مقاله تحلیلی: طراحی مبتنی بر عملکرد، رویکرد سال‌های آینده طراحی سازه‌ها- پارت دوم

مقاله تحلیلی: طراحی مبتنی بر عملکرد، رویکرد سال‌های آینده طراحی سازه‌ها- پارت دوم

 طراحی مبتنی بر عملکردی مزایای متعددی نسبت به دیگر روش‌های طراحی دارد.

  1. ازآنجاکه تمرکز رویکردهای مبتنی بر عملکرد بر سطح خسارت و آسیب قرار دارد، دستیابی به سطح عملکردی مطلوب، حاشیه اطمینان بیشتر و برآورده شدن انتظارات ممکن می‌شود.
  2. ازآنجاکه در این رویکرد طراحی، اهداف عملکردی به‌صراحت تعریف می‌شوند، ذینفعان می‌توانند سطح عملکردی مورد انتظار و مناسب را که نیازهای آن‌ها را برآورده می‌کند، انتخاب کنند.
  3. ازآنجاکه عملکرد به‌طور مستقیم در فرآیند مهندسی ارزیابی می‌شود، مهندسان با محدودیت‌های آیین‌نامه‌ای روبرو نمی‌شوند و به همین دلیل می‌توانند از خلاقیت و نوآوری، مصالح و سیستم‌های جدید بهره بگیرند یا از مصالح و سیستم‌های کنونی به شیوه‌ای جدید استفاده کنند.

به این شکل مهندسان سازه قادر خواهند بود در خصوص عملکرد مورد انتظار طرح‌های منحصربه‌فرد ساختمان‌ها صحبت کنند. در آینده پیش رو مهندسان سازه می‌توانند دست به نوآوری بزنند و طرح‌هایی ارائه کنند که پاسخگوی نیازهای همچون انعطاف‌پذیری، استحکام و پایداری باشند. رویکرد طراحی مبتنی بر عملکرد در مهندسی عمران به مهندسان سازه‌این اجازه را می‌دهد که تأثیرگذاری بیشتری در مورد مسائلی همچون ایمنی و رفاه عمومی، انعطاف‌پذیری در کارگاه، محله، منطقه و کشور داشته باشند.

باوجود اینکه فرآیند طراحی عملکردی در بسیاری از گرایش‌های مهندسی موضوعی شناخته شده است اما شناخت زیادی از آن در صنعت ساخت‌وساز وجود ندارد. در این رویکرد مهندسان سازه‌ای موفق عمل می‌کنند که درک بهتری از ارزیابی ریسک و مدیریت آن داشته باشند. "بررسی همکار" احتمالاً اقدامی است که برای اعتبار سنجی طرح ارائه شده در این رویکرد، ضروری خواهد بود. بااین‌حال طراحی عملکردی موجب ترغیب افراد به پژوهش، توسعه و نوآوری در فرآیندهای مهندسی می‌شود. نتیجه این رویکرد را می‌توان آزادی عمل در حل مشکلات سخت و ساخت بهتر سازه‌ها دانست.

نکته مهم اینکه طراحی عملکردی برای همه سازه‌ها ضرورت ندارد. پیش‌بینی می‌شود که در آینده بتوانیم به‌راحتی از رویکردهای دوگانه در طراحی سازه‌ها استفاده کنیم. طراحی سازه‌های معمول را می‌توان به همان شیوه قبلی انجام داد. به این صورت طراحی عملکردی گزینه‌ای در دسترس برای کسانی خواهد بود که می‌خواهند درباره مزیت‌های این رویکرد بیشتر بدانند.

بااین‌حال نیاز است که فرآیند طراحی عملکردی تبدیل به یک پروتکل برای سازه‌های پیچیده، عظیم و حیاتی مثل بیمارستان‌ها، پناهگاه‌ها، مراکز اورژانسی، ساختمان‌های بلند و برجسته و ... شود.

توضیح مترجم:

بررسی همکار: بررسی همکار یا پییر ریویو (Peer review) در حقیقت بازبینی و بررسی یک تحقیق توسط محققان صاحب‌نظر دیگر در آن حوزه است.

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط:

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
140پاسخ
خمش تیر بلند در عرض
سلام . میخواستم فرمول و علت خم نشدن تیر بلند از عرض رو بپرسم. مثال: چرا خطکش نازک معمولی از عرض نازکش سریع با فشار بسیار کمی خم میشه ولی در عرض بیشترش اصلا خم نمیشه
عکس کاربر
0پاسخ
مشاوره در زمینه ساختن ماکت و سازه مذهبی
سلام.می خوایم برای ایام فاطمیه یه موکب تقریباً بزرگ درست کنیم و در کنارش یه سری از مکان ها و حادثه ها رو با کمترین هزینه و طبیعی بودن به تصویر بکشیم.کسی می تونه مشاوره بده در این زمینه ؟
عکس کاربر
0پاسخ
راهنمایی درخصوص کسب درامد
سلام.من دانشجوی ترم 7 عمران هستم.و شدیدا نیازدارم که درآمدشخصی داشته باشم اتوکد واکسل و ورد و طراحی فاز1 پلان معماری هم تا حدودی آشنا هستم.چه توصیه ای دارید که بتونم کارپیداکنم چه مهارتهایی یادبگیرم که درکمترین زمان بشه حداقل درامدی داشته باشم مثلا درکمتر از 3 ماه اینکه درسم داره تمام میشه وصفرهستم و شدیدا نیاز ب درامددارم منو ترسونده واسترس بدی بهم واردکرده گیجم ونمیدونم چکارکنم ازکجا شروع کنم حتی شده ماهی1تومنم دربیارم خوبه برای شروع
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .