معماری مسکن

معماری مسکن

کارت محتوای رشته

توجه به ابعاد کمی و کیفی نیازهای رو به تزاید کشور در عرصه فضای زیست و مسکن، توسعه و تعمیق دانش و توان تخصصی معماران را در این زمینه ایجاب می‌نماید. ایجاد گرایش تخصصی مهندسی معماری مسکن برای بالا بردن توان و بازدهی متخصصین ‌می‌تواند از ضرورت‌های اساسی آموزش معماری باشد. در اجرای این دوره، انتظار می‌رود معمارانی تربیت گردند که قادر باشند با اتکا به تخصص خود از یک طرف و فرهنگ و آداب و سلایق مردم از طرف دیگر و با توجه به توان‌های اقتصادی افراد، علاوه بر ارتقای کیفیات فضاهای زیستی، در بالا بردن همیشگی حس زیبایی شناسی و ذائقه‌های ادراک فضایی افراد در فرایند طراحی و اجرای فضاهای کالبدی مسکن تأثیرگذار باشند و نیازهای مادی و معنوی انسان را در گذر زمان که سیال و متغیر می‌باشند شناخته و با خلاقیت‌های خود بتوانند پاسخی مناسب و متناسب با نیازهای زمان ارائه نمایند و به عبارتی توانایی ایجاد فضای مسکونی پاسخگوی زمان و مکان را داشته باشند.

هدف این گرایش، تربیت متخصصان پژوهشگری است که نه تنها با کاوش در یافته‌های متخصصان دیگر بلکه با تشکیل هسته‌های تحقیق بتوانند برای حل مسائل روز، به یافته‌هایی نو و بدیع و نتایجی کارآمد دست یافته و توانایی آفرینش فضائی پویا را داشته باشند و یا جهت دادن به امکانات و تجهیزات و منابع موجود با اتکا به بنیه تخصصی خود، مسکنی با هویت مستقل و منطبق با دایره فرهنگی کاربران خود به وجود آورند.

از این گرایش انتظار می‌رود تصویر روشن و جامعی از انسان و شناخت نیازها و گرایشات فطری انسان چه از بعد مادی و چه بعد معنوی با رویکردی هستی شناسانه و همچنین مسکن و معماری مسکن و توسعه آن برای دانشجویان ایجاد نماید و زمینه‌های لازم را برای ورود آن‌ها به مباحث تخصصی این گرایش فراهم آورد تا فارغ‌التحصیلانی کارا، خلاق و محقق پرورش یابند و بتوانند در مقیاس جهانی، ملی و محلی مؤثر باشند. همچنین انتظار بر این است تا دانشجویان این دوره، شناخت کاملی در ارتباط با فرایند آموزش معماری فضاهای مسکونی در طول تاریخ و عرض جغرافیایی و نسبت به فرایند اجرای فضاهای مسکونی در گستره زمانی کسب نمایند. لذا در این راستا، سؤالات زیر نیازمند پاسخ‌هایی علمی و بررسی شده می‌باشند:

  1. نیازهای مادی و معنوی انسان در فضای مسکونی چیست یا به عبارت دیگر مسکن و فضای مسکونی کدام یک از نیازهای مادی و معنوی انسان را تأمین می‌نماید؟
  2. ترجمان نیازهای غیرمادی در ساخت تاریخ و زمان معاصر که بتواند بار معنائی فضاهای کالبدی گذشته را از نظر برآورده ساختن این نیازها داشته باشد، کدام است؟
  3. نسبت بین نیازهای مادی و معنوی در فضای مسکونی چگونه است؟
  4. اثرات فرهنگ اسلامی در راهبردهای معماری مسکن و شهرسازی در سیر تحول تاریخی چگونه بوده و برای مسکن آینده به چه ترتیب خواهد بود؟
  5. با چه سیستم آموزشی و چه دروسی با چه محتوایی می‌توان مهندسان معمار متخصص را درست نمود که قادر باشند مسائل و مشکلات مسکن جامعه حال و آینده را شناخته و با ارائه راه‌حل‌های عالمانه و به روز فضائی انسانی برای زیستن بیافرینند؟
  6. برای آموزش دروس با محتوای فوق، چه شیوه‌های آموزشی و اعضای هیئت علمی و کدام خصوصیات مورد نیاز است؟
  7. اصول به کار رفته در معماری مسکن بومی، مسکن سنتی و مسکن مدرن و معاصر چیست و برای نیل به ایجاد مسکن پاسخگوی سنت‌های زیستی و نیازهای آینده چه باید کرد؟

تحصیل کرده‌های این رشته

#: 15
میلاد مصری
عضو به مدت: 3 سال 7 ماه
#: 14
الهام رشیدی
عضو به مدت: 4 سال 1 هفته
#: 12
عکس‌های saeid59
سعید یوسفی
عضو به مدت: 5 سال 3 ماه
#: 10
مهدی حامدی
عضو به مدت: 4 سال 1 هفته
#: 9
عکس‌های sheyda.gcd
شیدا جمال پور
عضو به مدت: 2 سال 3 ماه
#: 8
محبوبه احمدي
عضو به مدت: 4 سال 1 ماه
#: 6
الیاس قلعه نویی
عضو به مدت: 3 سال 8 ماه
#: 5
عکس‌های Vrya.haddadi
وریا حدادی
عضو به مدت: 4 سال 7 ماه
#: 4
عکس‌های Neda26634
ندااسدی
عضو به مدت: 5 سال 7 ماه
اشتراک در RSS - معماری مسکن