مقاله تحلیلی:‌ پنج دلیل فروریزش ساختمان‌ ها

مقاله تحلیلی:‌ پنج دلیل فروریزش ساختمان‌ ها

 بعد از فروریختن یک ساختمان در کنیا و کشته شدن ۳۳ نفر، متخصصان به بررسی برخی از دلایل وقوع چنین حوادثی در آفریقا پرداخته‌اند. ساختمان مسکونی شش طبقه‌ای در نایروبی، پایتخت کنیا، زیر باران شدید سقوط کرد و در حال حاضر 80 نفر مفقود شده‌اند.

هنوز بررسی‌ها در مورد دلیل سقوط این ساختمان ادامه دارد. در این مقاله نگاهی به بعضی از مشکلات معمول داریم.

۱- ضعیف بودن پی‌ها

ساخت یک پی با مقاومت کافی ممکن است هزینه‌بر باشد. طبق گفته آنتونی اد در دانشگاه کونانت اوتا، نیجریه، پی مناسب ممکن است نصف هزینه ساختمان را به خود اختصاص دهد. او می‌گوید برای ساخت پی‌ها باید دو نکته را در نظر گرفت – صلبیت خاک و سنگینی ساختمان و هر آنچه در آن است.

در لاگوس که مرکز تجاری نیجریه است، به دلیل باتلاقی بودن زمین پی‌ها باید مقاومت زیادی داشته باشند، بسیار مقاوم‌تر از پی‌های روی زمین صلب؛ اما او می‌گوید که سازندگان ساختمان در هزینه‌ای که باید برای پی‌های زمین‌های باتلاقی انجام دهند صرفه‌جویی می‌کنند و بسیاری از ساختمان‌ها در لاگوس در نتیجه ضعف پی فرومی‌ریزند.

عدم مقاومت کافی پی در یک ساختمان چهار طبقه یکی از عواملی بود که باعث فروریزش ساختمانی در رواندای شمالی، با شش کشته، در سال 2013 شد.

مقاله تحلیلی:‌ پنج دلیل فروریزش ساختمان‌ ها

۲- عدم مقاومت کافی مصالح ساختمانی

هرموگن سنگیمانا از موسسه استاندارد آفریقا می‌گوید: «معمولاً از مصالحی استفاده می‌شود که قادر به مقاومت در برابر بار وارده نیستند». به گفته او احتمالاً بازاری برای مصالح ساختمانی تقلبی وجود دارد – حتی می‌گوید که گاهی به‌جای فولاد از فولاد نخاله استفاده می‌شود.

مقاله تحلیلی:‌ پنج دلیل فروریزش ساختمان‌ هاطبق گزارش سایت خبری Ugo، وقتی در ماه آوریل یک ساختمان شش طبقه در کامپالا، پایتخت اوگاندا فروریخت، علت آن استفاده از مصالح تقلبی عنوان شد.

آقای سنگیمانا می‌گوید که حتی در مواردی گواهی‌های تائید اعتبار تقلبی هم ارائه می‌شوند؛ اما او نشان داد که پیمانکاران با دانش قبلی از مصالح نامناسب استفاده کرده‌اند تا هزینه‌ها را کاهش دهند. ممکن است پیمانکاران از بتنی که برای حمل بار یک ساختمان یک طبقه طراحی شده در ساختمان چهار طبقه استفاده کنند.

۳- اشتباهات کارگران

به گفته آقای اد حتی وقتی مصالح مناسبی هم در اختیار کارگران قرار داده شود باز هم برای ساخت بتن مصالح را اشتباه مخلوط می‌کنند. مخلوط اشتباه باعث تولید بتنی با مقاومت کمتر از حد لازم می‌شود. او سازندگان را متهم به کاهش هزینه‌ها با استخدام کارگران غیرماهری که ارزان‌تر از افراد آموزش‌دیده هستند، می‌کند.

اشتباهات کارگران یکی از دلایل عنوان شده فروریختن ساختمانی در اوگاندا در سال 2004 عنوان شد. تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که کارگران درک درستی از نسبت‌های اختلاط بتن ندارند. به گفته او افراد به‌جای استفاده از پیمانه‌های اندازه‌گیری از فرغون برای اندازه‌گیری مقدار سیمان استفاده کرده‌اند.

ساختمان پنج طبقه هتل جدید BBJ در هنگام ساخت فروریخت و 11 نفر کشته شدند. رئیس انجمن مهندسان سازه نیجریه، ارولووا فدایومی، در گفتگو با سایت خبری Punch نیجریه هشدار داد که بناها و حتی تکنسین‌هایی وجود دارند که خودشان را مهندس می‌نامند. او به افرادی که می‌خواهند در هزینه استخدام نیروی متخصص صرفه‌جویی کنند توصیه می‌کند: «نباید در چیزهای کوچک صرفه‌جویی و در هزینه‌های بزرگ ولخرجی کرد».

۴- بیشتر بودن بار وارده از حد مورد انتظار

آقای اد می‌گوید که یک ساختمان وقتی فرومی‌ریزد که بارهای اعمالی بیش از مقاومت ساختمان باشند. او بچه‌ای را مثال می‌زند که سعی می‌کند یک جعبه سنگین را بردارد: «بچه قادر به تحمل کرنش نخواهد بود».

مقاله تحلیلی:‌ پنج دلیل فروریزش ساختمان‌ ها

 بیش از 100 نفر که اغلب آن‌ها توریست بودند در پی فروریزش ساختمان کلیسایی در نیجریه در سال 2014 کشته شدند.

حتی اگر پی‌ها و مصالح مقاومت کافی با توجه به هدف اولیه از ساخت سازه را داشته باشند باز هم ممکن است، این هدف تغییر کند.

بنابراین آقای اد می‌گوید اگر یک ساختمان به‌عنوان خانه طراحی شده و به کتابخانه‌ای که کتاب‌های زیادی در آن انباشته شده تغییر کاربری بدهد، ممکن است ساختمان زیر بار وزن کتاب‌ها دچار کرنش شود. به گفته او دلیل دیگر بیشتر بودن بار نسبت به طراحی اولیه، اضافه کردن طبقات اضافی است.

به گزارش گاردین، در ماه مارس یک بلوک آپارتمانی که تعداد طبقات بیش از مقدار پیش‌بینی شده داشت در لاگوس فروریخت و 34 نفر گشته شدند. این اتفاق دو سال بعد از فروریختن خوابگاه کلیسای معروف TB Joshua رخ داد که در آن حادثه هم اعلام شد فروریزش به دلیل بیشتر بودن تعداد طبقات نسبت به مقاومت سازه رخ داده است.

۵- عدم آزمایش مقاومت

آقای اد می‌گوید در هر مرحله از ساخت‌وساز، مقاومت ساختمان باید آزمایش شود. او در مورد نظارت بر ساختمان‌ها می‌گوید: «باید خیلی سختگیر باشید». وی ادامه می‌دهد: «قانون می‌گوید باید آزمایش کنید. مشکل ما اجرای قانون است». این یک مشکل بزرگ است که در هر مرحله از ساختمان یک شخص باانگیزه قوی برای کاهش هزینه وجود دارد.

به گفته آقای اد، دلایل فیزیکی مختلفی برای فروریختن ساختمان‌ها وجود دارد اما انگیزه اصلی همه آن‌ها یکی است. این انگیزه پول است و از نظر او تنها یک دلیل واقعی برای فروریختن ساختمان‌ها وجود دارد: فساد.

مقاله تحلیلی:‌ پنج دلیل فروریزش ساختمان‌ ها

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه بارگذاری سقف تیرچه در اجرا
برای اجرا و بتن ریزی سقف دوم چند روز بعد از بتن ریزی سقف تیرچه ی اول میشه جکها رو رو سقف اول گذاشت و بتن ریزی انجام داد؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها؟
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها چند روز بعد از خارج کردن از قالب و عمل اوری هست؟.متوسط دما ۲۵ درجه
عکس کاربر
1پاسخ
ساخت ملات سیمانی برای نما
سلام . وقت به خیر . ببخشید برای کاری که در دست دارم به مشکل خوردم و نتونستم مرجعی برای دریافت جواب پیدا کنم. مجبور به این مزاحمت شدم. آیا فرمولی برای تعیین مقدار وزن مصالح لازم در تهیه انواع ملات ها داریم ؟ من باید قسمت بالای دیوار داخلی یک حمام را سیمان سفید کنم. طول این قسمت ۵ متر و عرض آن ۱ متر هست و البته زیر کار گچ کهنه و بسیار ناصاف هست. برای تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ. از هر کدام چه مقدار لازم هست ؟ میزان غلظت ملات و نحوه کار چطور ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .