مقاله تحلیلی: چگونه یک دانشجوی موفق در رشته مهندسی عمران باشیم؟

مقاله تحلیلی: چگونه یک دانشجوی موفق در رشته مهندسی عمران باشیم؟

نقش مهندسان عمران در پیشرفت تمدن و بشریت قابل‌چشم‌پوشی نیست. اگر به هر دلیل در حال تحصیل در رشته‌ی مهندسی عمران در یک موسسه‌ی آموزش عالی هستید، این متن همانی است که باید باشید.

مهندسان عمران رابطه‌ی نزدیکی با مردم دارند و کار آن‌ها در رابطه با توسعه و نگهداری زیرساخت‌ها و تجهیزات عمومی است. مشتریان آن‌ها اشخاص حقیقی، حکومت، اشخاص حقوقی، سازمان‌ها و... هستند که پروژه‌های مهندسی عمران برای آن‌ها انجام می‌شوند؛ بنابراین اهداف اصلی مهندس عمران این است که زیرساخت‌ها و تجهیزاتی که کاربرد سازه‌ای موردنظر را به شیوه‌ای اقتصادی برآورده و ارضا می‌کنند را مفهوم‌سازی و طراحی کنند و بسازند. در این فعالیت‌ها باید کیفیت در صدر اولویت‌ها قرار داشته باشد و حداقل اختلال در فعالیت‌های روزانه‌ی عمومی و فردی ایجاد شود. به همین دلیل گاهی باید مهندسان عمران به نحوی برنامه‌ریزی کنند تا شب‌ها یا در طول تعطیلات آخر هفته کارها انجام شوند و به این شکل باعث جلوگیری از سلب آزمایش افراد شوند.

حقیقت موضوع این است که مهندسی عمران، دانش بسیار گسترده‌ای است. به همین دلیل بسیاری از جنبه‌های مهم این رشته را نمی‌توان در سطح کارشناسی پوشش داد. اگر تمام موضوعات مربوط در این مقطع پوشش داده می‌شد، دانشجویان مهندسی عمران باید حداقل 7 سال وقت در مقطع تحصیلی کارشناسی صرف می‌کردند.

گرایش‌های مختلفی در مهندسی عمران وجود دارد و دانشجویان معمولاً یک گرایش را در مقطع ارشد انتخاب می‌کنند. این گرایش‌ها عبارت‌اند از:

  • مهندسی سازه
  • مهندسی ژئوتکنیک
  • مهندسی منابع آب
  • مهندسی بزرگراه و حمل‌ونقل
  • مهندسی محیط‌زیست/ فاضلاب
  • مدیریت ساخت

بااین‌وجود وقتی‌که شما به‌عنوان یک مهندسی عمران از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوید از شما انتظار می‌رود که در همه‌ی این زمینه‌ها حداقل دانشی را داشته باشید و اگر نتوانید این انتظار را برآورده کنید خیلی ناامیدکننده خواهد بود؛ مثلاً آموزش‌های پایه در دانشگاه به شما این امکان را می‌دهد که جنبه‌های سازه‌ای را درک کرده، توضیح داده و توصیه‌های لازم را ارائه کنید، طراحی‌هایی با پیچیدگی کم تا متوسط را انجام دهید، اقدامات میدانی را انجام دهید، نقشه‌ها را تهیه و تفسیر کنید، درباره مصالح مهندسی اطلاعات داشته باشید و قادر باشید که تصمیمات لازم را بگیرید. اطلاعات زیادی هم در عمل به دست می‌آید. در واقع کار و تجربه یک مهندس عمران را کامل می‌کنند؛ و به همین دلیل است که پروانه‌ی حرفه‌ای تنها بعد از چند سال کارآموزی و تجربه صادر می‌شود.

برای موفقیت به‌عنوان یک دانشجوی مهندسی عمران باید موارد زیر را در ذهن داشته باشیم:

چگونه یک دانشجوی موفق در رشته مهندسی عمران باشیم؟

1)باید مشتاق باشید

برای برتر بودن در این رشته، باید آن را دوست داشته باشید. تنها اشتیاق است که می‌تواند تمام کارهای سخت مربوط به ادامه تحصیل در مهندسی عمران را آسان کند. اگر تنها می‌خواهید یک مدرک داشته باشید، این رشته بسیار برای شما سخت خواهد بود؛ اما اگر می‌خواهید بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته‌ی مهندسی عمران فعالیت کنید، اشتیاق طبیعی برای مطالعه و کسب دانش این سختی‌ها را برای شما ساده خواهد کرد.

2)از انسان‌های دوست‌داشتنی دور نشوید

برای کسب موفقیت به‌عنوان دانشجوی مهندسی عمران، باید دوستانی از دانشکده‌ی خودتان پیدا کنید و در صورت امکان در نزدیکی آن‌ها زندگی کنید. با پروژه‌ها، مقالات، گزارش‌های آزمایشگاهی و موارد متعددی روبرو خواهید شد و گاهی به کمک نیاز خواهید داشت. این روزها شبکه‌های اجتماعی هم خلأهای ارتباطی را پرکرده‌اند؛ بنابراین می‌توانید عضو گروه WhatsApp کلاس خود باشید و مطمئن شوید که همیشه به آخرین اطلاعات دسترسی دارید.

3)اصول اولیه را بفهمید و آن‌ها را دنبال کنید

اکثر دوره‌های مهندسی عمران برای پیشرفت شما تدوین شده‌اند. در هر مرحله شما باید سعی کنید که آنچه را تدریس می‌شود درک کنید؛ مثلاً شما باید استاتیک (مکانیک جسم صلب) را قبل از مواجه‌شدن با مقاومت مصالح (مکانیک جسم قابل تغییرشکل) یاد بگیرید. اگر در زمان خود یاد نگیرید که چگونه عکس‌العمل‌های تکیه‌گاهی را حساب کنید، یعنی اساساً نمی‌توانید در تحلیل سازه پیشرفت کنید. در سال پنجم ما اجازه داشتیم دیاگرام‌های لنگر خمشی را بدون نشان دادن محاسبات یا گام‌ها رسم کنیم؛ و ما باز هم نمرات کامل را در آن مرحله کسب می‌کردیم، ما با مباحث پیشرفته سروکار داشتیم؛ اما وقتی در سال دوم بودیم، تمام تأکید روی این بود که چگونه چنین محاسباتی را انجام دهیم تا به دیاگرام لنگر برسیم. پس هرگز هیچ گامی را از دست ندهید.

4)زیاد مطالعه کنید

تنها روی یادداشت‌های کلاسی و تمارین تمرکز نکنید. این‌ها می‌توانند به شما در قبولی در امتحانات کمک کنند، اما خارج از کلاس، شما کمبودهایی را حس خواهید کرد. برای بهتر شدن از نظر فنی، چندین کتاب مختلف (آمریکایی، انگلیسی، هندی، اسکاندیناوی و ...) بخوانید. این کار به شما اعتمادبه‌نفس، قدرت و سرعت می‌دهد، به‌خصوص در امتحانات و بعد از فارغ‌التحصیلی. آشنا بودن با بیش از یک روش حل مسئله مهم است.

5)برنامه‌های کامپیوتری را در زمان خالی یا در دوره کارآموزی یاد بگیرید

صبر نکنید که فارغ‌التحصیل شوید و پس‌ازآن شروع به یادگیری نحوه‌ی کار با نرم‌افزارها و کامپیوتر کنید. از آفیس شروع کنید و نحوه‌ی یادگیری کارهای مهمی مانند ساخت جدول در ورد، رسم نمودار در اکسل، انجام تحلیل رگرسیون در ANOVA و ... را یاد بگیرید. این کار برای مطالعات و شغل شما بسیار مهم است. پس‌ازآن می‌توانید به سمت نرم‌افزارهای طراحی و تحلیل سازه‌ای، نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی مانند MATLAB و نرم‌افزارها CAD بروید، زیرا یک مهندس خوب باید بتواند نقشه‌های فنی تهیه کند. در شرایط فعلی این مهارت‌ها برای به دست آوردن کار الزامی است.

6)فعالیت‌های اجتماعی برنامه‌ریزی‌شده و حساب‌شده داشته باشید

شما باید متمرکز و باانضباط باشید. هر شب به مهمانی نروید تا خسته برگردید؛ اما گاهی می‌توانید در آخر هفته با دوستان بیرون بروید، نوشیدنی بخورید و در شرایط خوب به خانه خود برگردید. انرژی خود را برای موارد مثبت صرف کنید و همیشه ذهن خود را با طراوت نگه‌دارید.

7)سؤال بپرسید

همیشه زمانی را برای بحث و سؤال پرسیدن در مورد مفاهیم سردرگم کننده اختصاص دهید. به خاطر داشته باشید که هرگاه چیزی را یاد می‌گیرید به ذهن شما می‌چسبد و تنها چیزی که لازم دارید این است که به‌صورت دوره‌ای ذهن خود را رفرش کنید. من اولین باری که تحلیل سازه‌های قابی را از یک هم دانشکده‌ای یاد گرفتم به خاطر دارم. این کار بعد از ساعت‌ها تلاش برای درک نحوه‌ی انتقال از اعضای عمودی به افقی اتفاق افتاد. تمام کاری که او انجام داد توضیحات منطقی و حل یک مثال بود.

8)روی سرعت خود در امتحانات کار کنید

برای اینکه همیشه در امتحانات A بگیرید و نمره‌ی کامل را کسب کنید، باید در امتحان سرعت عمل باشید. اکثر مسائل تحلیل سازه‌ای طولانی هستند، اما اساتید معمولاً درجه‌ی نامعینی را به 3 محدود می‌کنند. دلیل این است که دانشجو در امتحان ماتریس‌های بزرگ‌تر از 3 در 3 را حل نکند؛ بنابراین شما هم با من موافق خواهید بود که باید سریع باشید، زیرا حداکثر زمان یک امتحان بسته به سنگینی آن درس 3 ساعت است. یک‌راه برای رسیدن به این هدف تمرین همه‌ی مثال‌های ممکن به‌صورت گسترده و برنامه‌ریزی برای هر امتحان است.

9)شخصیت استاد خود را بشناسید

هر استادی علاقه‌مندی‌های خاص خود را دارد (که معمولاً علاقه‌ی دانشگاهی نامیده می‌شود). اگر شما در برگه‌ی جواب خود هوشمندانه به‌صورت مختصر به این موارد اشاره کنید، آن‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند و شما را به‌عنوان یک دانشجوی محقق و جدی کارشناسی در نظر می‌گیرند. باور کنید که بسیاری از محققان همیشه غرق در کارهای خود هستند و وقتی کسی به آن‌ها اشاره‌ای بکند خیلی خوشحال می‌شوند. پس باید بنشینید و سخت کار کنید، هیچ‌چیز راحت به دست نمی‌آید. بهتر است وقت بگذارید الگوهای سؤالات، سیاست‌ها و مواردی که برای آن‌ها ارزش قائل هستند را بشناسید. در این کار افراط نکنید.

10)به آینده نگاه کنید

خوب بودن در عرصه‌ی دانشگاهی موفقیت نهایی در زندگی نیست. زمانی را برای متعادل کردن کار دانشگاهی با فعالیت‌های اجتماعی و داوطلبانه اختصاص دهید. می‌توانید در صورت تمایل در فعالیت‌های سیاسی یا مذهبی شرکت کنید. اجتماعی باشید، زیرا مهارت‌های اجتماعی و درس‌هایی که از تعامل‌های انسانی می‌گیرید به شما در فعالیت‌های بعد از دوران دانشگاه کمک خواهند کرد. بعداً خواهید فهمید که فعالیت‌های اجتماعی که انجام داده‌اید خاطرات بهتری از گرفتن A در یک درس 4 واحدی برای شما به‌جا گذاشته‌اند.

11)آپارتمان خود را منطقه‌ی راحتی خود قرار دهید

اگر نتوانید در آپارتمان خود و بدون حواس‌پرتی درس بخوانید خیلی استرس‌زا خواهد بود. در کشوری مثل نیجریه که تضمینی برای تأمین برق 24 ساعته وجود ندارد، روی نسخه‌ی نرم‌افزاری کتاب‌هایتان تکیه نکنید. مطمئن شوید که منابع مطالعاتی شما در آپارتمان شما موجود است. آپارتمان خود را محلی برای تاریخ هم دانشکده‌ای‌ها یا محلی برای بازی کردن آن‌ها نکنید. آن را تا حد ممکن خصوصی نگه‌دارید و آن را تبدیل به محلی کنید که افراد بتوانند به آنجا بیایند و ارزشی به آن اضافه کنند.

به خودتان باور داشته باشید که می‌توانید این گام بزرگ را به سمت شغل مهندسی بردارید. این کار سخت نیست، اما می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. می‌تواند استرس‌زا باشد، اما شما را متوقف نخواهد کرد. هدفمند و باثبات باشید تا پیروزی خود را به شما نشان دهد.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

مطالب مرتبط:

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
79پاسخ
مهندسی بیکارم، چه کنم؟
سلام وقت بخیر خدمت مهندسین و اساتید گرامی بنده 30 سالم هستش ، فارغ التحصیل عمران اجرایی از دانشکده ثامن الحجج مشهد . متاسفانه بنا به شرایط و کم کاری که داشتم تابحال نتونستم بصورت حرفه ای وارد بازار کار بشم، یک مدت هم از کار فاصله گرفتم و کار دیگه ای انجام میدادم. متاسفانه سابقه ی کاری زیادی هم ندارم ، مجموعا یکسال سابقه ی کار دارم که حدود 4 ماهش مربوط به یک شرکت بتن بوده که نمونه میگرفتم فقط و 8 ماهم سرپرست کارگاه و اجرا بودم که اونم مربوط به شرکت بتن و کارهای ترمیمی بوده . بعد از اون دیگه فعالیتی نداشتم . نرم افزاری به شدت ضعیفم ، و بدلیل فاصله ای که مدتی گرفتم خیلی از مباحث و فرمولا و من الحیث المجموع کلا باعث شده صفر صفر باشم و اعتماد به نفس ورود به بازار کار ازم گرفته بشه . حتی چندین جا هم برای مصاحبه رفتم ولی متاسفانه اکثرا بدلیل سابقه کم و .. قبول نمیکنن یا میگن باید رایگان بیای وایسی که برام مقدور نیست . خواستم خواهش کنم اگر امکانش هست بنده رو راهنمایی کنید چه کاری انجام بدم و با این شرایط از کجا شروع کنم تا خودمو برسونم و کم کاری و خلاء که هست رو جبران کنم.
عکس کاربر
1پاسخ
تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی
با سلام تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی در امور اجرایی و حقوقی ،بخصوص در بحث اجرا در چیست؟ و آیا ممکن است دفتر را زیرمجموعه‌ی شرکت به حساب اورد یا خیر
عکس کاربر
1پاسخ
صلاحیت مهندس محاسب
سلام و احترام من کاردانی پیوسته رشته ساختمان دارم در حال گذراندن کارشناسی عمران اجرایی اگر کارشناسی ارشد سازه یا زلزله بخوانم صلاحیت محاسبه تعلق خواهد گرفت؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .