مقاله تحلیلی: انواع چوب و کاربرد آن‌ها

مقاله تحلیلی: انواع چوب و کاربرد آن‌ها

زیبایی طبیعی و طبیعت ماندگار چوب می‌تواند گرمی و زیبایی را به دکور خانه‌ی ما بیاورد. چوب از انواع مختلفی از درختان به دست می‌آید. مبلمان چوبی یکی از کوچک ترین چیزهایی است مردم می‌توانند داشته باشند. انواع مختلف چوب ویژگی‌ها، رنگ، بافت و مقاومت‌های مختلفی دارند.

انواع مختلفی از چوب را می‌توان استفاده کرد. در کل دو نوع چوب وجود دارد:

  • چوب نرم
  • چوب سخت

(A)چوب نرم

از درختان مخروطی به دست می آید. این درختان به عنوان درختان همیشه‌سبز شناخته می شوند و برگ های درختان تا زمانی که برگ جدید رشد نکند از درخت نمی‌ریزد. این نوع درخت در آب‌وهوای سرد رشد می کند. انواع مختلف چوب‌های نرم عبارت‌اند از:

چوب کاج:

این چوب نرم، با رنگ سفید یا زرد روشن و سبک‌وزن است. در برابر انقباض، انبساط و خم¬شدگی مقاومت می‌کند. این درخت بیشتر در هند و در منطقه هیمالیای غربی رشد می کند. (عکس بالا)

 موارد استفاده:

این نوع چوب در انواع مبلمان، چه در داخل خانه و چه بیرون از آن به کار می‌رود. هم‌چنین از آن برای ساخت الگو، قاب¬های در و پنجره و مصالح کف سازی استفاده می‌شود. از چوب کاجی که دارای بافت گره‌ای است برای تزئینات در دکوراسیون استفاده می‌شود.

چوب درخت زبان‌گنجشک

این چوب سخت، سنگین و متخلخل است. دارای سطح برجسته شبیه به بلوط و رنگ سفید مایل به قهوه ای روشن است.

 انواع چوب و کاربرد آن‌ها

 موارد استفاده:

این نوع چوب کاربرد گسترده‌ای در قاب های سازه ای و قطعات ساخته‌شده از چوب‌های خمیده دارد. در مقایسه با سایر چوب های سخت معمولاً ارزان تر هم هست.

راش

راش دارای چوب سخت، مقاوم و سنگین با منافذ کوچک است. چوبی نسبتاً ارزان و قرمز رنگ و پوسته‌ای روشن دارد.

 انواع چوب و کاربرد آن‌ها

 موارد استفاده:

راش اغلب برای ساخت قاب ها، اعضای پیچ‌دار و خمیده‌ی مختلف استفاده می‌شود. معمولاً از روکش‌های راش با برش نیم‌دایره و یک‌چهارم دایره استفاده می‌شود.

سرو

سرو دارای چوب نرم طرح دار با رنگ قرمز مایل به قهوه ای و رگه های روشن است. بافت آن یکنواخت بوده و مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی و حشرات دارد. این درت در کشمیر و آسام (ایالتی در شمال شرق هند) رشد می کند.

 انواع چوب و کاربرد آن‌ها

 موارد استفاده:

چوب رایج برای ساختن کشوها، قفسه¬ها و جعبه‌ها است. جعبه‌های ساده و قفسه های لباس هم از این نوع چوب ساخته می شوند.

نراد

چوب نراد پرداخت خوبی دارد. بافت آن یکنواخت و غیر صمغی است. در برابر پوسیدگی مقاومت کمی دارد. این درخت در هند و در منطقه هیمکلاه پرادش یافت می‌شود.

 انواع چوب و کاربرد آن‌ها

 موارد استفاده:

برای ساخت مبلمان، درب ها، قاب ها، پنجره ها، تخته چندلا، روکش و کارهای داخلی استفاده می‌شود.

صنوبر

صنوبر سخت و مقاوم است. پرداخت خوب و مقاومت کمی در برابر پوسیدگی دارد. جمع شدگی متوسطی داشته و سبک‌وزن است. این درخت در هند و در منطقه هیمالیای غربی یافت می‌شود.

 انواع چوب و کاربرد آن‌ها

 موارد استفاده:

برای ساخت تیرک ها و دکل های کشتی، هواپیما، جعبه ها، صندوق‌ها، کارهای عمومی نجاری و نردبان استفاده می‌شود.

شوکران

سبک وزن، غیر صمغی و دارای بافت یکنواخت است. استفاده از آن آسان است و مقاومت کمی در برابر پوسیدگی دارد. این درخت معمولاً بیشتر در آمریکا مشاهده می‌شود.

 انواع چوب و کاربرد آن‌ها

 موارد استفاده:

از این چوب به شکل الوار، تخته و به‌عنوان درب، لایه زیرین در کف سازی و محفظه‌های بسته مثل صندوقچه استفاده می‌شود.

(B) چوب سخت

این نوع درختان، درختانی برگ ریز با برگ های پهن می باشند، میوه می‌دهند و در فصل زمستان به خواب می‌روند. در ادامه به انواع مختلف درختانی با چوب سخت اشاره می‌شود.

ساج

چوب ساج از محبوب‌ترین چوب های سخت است. رنگ زرد مایل به قهوه ای تیره داشته، سنگین، مقاوم، بادوام، مقاوم در برابر هوا، مقاوم در برابر چسبندگی است و پوسیده نمی‌شود. این درخت عموماً در مرکز و جنوب هند یافت می‌شود. معمولاً به‌عنوان چوب سازه ای برای قاب های چوبی خانه و همچنین در پنجره، پارتیشن و غیره از آن استفاده می‌شود.

 انواع چوب و کاربرد آن‌ها

 موارد استفاده:

انتخاب بسیار مناسبی برای مبلمان بیرونی خانه مانند نیمکت¬های باغ و صندلی راحتی است. در مبلمان داخلی، از این چوب برای ساخت تختخواب و کمد لباس استفاده می‌شود.

اقاقیا

چوب اقاقیا بسیار سخت و دارای رنگ قرمز مایل به قهوه ای تیره است. خوشبو بوده و بافتی نرم دارد. کار کردن با آن سخت است و نیاز به پرداخت زیادی دارد. معمولاً در اوتار پرادش، مهاراشترا، میسور، بنگال، آسام و اوریسا دیده می‌شود.

 انواع چوب و کاربرد آن‌ها

 موارد استفاده:

در ابزارآلات موسیقی، دستگیره ابزارآلات، پروژه¬های هنری، روکش‌ها و مبلمان مورداستفاده قرار می¬گیرد.

بلوط

بلوط پرکاربردترین چوب در ساخت‌وساز است. بلوط به دو دسته تقسیم می‌شود: سفید و قرمز. دسته‌ی قرمز به‌عنوان بلوط سیاه شناخته می‌شود. بلوط، چوب سخت و سنگین، مقاوم و به رنگ روشن دارد. این درخت با چوب سخت در بخش شمال شرقی هند می‌روید.

 انواع چوب و کاربرد آن‌ها

 موارد استفاده:

انتخاب بسیار مناسبی برای مبلمان خانه مانند قفسه های کتاب و کابینت ها، به‌جز مبلمان بیرونی منزل، است.

افرا:

چوب افرا بافت نرم و مقاومت بالایی دارد. در برابر ضربه های ناگهانی که اغلب در گذرگاه¬ها اتفاق می‌افتد بسیار سخت و مقاوم است. این درخت در هند، در منطقه اوتی و دیگر مناطق کوهستانی می‌روید.

 انواع چوب و کاربرد آن‌ها

 موارد استفاده:

کاربرد زیادی در مبلمان منزل مانند میزهای کنسول، قفسه¬های دیواری و میزهای کنار تخت دارد. از چوب افرا اغلب برای ویولن هم استفاده می‌شود.

انبه

چوب انبه متراکم و سخت است. چو ب آن چندین رنگ¬ از قهوه‌ای روشن تا سبز یا صورتی تیره را در بردارد. سبک تر از دیگر چوب ها و در برابر آب مقاوم است.

 انواع چوب و کاربرد آن‌ها

 موارد استفاده:

برای درب ها، پنجره ها، اتاق نشیمن و وسایل اتاق‌خواب، میزهای تودرتو، کابینت های آشپزخانه و قفسه های کتاب استفاده می‌شود.

ماهون

ماهون با نام ماهون هندوراس هم شناخته می شود. رنگ آن قرمز قهوه ای است. چوبی مقاوم با ساختار یکنواخت و حلقه های کم‌رنگ دارد. چوب بسیار خوبی برای حکاکی بوده و پرداخت خوبی دارد. یکی از مزایای آن عدم پیچش، تورم یا انقباض است و به‌راحتی می توان در زیر آب از آن استفاده کرد. در همه مناطق هند به خصوص در پارک ملی کوربت، پارک ملی کازیرنگا و پناهگاه حیات‌وحش تاتِکاد رشد می‌کند.

 

 انواع چوب و کاربرد آن‌ها

 موارد استفاده:

معمولاً برای ساخت کابینت های مدرن، میزهای تودرتو، میز شام و دیگر مبلمان منزل به کار برده می شود.

درخت گیلاس

رنگ آن روشن تا قرمز-قهوه ای است. سخت، محکم، مقاوم در برابر پیچش و دارای دانه بندی نزدیک به هم است. این گونه درختان در مناطق تپه‌ای همچون کشمیر، اوتار پرداش و هیماکال پرادش رشد می کنند.

 انواع چوب و کاربرد آن‌ها

 موارد استفاده:

برای حکاکی‌های تزئینی و ساخت کابینت ها، قفسه ها و میزها استفاده می‌شود.

درخت گردو

گردو از انواع چوب‌های پرکاربرد با بافت نرم است. چوب آن از روشن تا قهوه ای شکلاتی تیره با دانه بندی مستقیم در بدنه است. چوب درخت گردو مقاوم، سخت، بادوام، بدون وزن اضافی و در برابر خمیدگی مقاوم است. همچنین پرداخت خوبی دارد. در مناطق جامو و کشمیر، اوتار پرادش و هیماکال پرادش می‌روید.

 انواع چوب و کاربرد آن‌ها

 موارد استفاده:

این چوب انتخابی ایده آل برای ساخت میز غذاخوری، قهوه‌خوری و ... است.

چوب‌ها انواع مختلفی دارند. شما می توانید نوع چوب را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های sarahmhpr

سارا محمدپور

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد زلزله و علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به ویژه متون تخصصی هستم.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه بارگذاری سقف تیرچه در اجرا
برای اجرا و بتن ریزی سقف دوم چند روز بعد از بتن ریزی سقف تیرچه ی اول میشه جکها رو رو سقف اول گذاشت و بتن ریزی انجام داد؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها؟
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها چند روز بعد از خارج کردن از قالب و عمل اوری هست؟.متوسط دما ۲۵ درجه
عکس کاربر
1پاسخ
ساخت ملات سیمانی برای نما
سلام . وقت به خیر . ببخشید برای کاری که در دست دارم به مشکل خوردم و نتونستم مرجعی برای دریافت جواب پیدا کنم. مجبور به این مزاحمت شدم. آیا فرمولی برای تعیین مقدار وزن مصالح لازم در تهیه انواع ملات ها داریم ؟ من باید قسمت بالای دیوار داخلی یک حمام را سیمان سفید کنم. طول این قسمت ۵ متر و عرض آن ۱ متر هست و البته زیر کار گچ کهنه و بسیار ناصاف هست. برای تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ. از هر کدام چه مقدار لازم هست ؟ میزان غلظت ملات و نحوه کار چطور ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .