مقاله تحلیلی: سکونت فوری در سازه‌ها پس از بلایای طبیعی

مقاله تحلیلی: سکونت فوری در سازه‌ها پس از بلایای طبیعی

تلاش‌های NIST برای حفظ عملکرد ساختمان‌ها بعد از بلایای طبیعی

اگر بعد از زلزله، طوفان، گردباد و دیگر خطرات طبیعی شرایط به‌گونه‌ای باشد که کسی آسیب نبیند و ساختمان‌ها هم پابرجا باقی بماند؛ می‌توان گفت که جامعه به یک برد دست‌یافته است؛ اما یک پیروزی بزرگ‌تر هم می‌توان به دست آورد: حفظ عملکرد سازه در حالت بهره‌برداری. طبق گزارش کنگره ایالات‌متحده توسط موسسه ملی استاندارد و تکنولوژی آمریکا (NIST)، می‌توان این حالت را با بهبود استانداردها و آیین‌نامه‌ها برای ساخت ساختمان‌های مسکونی و تجاری افزایش داد.

Steven McCabe، مدیر بخش کاهش خطرات زلزله (NEHRP) در NISTگفت: «استانداردها و آیین‌نامه‌های موجود بر حفظ جان افراد با کاهش قابل‌توجه احتمال آسیب به ساختمان‌ها و فروریختن سازه‌ها تمرکز دارند؛ اما آن‌ها عموماً نیاز بیشتر به حفظ کیفیت زندگی باقابلیت سکونت و بهره‌برداری ساختمان‌ها تا حد ممکن را که ما به آن سکونت فوری می‌گوییم، پوشش نمی‌دهند. هدف گزارش ما قرار گرفتن در مسیر رسیدن به این هدف است».

سکونت فوری در سازه‌ها پس از بلایای طبیعی

زلزله سال 1906 سانفرانسیسکو یک نمونه دراماتیک از این موضوع است. در نیم‌قرن بعد از دهه 1940، سانفرانسیسکو بیشترین رشد را در منطقه داشت. این روند در 18 آوریل 1906، زمانی که زلزله و آتش‌سوزی‌های ناشی از آن باعث تخریب 80 درصد شهر شد و حدود 3000 نفر از ساکنان این شهر را به کام مرگ کشاند و 300000 نفر (سه‌چهارم جمعیت) بی‌خانمان و بدون کار به‌جای گذاشت، تغییر کرد. 

هرچند سانفرانسیسکو به‌سرعت بازسازی شد اما این فاجعه تجارت، صنعت و مردم جنوب لس‌آنجلس را که بعد از آن شهر دیگری را به‌عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مرکز در غرب ایالات‌متحده جایگزین کردند، تغییر داد.

با توجه به شواهد خسارت‌های طوفان می 2011 در جاپلین و سه طوفان بزرگ سال 2017 در تگزاس، فلوریدا و پورتوریکو، حتی برای آیین‌نامه‌ها و استانداردهای ساختمانی مدرن هم جایی برای بهبود وجود دارد.

McCabe گفت: «اتخاذ تدابیر مناسب در جهت بهبود عملکرد سازه‌ها برای سکونت آنی باعث اجتناب از فجایع بعدی می‌شود؛ به عبارتی این تدابیر باعث مقاومت جامعه در برابر خطرات لرزه‌ای می‌شود، به‌گونه‌ای که مردم می‌توانند در خانه‌های خود زندگی کنند، به محل کار خود بروند و زیرساخت‌های پشتیبان که به آن‌ها خدماتی مانند آب و برق می‌دهند را در اختیار داشته باشند».

در سال 2017، کنگره امریکا NIST را موظف به تعریف اقدامات لازم برای تدوین آیین‌نامه‌ها و استانداردهای عملکرد سکونت آنی برای همه ساختمان‌ها در مقابل انواع بلایای طبیعی کرد.

نتیجه این کار گزارش جدید NIST بود. مک آلیستر گفت: «این گزارش اطلاعات ارزشمندی در مورد گام‌هایی که می‌توان برای رسیدن به سطح عملکردی سکونت آنی در آینده برداشت ارائه می‌کند».

در گزارش عنوان‌شده که تدابیر عملکرد سازه‌ها در سکونت آنی باید با حساسیت نسبت به تأثیر اقتصادی آن بر مالکان ساختمان، کاربران، ساکنان و حتی کل جوامع توسعه پیداکرده، بنیان‌گذاری و اجرا شوند. مکابی گفت: «باید مطمئن باشید که هزینه حفظ عملکرد ساختمان‌ها بعد از حوادث طبیعی به‌اندازه کافی منطقی باشد تا هرکسی بتواند از عهده آن بربیاید».

گزارش به بحث در مورد چالش‌های کلیدی مانند ایجاد انگیزه در جوامع برای سرمایه‌گذاری، مدیریت نحوه ایجاد تعادل بین هزینه‌ها و منافع و به دست آوردن حمایت عمومی برای حفظ عملکرد ساختمان‌ها در بلایای طبیعی هم می‌پردازد.

درنهایت گزارش به این نتیجه ختم می‌شود که افزایش اهداف عملکردی ساختمان‌ها به‌راحتی به دست نمی‌آید؛ اما منافع آن بسیار زیاد خواهد بود و محقق شدن چنین هدفی مستلزم تغییر قابل‌توجهی در روش ساخت، توسعه و نگهداری یا نوسازی ساختمان‌ها خواهد بود.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
چگونگی دانلود رایگان برای اعضای vip
چگونگی دانلود رایگان برای اعضای vip را لطفا توضییح دهید هر کار میکنم دانلود نمیشه
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
1پاسخ
درخواست آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی برای پروژه های راهسازی و تونل سازی
با سلام بنده آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی و بررسی آن میخواهم کتاب ،نرم افزار و هر گونه آموزش در خصوص بررسی و نوشتن صورت وضعیت پروژه های راهسازی و تونل سازی
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • Comments

    404

    عکس‌های harryv72
    harryv72

    اصلاح شد

    عکس‌های baharehbl328
    baharehbl328