مقاله تحلیلی: نقش آزمایشگاه بتن در ساخت و ساز

مقاله تحلیلی: نقش آزمایشگاه بتن در ساخت و ساز

چگونه با یک آزمایشگاه بتن کار کنیم؟

بخش بزرگی از حفظ کیفیت بالای ساخت‌وساز و ساختمان‌های ایمن را دسترسی به بتنی با ترکیب مناسب شامل می شود که استانداردهای ASTM را ارضا می‌کند. آزمایشگاه‌های مصالح نقشی کلیدی در حفظ کیفیت ساخت‌وساز ساختمان‌های بتنی دارند.

این یعنی شخص مسئول کنترل کیفیت در پروژه‌های ساختمانی باید بداند که چگونه نتایج مناسبی از آزمایشگاه مصالح بگیرد و همچنین کار ساخت‌وساز هم بدون تأخیرهای مربوط به کیفیت ادامه پیدا کند.

چگونه مطمئن شویم که آزمایشگاه صلاحیت لازم را دارد؟

یک جنبه مهمی که یک مالک/ سازنده باید در هنگام جستجو برای یک آزمایشگاه بررسی کند صلاحیت حرفه‌ای است که می‌تواند شامل کسب گواهی از سازمان‌های مربوطه باشد.

کارفرماها، مشاوران و پیمانکاران باید و به دنبال آزمایشگاه‌های بتن در منطقه جغرافیایی پروژه خود باشند.

جستجوی جغرافیایی به این دلیل اهمیت دارد که طبق ASTM C31 نباید زمان حمل‌ونقل نمونه آزمایش بتن بیش از 4 ساعت باشد.

جستجو در وب‌سایت نهادهای گواهی دهنده و تائید کننده برای کنترل این‌که آیا شرکت‌های موردنظر صلاحیت‌های لازم را دارند، مهم است. مطمئن شوید که تکنسین‌های آزمایشگاه هم گواهی‌های مربوطه برای ارائه آزمایش‌های لازم در کارگاه و آزمایشگاه را دارند.

چگونه می‌توانم آزمایشگاه مناسبی پیدا کنم؟

این آزمایشگاه‌ها معمولاً چیزی بیش از آزمایش بتن را پوشش می‌دهند. به‌طوری‌که افرادی برای کنترل و نظارت بر قالب‌بندی، آرماتوربندی، روش‌های بتن‌ریزی، پرداخت و عمل‌آوری و همچنین حصول اطمینان از تطابق کار با تمام مشخصات و نقشه‌های مربوطه؛ در این آزمایشگاه‌ها فعالیت می‌کنند.

  • ماهیت پیچیده خدمات ارائه‌شده نیازمند استفاده از یک شرکت باتجربه با کارکنان متخصص آموزش دیده است. انتخاب شرکتی که تعداد کافی متخصصان باتجربه با شرایط زیر دارد، ضروری است:
  • متخصصانی که با کارگاه‌های ساختمانی و ضرب‌الاجل‌های مربوط به تحویل بتن تازه آماده، آشنا هستند؛
  • قادر به قرائت و درک نقشه‌ها بوده و بتوانند به‌راحتی ارزیابی کنند که آیا قالب‌بندی به‌درستی انجام‌شده یا خیر؛
  • به‌خوبی با آیین‌نامه‌های ساختمانی و دیگر ضوابط مرتبط با آرماتور آشنا هستند؛
  • از ابزارهای مناسب و کالیبره شده استفاده می‌کنند؛
  • قادر به انجام دقیق تمام گام‌های فرآیند نمونه‌گیری، ازجمله کنترل دما، آزمایش‌های اسلام، مقدار هوا، وزن مخصوص و بتن‌ریزی نمونه‌های آزمایش مقاومت فشاری بدون ایجاد اختلال در روند ساخت‌وساز هستند؛
  • می‌توان به او در اطلاع‌رسانی به افراد در صورتی که نتایج آزمایش در حدود موردنظر نباشد و حل مشکل با حداکثر سرعت ممکن و کاهش یا حذف تاخیرات در برنامه اعتماد کرد.

نقش شرکت من در فرآیند آزمایش چیست؟

 توجه داشته باشید که ارائه توصیه‌های لازم در صورت قابل‌قبول نبودن نتایج، خارج از محدوده کار شرکت آزمایش‌کننده است. پیمانکار مسئول ارائه راه‌حل‌های قابل‌قبولی است که توسط مهندس ناظر تائید می‌شود.

قبل از این‌که بتن ریخته شود، شرکت آزمایش‌کننده باید نقشه‌ها را بررسی کند، قالب‌ها و آرماتورها را کنترل کند و هر وسیله‌ای که لازم است را قبل از رسیدن کامیون بتن مستقر کند. در مواردی که شرکت آزمایش‌کننده زمان کافی برای انجام نظارت‌های لازم را ندارد، ممکن است ساخت‌وساز با تأخیر روبه‌رو شود. ارتباط مستمر و مثبت با یک آزمایشگاه به تضمین این‌که ساخت‌وساز باکیفیت مناسب انجام می‌شود، کمک می‌کند.

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
0پاسخ
در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .