرزمینی، تغییر شکل‌ها و داده‌های لرزه‌ای تحلیل شده در این مورد نشان می‌دهد که برداشت آب زیرزمینی باعث ایجاد لرزه‌هایی در گسل انتقالی دریاچه مرده جنوبی شده است. تاریخچه جغرافیایی گسل و جمعیت منطقه نشان می‌دهد که افزایش پمپاژ آب در این منطقه باید به‌دقت کنترل شود.»

پیش‌بینی کتاب مقدس

کتاب مقدس پیش‌بینی می‌کند که در آخرالزمان زلزله‌هایی رخ خواهد داد.

انجیل متی آیه 24 بخش 7 ویرایش کینگ جیمز می‌گوید: «مردم علیه یکدیگر و پادشاه‌ها علیه پادشاهان دیگر قیام خواهند کرد و قحطی و طاعون و زلزله‌ها در محل‌های مختلفی رخ خواهد داد.»

انجیل مارک آیه 13 بخش 8 ویرایش کینگ جمیز هم می‌گوید: «مردم علیه یکدیگر و پادشاه‌ها علیه پادشاهان دیگر قیام خواهند کرد و زلزله‌هایی در مناطق مختلف رخ خواهد داد و قحطی و مشکلات زیاد خواهند شد: این شروع غم‌ها خواهد بود.»

انجیل لوقا آیه 21 بخش 11 ویرایش کینگ جیمز می‌گوید: «زلزله‌های بزرگی در مناطق مختلف رخ خواهند داد و قحطی و طاعون شیوع پیدا خواهد کرد علامت‌های بزرگی هم از آسمان نازل خواهد شد.»

زمین‌شناس و دانشمند مسیحی، گاینس جانسون می‌گوید: «قبل از بازگشت مسیح زلزله‌هایی اتفاق خواهد افتاد اما باید در تفسیر پیش‌بینی هم بااحتیاط عمل کرد.»

او می‌گوید: «آیه‌هایی وجود دارد که ما بارها و بارها آن‌ها را شنیده‌ایم و با هر زلزله‌ای که خبر آن را در اخبار می‌شنویم ممکن است خیال کنیم که یک نشانه از آخرالزمان است. مشکل این است که زلزله‌ها همیشه و هر روز اتفاق می‌افتند؛ ولی میانگین فعالیت لرزه‌ای چندین دهه است که تقریباً ثابت باقی‌مانده است.»

جانسون همچنین عنوان می‌کند که زلزله‌ها طبق آیه 6 تا 9 بخش 34 انجیل اشعیا با فعالیت‌های آتش‌فشانی هم همراه خواهند بود.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
140پاسخ
خمش تیر بلند در عرض
سلام . میخواستم فرمول و علت خم نشدن تیر بلند از عرض رو بپرسم. مثال: چرا خطکش نازک معمولی از عرض نازکش سریع با فشار بسیار کمی خم میشه ولی در عرض بیشترش اصلا خم نمیشه
عکس کاربر
67پاسخ
برنامع چکر (CHECHER)

با سلام- فونت های برنامع چکر (CHECHER) ناخوانا هستش میتونی فونتهاش رو برامون بفرستید؟

عکس کاربر
19پاسخ
بررسی لرزه ای یک تونل حفر شده با بارگذاری دوجهته
سلام برای یک تونل قصد دارم بارگذاری دوجهته (افقی) با زلزله واقعی انجام بدم برای اصلاح و اعمال شتابنگاشت ها در دو جهت چه مبنا و مرجعی استفاده کنم بهتره؟ باتشکر
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .