مقاله تحلیلی: برنامه‌ ریزی راهبردی استفاده از تکنولوژی در شرکت‌ های ساختمانی

مقاله تحلیلی: برنامه‌ریزی راهبردی استفاده از تکنولوژی در شرکت‌ های ساختمانی

فناوری در حال شتاب گرفتن در صنعت ساختمانی است. در 18 ماه گذشته یک طوفانی از عوامل داخلی و خارجی – که با رشد فعالیت‌های ساختمانی، تقاضا و نبود نیروی کار ماهر ایجادشده است – پیمانکاران را ترغیب به استفاده از فناوری‌های ساختمانی کرده است.

هشتاد درصد از پیمانکاران ساختمانی در پر کردن جایگاه‌های نیروی انسانی ساعتی خود دچار مشکل هستند و تقریباً همین درصد هم معتقد هستند که این روند ادامه پیدا خواهد کرد – و حتی بدتر خواهد شد. این موضوع بر هزینه‌ها، ایمنی و ضرب تایم­لاین تأثیر خواهد گذاشت؛ زیرا شرکت‌های ساختمانی مجبورند نرخ حقوق پایه را افزایش داده، برنامه‌های زمانی را طولانی‌تر کنند و از نیروی انسانی محدود بدون امکان سنجش مهارت‌های آن‌ها استفاده کنند. در همین حال فعالیت‌های ساختمانی افزایش پیدا می‌کند و بالاترین سطح انباشت کار رخ می‌دهد.

شرکت‌های ساختمانی با استفاده از راهکارهای دیجیتالی می‌توانند کارها را با منابع کمتر و بهره‌وری بیشتر انجام دهند و درعین‌حال محیط کاری ایمن‌تر و هوشمندتری ایجاد کنند.

 بازار به این روند با سرمایه‌گذاری خارجی در شرکت‌های فناوری ساختمانی پاسخ داده است و تنها در سال 2018، 1.38 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش انجام‌شده است. این روند باعث تسریع ترویج فناوری‌های نوآورانه در کارگاه همچون اینترنت اشیاء (IoT) شامل گجت­های پوشیدنی، حسگرها و هواپیماهای بدون سرنشین شد. با وجود اینکه نرم‌افزارها هنوز هم تا حدی نیاز به وارد کردن داده‌ها به‌صورت دستی دارند اما راه‌حل‌های IoT به‌صورت خودکار داده‌ها را از حسگرها جمع‌آوری می‌کنند.

در سال 2019 و با پیچیده‌تر شدن راه‌حل‌ها، دیگر حضور محض فناوری در کارگاه مزایای رقابتی را تضمین نمی‌کند. فناوری فقط وقتی کارکرد مثبتی دارد که قبل از استفاده پیش‌نیازهای آن تأمین‌ شده باشد. در ادامه به چند نکته در خصوص روند به‌کارگیری تکنولوژی در فعالیت‌های ساخت‌وساز می‌پردازیم.

با بررسی مشکل شروع کنید

لازم است که با یک مسئله یا مشکل کاری تعریف شده شروع کنید که نمی‌توان آن را با روش‌های دستی موجود استفاده کرد. فناوری به‌تنهایی نه‌تنها باعث هدر دادن منابع می‌شود که ممکن است به خستگی و ناامیدی کاربر نهایی هم منجر شود. وقتی از یک ‌راه‌حل استفاده می‌شود و سپس سریع از خاطر رفته یا حذف می‌شود، کارکنان یا کارگران، نوآوری‌های آینده را نادیده می‌گیرند یا رغبتی به استفاده از آن‌ها نخواهند داشت.

برای این کار باید بخش‌ها و عملکردهای زیادی در شناسایی مسئله و فرآیند ارزیابی فناوری دخیل باشند، به‌خصوص افرادی که در مرکز راه‌حل هستند و استفاده و بهینه‌سازی روزانه آن را تضمین می‌کنند. ممکن است یک نفر نیاز مبرمی را تشخیص بدهد اما دیگر اعضای تیم پروژه نگاه متفاوتی داشته باشند. توجه کنید که موفقیت می‌تواند برای هر ذینفع چگونه باشد: آیا موفقیت تسهیل فرآیندهاست، بهبود ایمنی است یا بهبود گزارش دهی و ارتباطات؟

بهترین راه‌حل را تعیین کنید

با آشناتر شدن پیمانکاران با فناوری‌های ساختمانی و رشد تعداد راه‌حل‌های موجود، شما باید بیشتر به کیفیت توجه کنید تا به کمیت. شرکت‌ها نمی‌توانند با وجود منابع محدود، از پس پرداخت هزینه راه‌حل‌هایی که برای کارگاه ساخته نشده‌اند بربیایند.

اگر می‌خواهید در فناوری‌های ساختمانی سرمایه‌گذاری کنید، باید در تحقیقات و آموزش قبل از آن هم سرمایه‌گذاری کنید. چه افرادی از این راه‌حل استفاده کرده‌اند و چرا؟ آیا به دلیل نوآوریِ فناوری آن یا قابلیت آن برای یکپارچه کردن قسمت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کار؟

بگذارید داده‌ها تصمیمات شما را پیش ببرند

مزیت فناوری IoT این است که تمرکز را از شاخص‌های از پیش تعیین‌شده به مدیریت و تصمیم‌گیری لحظه‌ای تغییر می‌دهد؛ مثلاً فناوری پوشیدنی می‌تواند به‌صورت خودکار سقوط کارگران را تشخیص داده و به مدیران ایمنی در کارگاه اطلاع دهد تا زمان لازم برای پاسخ به یک حادثه کاهش یابد.

به‌عنوان یک مثال دیگر هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند شرایط لحظه‌ای کارگاه را مستندسازی کنند تا خطراتی مانند سقف سست، ستون ناپایدار یا حفاری‌های خیلی سطحی شناسایی شود. فناوری IoT می‌توانند حوادث احتمالی را به‌محض وقوع و صرف‌نظر از این که سرپرست کجاست، شناسایی کند.

به‌علاوه با وجود داده‌هایی برای تعیین مقدار حرکات کارگران و استفاده از تجهیزات در کارگاه، مدیران پروژه می‌توانند منبع دقیق ضایعات را شناسایی کرده و منابع را بهتر مدیریت کنند.

 درست مانند یک سازه خوب که با یک پی قوی و طراحی‌شده شروع می‌شود، استفاده از فناوری‌های ساختمانی هم نیازمند برنامه‌ریزی راهبردی و پشتیبانی است. با شناسایی مشکلاتی که امیدوارید با فناوری آن‌ها را برطرف کنید، در نظر گرفتن ذینفعان و تصمیم‌گیری بر اساس داده‌ها، می‌توانید ایمنی، بهره‌وری و کارایی را در کارگاه افزایش دهید.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
1پاسخ
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
عکس کاربر
1پاسخ
سوال در خصوص نحوه ساخت و ساز گروهی و مشارکتی
سلام و عرض ادب از مهندسین و همکاران عزیز و باتجربه ای که در صنعت ساختمان فعال هستند پرسشی دارم.به نظرتون ساخت آپارتمان بصورت گروهی و با مشارکت 5،6 نفر و زمینی که از فرد دیگری باشد چقدر درگیری و اختلاف محتمل است آیا ارزش این ریسک رو داره ؟ که شاید روزنه ای باشه برای ورود تعدادی مهندس جوان به بازار سازندگان ساختمان.لطفا دوستانی که تجربه دارند در مورد مقدمات کار و اخذ مجوزها یا اینکه اصلا امکان چنین کاری وجود دارد لطفا راهنمایی کنند ممنون و سپاسگزارم.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .