مقاله تحلیلی: انواع آهک و کاربردهای آن در ساخت‌ و ساز

مقاله تحلیلی: انواع آهک و کاربردهای آن در ساخت‌ و ساز

از انواع مختلف آهک که در ساخت‌وساز استفاده می‌شود می‌توان به آهک زنده، آهک هیدراته، آهک پرمایه و آهک هیدرولیک اشاره کرد. این‌ها از کلسینه شدن سنگ‌آهک در دماهای بیشتر از ۹۰۰ درجه سلسیوس به دست می‌آیند. از انواع آهک در صنایع متالورژی،‌شیمی، ساخت‌وساز و زیست‌محیطی استفاده می‌شود.

انواع آهک در ساخت‌وساز

  1. آهک زنده
  2. آهک هیدراته
  3. آهک پرمایه
  4. آهک هیدرولیک

آهک زنده

آهک زنده با نام آهک سوزآور (کلسیم اکسید) هم شناخته می‌شود. این نوع آهک از سوختن سنگ‌آهک خالص (فرآیند کلسینه شدن) به دست می‌آید. این ارزان‌ترین نوع آهک در دسترس محسوب می‌شود که بسیار سوزآور است و ساختار بی‌نظمی دارد. آهک زنده به‌شدت به رطوبت واکنش نشان می‌دهد.

آهک یکی از اجزای تشکیل‌دهنده اصلی سیمان است. ازجمله کاربردهای این آهک استفاده از آن در تصفیه آب آشامیدنی است.

آهک هیدراته

آهک هیدراته طی فرآیند هیدراته شدن حاصل می‌شود. طی این فرآیند سنگ‌آهک با آب ترکیب می‌شود. آهک هیدراته درواقع آهک خالص است و به شکل پودر سفیدرنگ در دسترس قرار دارد.

این نوع آهک در تماس با هوا، اسیدکربنیک موجود در آب را جذب می‌کند. به این نوع آهک، کلسیم هیدروکسید یا کلسیم هیدرات نیز گفته می‌شود.

از این نوع آهک می‌توان برای تهیه دوغاب استفاده کرد. از کاربردهای دیگر آن می‌توان به گچ کاری و استفاده از آن به‌عنوان چسب در سیمان اشاره کرد.

آهک پرمایه

آهکی که حاوی مقدار زیادی اکسید کلسیم باشد، تحت عنوان آهک پرمایه شناخته می‌شود. این آهک با اسامی دیگری همچون آهک سفید، آهک پر کلسیم و آهک خالص شناخته می‌شود.

آهک هیدرولیک

آهک هیدرولیک حاوی ۳۰ درصد سیلیکا و ۵ درصد الومینا به همراه اکسید آهن است. انواع آهک هیدرولیک به‌صورت زیر دسته‌بندی می‌شوند:

۱- هیدرولیک:‌ این نوع حاوی ترکیبات شیمیایی مشابه سیمان پرتلند معمولی (OPC) است. این مقدار حاوی ۲۵ تا ۳۹ درصد سیلیکا و الومینا است.

۲- نیمه هیدرولیک:‌ آهک نیمه هیدرولیک حاوی ۱۵ تا ۲۵ درصد سیلیکا و الومینا است.

۳- غیر هیدرولیک: آهک غیر هیدرولیک حاوی کمتر از ۱۵ درصد سیلیکا و الومینا است. در کارهای کم‌اهمیت‌تر از این نوع آهک برای تهیه ملات استفاده می‌شود.

کاربردهای آهک در ساخت‌وساز

عمده کاربردهای آهک به شرح زیر است:

۱- از آهک برای تولید فولاد به‌منظور حذف ناخالصی‌ها استفاده می‌شود.

۲- از آهک برای تثبیت خاک در جاده‌سازی، ساخت فرودگاه‌ها و فونداسیون استفاده می‌شود.

۳- از دوغاب آهک به‌عنوان ملات برای کارهای بنایی و گچ کاری استفاده می‌شود.

۴- برای بهبود خاصیت چسبندگی و انسجام آسفالت از آهک به‌عنوان ماده افزودنی استفاده می‌شود. آهک مقاومت آسفالت را در برابر فرسودگی افزایش می‌دهد.

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه بارگذاری سقف تیرچه در اجرا
برای اجرا و بتن ریزی سقف دوم چند روز بعد از بتن ریزی سقف تیرچه ی اول میشه جکها رو رو سقف اول گذاشت و بتن ریزی انجام داد؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها؟
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها چند روز بعد از خارج کردن از قالب و عمل اوری هست؟.متوسط دما ۲۵ درجه
عکس کاربر
1پاسخ
ساخت ملات سیمانی برای نما
سلام . وقت به خیر . ببخشید برای کاری که در دست دارم به مشکل خوردم و نتونستم مرجعی برای دریافت جواب پیدا کنم. مجبور به این مزاحمت شدم. آیا فرمولی برای تعیین مقدار وزن مصالح لازم در تهیه انواع ملات ها داریم ؟ من باید قسمت بالای دیوار داخلی یک حمام را سیمان سفید کنم. طول این قسمت ۵ متر و عرض آن ۱ متر هست و البته زیر کار گچ کهنه و بسیار ناصاف هست. برای تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ. از هر کدام چه مقدار لازم هست ؟ میزان غلظت ملات و نحوه کار چطور ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .