مقاله تحلیلی: مزایای گردش کار دیجیتال برای پیمانکاران

مقاله تحلیلی: مزایای گردش کار دیجیتال برای پیمانکاران

 وقتی مدیریت یک شرکت ساختمانی ایده استفاده از مدل‎سازی اطلاعات ساختمان (BIM) را با واحد فناوری اطلاعات خود در میان می‎گذارد، مکالمه مربوط به این موضوع غالباً به یک شکل آغاز می‎شود. «ما به نرم‎افزار BIM نیازمندیم. پس برویم و یک پک از این نرم‎افزار خریداری کنیم.» به گفته بنیامین کراسبی، مدیر BIM و طراحی و ساخت مجازی در شرکت W.G. Yates & Son Construction؛ الزامات استفاده از این نرم‌افزار بسیار پیچیده‌تر از این است.

کراسبی که علاوه بر مدیریت در این شرکت کار آموزش این نرم‌افزار و ارائه خدمات مشاوره‎ای را هم بر عهده دارد، در جمع پیمان‎کاران اصلی وابسته به انجمن فناوری اطلاعات آمریکا که در آگوست و در شیکاگو برگزار شد؛ به تشریح چند استراتژی برای اجرا و پیاده‎سازی این نرم‌افزار پرداخت و حاضران را در مورد برخی برداشت‎های اشتباه رایج در مورد آن آگاه نمود.

او گفت: «BIM محدود به یک چیز نیست، بلکه افراد، فرایندها، فازها و بخش‌های نرم‎افزاری متعددی در آن دخیل هستند. قبل از هر سرمایه‎گذاری باید روش تعامل این اجزا به‌خوبی درک شود.»

بر اساس نظر کراسبی یک گردش کار جامع در BIM مستلزم استفاده از برنامه‎های نرم‎افزاری مختلفی است که هر یک کارکرد خاصی دارند. تحلیل، مبادله فایل و غیره نمونه‎هایی از این کارکردها هستند. وی می‎افزاید: BIM یک پلتفرم جامع است که تمامی این کارکردها را گرد هم می‎آورد و می‎توان آن را به آیفونی تشبیه کرد که 50 اپلیکیشن در آن نصب شده باشد.

قبل از استفاده از امکانات موجود در انواع مختلف نرم‎افزارهای BIM، پیمان‎کاران باید از خود بپرسند که در طرح کلی و بزرگ‎تر چه نقشی ایفا می‌کنند. همکاری بهتر در صدر لیست مزایای نرم‎افزار BIM قرار دارد، اما اگر قرار باشد پیمان‎کاران بر روی این مزیت سرمایه‎گذاری کنند، باید هم قادر به فهم مسئولیت‎هایشان در زمان اجرای فرایند بیم باشند و هم بتوانند معماران، مهندسان و پیمان‎کاران جزء را در تیم خود به خدمت گیرند.

او ادامه داد: نکته مهم این است که بدانیم در مراحل مختلف فرایند ساخت چه افرادی باید کار را به دست بگیرند. کراسبی افزود: معماران و مهندسان معمولاً از BIM در مرحله تألیف محتوا که قبل از تائید قراردادها انجام می‎‏شود، استفاده می‌کنند. پیمان‎کاران اصلی مدل‎هایی از خدمات قابل‌ارائه خود تهیه می‌کنند.

برای مثال بتن‌ریزی یکی از این خدمات است. پیمان‎کاران فرعی هم نقشه‎های کارگاهی را اما ده می‌کنند. این ذی‎نفعان غالباً پَروَنجاهای مربوط به کار را به دیگر دست‎اندرکاران پروژه واگذار یا از آن‎ها دریافت می‌کنند. پیمان‎کار اصلی مسئول ایجاد هماهنگی بین عوامل است. انجام این فرایند نیازمند قرار دادن تمام فایلها در یک مدل یکپارچه و نیز انجام تحلیل رفع برخورد است.

او بیان کرد: ما می‎خواهیم یک مدل و مجموعه نقشه‎هایی داشته باشیم که کاملاً با یکدیگر هماهنگ هستند.

BIM غالباً به‌عنوان مهم‎ترین راه‌حل برای حذف سوءتفاهم‌ها، خطاهای ساخت و دیگر اشکالات پروژه موردتوجه قرار می‌گیرد. بااین‌حال تا مادامی‌که افراد درگیر در یک پروژه آشنایی زیادی با گردش کار دیجیتال ندارند، احتمال وجود ریسک وجود دارد. به این دلیل کراسبی بر ضرورت گفتگو در مورد فرایند تأکید می‎کند.

مدیر BIM می‎گوید: پیمان‎کاران اصلی باید فردی را برای کنترل مدل‎های دریافت شده از تیم طراحی پیشنهاد کنند تا اطمینان یابند که اطلاعات و سطح جزئیات به‌درستی دریافت شده است. به‌علاوه فرد مورد نظر باید مطمئن شود که هرگونه تغییری که در نقشه‎ها ایجاد می‎شود در مدل دیجیتال هم منعکس می‎گردد، زیرا وقتی این نقشه‎ها باهم متفاوت باشند BIM ارزش خود را از دست می‎دهد

کراسبی در این‌که BIM را یک منبع واحد اطلاعات در تولید یک مدل یکپارچه بدند، تردید دارد منبع اطلاعات برای شما آن فردی است که بر اساس قرارداد پیمانی مسئول فراهم کردن اطلاعات است. پیمان‎کاران اصلی باید به این نکته دقت کنند که پَروَنجاهایی که از معماران، مهندسان و پیمان‎کاران فرعی دریافت و آپلود می‌کنند ویرایش نشده باشند تا از این طریق بتوانند منبع اصلی خطا را پیدا کنند.

کار کردن با بیم که خود مستلزم بومی‎سازی و شخصی‎سازی این نرم‎افزار است، نیازمند ایجاد هماهنگی دقیق بین مجموعه‎ای از پلاگین‎ها و عملکردهاست. بر اساس نظر کراسبی اگر پیمان‎کار اصلی این ایجاد هماهنگی را با کار بر روی مطالعات موردی کوچک‌مقیاس امتحان کند هرگز ضرر نخواهد کرد.

زمانی که تیم‎ پروژه بتواند از BIM در مقیاس بزرگ‎تر استفاده کند، قادر خواهد بود همچنان به امتحان کردن فناوری‎های نوظهور مثل واقعیت افزوده و واقعیت مجازی ادامه دهد.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های poorya_n

پوریا نخعی

لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه فردوسی مشهد و در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مدیریت منابع آب دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران سابقه ترجمه مقاله و کتاب تخصصی اشنا به نرم افزارهای matlab, lingo,Gams,hec-hms,modsim, etabs, safe
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ساختن حساب در سایت Green building studio
سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه
عکس کاربر
2پاسخ
برای یادگیری مدل سازی در رویت، از چه آموزش هایی باید استفاده کرد؟
سلام . من میخوام رویت رو یاد بگیرم و اول معماری و بعد به صورت تخصصی مکانیک برای شروع معماری من باید چه پک هایی رو به ترتیب ببینم؟ و خیلی هم نمیخوام حرفه ای معماری رو یاد بگیرم در حد پروژه های ساده آپارتمانی چند طبقه ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
2پاسخ
نحوه اختصاص متریال در نرم افزار رویت
سلام.رویت 2019 را نصب کردم.الان یه طرحا میخام متریال بدم ولی پنجره متریالم باز نمیشه.یعنی روش که کلیک میکنم اصلا اتفاقی نمی افته.از طریق paint هم که میرم همینطوره
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .