مقاله تحلیلی: زلزله ریج‌ کرست چگونه به دانشمندان در هشدار زلزله کمک کرد؟

مقاله تحلیلی: زلزله ریج‌ کرست چگونه به دانشمندان در هشدار زلزله کمک کرد؟

 زمانی که زلزله‌های بزرگی در منطقه کم‌جمعیت ریج‌کرست واقع در کویر موهاوی رخ داد، سارا مینسون، متخصص ژئوفیزیک و زمین‌شناس آمریکایی، در تلاش برای ایجاد یک سیستم هشدار زلزله در کالیفرنیا بود. بزرگ‌ترین زلزله که پنجم جولای رخ داد، 7.1 ریشتر قدرت داشت. این بزرگ‌ترین زلزله ای بود که در چند دهه اخیر در این ایالت به وقوع پیوست.

زمین‌لرزه‌های ماه جاری چگونه به دانشمندان برای اصلاح سیستم هشدار زلزله کالیفرنیا کمک می کند؟

پرسش: در مورد نقش خود در کمک به اصلاح سیستم هشدار زلزله توضیح دهید.

  • پاسخ: در حال حاضر یکی از پروژه های من طرح سؤالاتی در مورد بهترین سیستم هشداردهنده زلزله بر اساس سرعت حرکت امواج لرزه ای است و اینکه چگونه می توانیم بهترین آمادگی را در مقابل آن داشته باشیم.

پرسش: آیا در حال حاضر سیستم های خوب هشدار وجود دارد؟

  • پاسخ: سیستم ما اولین سیستم هشدار نیست. ژاپن سال هاست که از سیستم هشدار زلزله استفاده می کند. مطمئناً کشورهای مختلف، ریسک‌های لرزه ای متفاوتی دارند. پرسش این است که آن‌ها چه می کنند و کدام ‌یک در ایالات‌متحده کاربردی است؟

پرسش: چه چیزی از ژاپن یاد گرفتید؟

  • پاسخ: سیستم هشدار لرزه‌ای ژاپن متناسب با سطح بسیار بالایی از لرزش است که به‌ندرت در کالیفرنیا رخ می‌‌دهد. سطح لرزش در اینجا نسبت به ژاپن در حد قابل‌توجهی پایین است.

پرسش: چه چیزی در مورد زلزله ریج‌کرست برای شما مهم بود؟

  • پاسخ: از آنجا که سیستم هشدار زلزله زود هنگام آغاز شد، مسئله مهم برای ما، فرصت تعامل با مردم و بررسی بازخورد آن‌ها در اولین مواجهه با یک زلزله بزرگ بود. آیا این چیزی است که مردم می خواستند؟

پرسش: اپلیکیشن هشدار زلزله در منطقه لس آنجلس به دلیل آنکه زمین‌لرزه در همسایگی این منطقه بود و لرزش به آستانه هشدار نرسید، فعال نشد. عکس العمل مردم به این موضوع چه بود؟

  • پاسخ: سیستم هشدار به‌درستی میزان لرزش را دریافت کرد و شهر لس آنجلس یک برنامه هشدار اولیه را پخش کرد. این برنامه هشدار جدی نداد زیرا تشخیص داد که شدت زلزله در این منطقه باعث آسیب نخواهد شد؛ اما افراد ناراضی خواستار این بودند که باوجود هیچ نوع آسیبی، هشدار را دریافت کنند. افراد مختلف ممکن است تمایلات متفاوتی داشته باشند؛ اما درست همانند طوفان، نمی توان محل وقوع و شدت زلزله را با اطمینان پیش بینی کرد.

پرسش: آیا این امر منجر به تغییراتی خواهد شد؟

  • پاسخ: این‌طور به نظر می رسد که مردم دوست دارند قبل از وقوع لرزش های آسیب زا از آن آگاه شوند. آیا مردم می-خواهند هشدار لرزش با هر شدتی را دریافت کنند؟ این پرسش ممکن است تغییراتی را در پی داشته باشد.

پرسش: چه زمانی این سیستم در سراسر کشور اجرا خواهد شد؟

  • پاسخ: طرح ما نهایی شده و پاییز امسال در کالیفرنیا برای عموم قابل‌استفاده خواهد شد.

پرسش: چالش های این راه چیست؟

  • پاسخ: دو محدودیت بسیار مهم وجود دارد. همیشه یک منطقه وجود دارد که در محدوده هشدار نیست و این درست جایی است که زمین‌لرزه در نزدیک‌ترین مکان به لرزه‌نگار رخ می دهد. امواج لرزه ای دورتر همان هایی هستند که باعث می شوند شما هشدار به‌موقع را از دست بدهید. لازم است حداقل یک لرزه‌نگار در هر 20 کیلومتر و فواصل10 کیلومتری در مناطق پرجمعیت و در هر 5 کیلومتر از گسل های شناسایی‌شده وجود داشته باشد. ما سال ها برای قرار دادن حسگرها در زمین تلاش کرده ایم که همچنان نیاز به دریافت مجوز دارد. این یک پیش‌بینی لرزش است. درست مانند زمانی که رعدوبرق رخ می دهد باید دید که آیا موجب تخریب یا طوفان می شود؟ هدف، پیش‌بینی آینده بر اساس اطلاعاتی که در حال حاضر داریم؛ اما آنچه در مورد هشدارهای زلزله مورد توجه است، این است که زمان وقوع بسیار کوتاه است و این سیستم باید کاملاً خودکار باشد؛ اما طبیعی است که خطراتی رخ دهد که هیچ کس امکان جلوگیری از آن‌ها را نخواهد داشت.

 پرسش: زلزله قابل‌توجه 6.4 ریشتری که 4 جولای در ریج‌کرست رخ داد، در حال حاضر به‌عنوان پیش‌لرزه زلزله قوی تر 7.1 ریشتری روز بعد شناخته می شود. چقدر این اتفاق معمول است؟

  • پاسخ: به نظر می رسد این اتفاق مشابه زمین‌لرزه‌های المور دزرت رنچ و سوپر استیشن هیلز در سال 1987 باشد. در 24 نوامبر 1987، دو زلزله قابل‌توجه در جنوب گسل سن جکینتو در نزدیکی مرز مکزیک در جنوب کالیفرنیا به بزرگی 6.2 ریشتر المور دزرت رنچ و به بزرگی 6.6 ریشتر، چند ساعت پس از آن سوپر استیشن هیلز را لرزاند. جالب است که همیشه تاریخ تکرار می شود. قاعده کلی این است که اگر شما یک زلزله را تجربه کنید، احتمال یک زلزله بزرگ‌تر دیگر در همان هفته به‌طور متوسط حدود 5 درصد یا 1 به 20 است.

پرسش: این زمین‌لرزه ها گسترش زیادی داشت و به نظر می رسد به خط گسل سن آندریاس مربوط باشد.

  • پاسخ: این بخشی از گسل سن آندریاس نیست، اما بخشی از یک مرز تکتونیکی صفحه ای است. در جنوب کالیفرنیا یک منطقه مرزی بسیار گسترده تر وجود دارد و این گسل ها بخشی از این منطقه بسیار وسیع هستند. گسل‌ها در سراسر کشور وجود دارند. در شمال کالیفرنیا و در منطقه بسیار کوچکی سه گسل سن آندریاس، هیوارد، کالاوراس وجود دارد. در جنوب کالیفرنیا گسل های بزرگ را در امتداد ساحل تا گسل های نوادا داریم.

پرسش: آیا این زمین‌لرزه‌های بزرگ روی احتمال وقوع زلزله در سن آندریاس تأثیر می گذارد؟

  • پاسخ: گسل سن آندریاس فاصله زیادی از آن‌ها دارد و به نظر نمی رسد بر احتمال وقوع چیزی در سن آندریاس تأثیر بگذارد.

پرسش: اگرچه آسیب نسبتاً کم بود، هنوز مردم در ریج‌کرست در مورد آن صحبت می کنند.

  • پاسخ: مسئله این است که یک زلزله چقدر ترسناک و چقدر تأثیرگذار و شدید است. زمین‌لرزهها میتوانند باعث علائم اختلال استرس پس از شوک شوند. هرچند که ممکن است پسلرزهها خسارتی به همراه نداشته باشند اما با تأثیر روانی بر افراد همراه هستند.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

 مطالب مرتبط:

 

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Neshat_okhovat

نشاط اخوت

11 سال سابقه کار در شرکت راهسازی و پلسازی
سوالات مرتبط
عکس کاربر
140پاسخ
خمش تیر بلند در عرض
سلام . میخواستم فرمول و علت خم نشدن تیر بلند از عرض رو بپرسم. مثال: چرا خطکش نازک معمولی از عرض نازکش سریع با فشار بسیار کمی خم میشه ولی در عرض بیشترش اصلا خم نمیشه
عکس کاربر
67پاسخ
برنامع چکر (CHECHER)

با سلام- فونت های برنامع چکر (CHECHER) ناخوانا هستش میتونی فونتهاش رو برامون بفرستید؟

عکس کاربر
19پاسخ
بررسی لرزه ای یک تونل حفر شده با بارگذاری دوجهته
سلام برای یک تونل قصد دارم بارگذاری دوجهته (افقی) با زلزله واقعی انجام بدم برای اصلاح و اعمال شتابنگاشت ها در دو جهت چه مبنا و مرجعی استفاده کنم بهتره؟ باتشکر
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .