شریان حیاتی

شریان حیاتی

شریان حیاتی

شریان‌های حیاتی دارای وجه تمایزی نسبت به سایر سازه‌ها در برابر خطر زلزله هستند. از جمله شریان‌های حیاتی، سامانه‌های خطوط انتقال گاز هستند که عمدتا به موازات سطح زمین و با طول زیادتر در مقایسه با عرض احداث می‌شوند.

قطع این خطوط ممکن است باعث ایجاد خسارات قابل‌‌توجه و متعاقبا توسعه آتش‌سوزی‌ها و انفجارها شود. خطوط انتقال گاز از مهم‌ترین شریان‌های حیاتی در زندگی شهری محسوب می‌شوند. وضعیت لوله‌های انتقال گاز در زلزله‌های گذشته نشان‌دهنده آسیب‌پذیری آنها در برابر زلزله است. لوله‌های انتقال گاز حاوی مواد اشتعال‌پذیر هستند و نشت گاز و آتش‌سوزی‌های پس از آن می‌تواند موجب صدمات جانی و خسارت‌های مالی و نیز زیان‌های زیست‌محیطی شود؛ بر این اساس مقاوم‌سازی‌ این خطوط در برابر زلزله مخصوصا در مناطق لرزه‌خیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ایران یکی از کشورهایی است که جمعیت بسیار زیادی را در خود جای داده و دارای امکانات شهری نسبتاً مدرن و با ارزش است و گذشته از سیل، خشکسالی، توفان و مشکلات زیست‌محیطی در شهرهای بزرگ، به‌واسطه قرار گرفتن در محدوده گسل‌های فعال، در معرض زلزله‌های بزرگی قرار دارد.

لذا شریان‌های حیاتی بزرگ شهری از سازه‌های بنیادی آن محسوب می‌شوند و مردم خدمات زیادی را از این شریان‌ها دریافت می‌کنند. البته به گفته مسئولان شرکت انتقال گاز ایران، این شرکت با همکاری شرکت‌های بیمه، تمام خطوط لوله فشار قوی و ضعیف گاز در سراسر کشور را بیمه تمام‌خطر کرده است. در سال ۹۰، روزانه ۵۵۰ میلیون مترمکعب گاز بدون وقفه و مستمر در شبکه انتقال گاز کشور جریان داشته است. بروز حوادث طبیعی همچون زلزله در خطوط لوله گاز کشور با وجود ضریب ایمنی بالا امری پیش‌بینی نشده است؛ از این‌رو وجود خدمات بیمه‌ای می‌تواند پشتوانه‌ای محکم در این زمینه باشد.

منبع:  همشهری

محصول

مهندسی زلزله شریان های حیاتی (LIFELINE EARTHQUAKE ENGINEERING)
قیمت: 60,000 تومان
60,000 تومان
نا موجود
کاتالوگ: 
کتاب
عمران
زلزله
سایر
کمک آموزشی
غیر قابل دانلود (برای فیلم های آموزشی و سایر)

مشاوران این تخصص

کاربران

اشتراک در RSS - شریان حیاتی