مقاله تحلیلی: چرا خیابان ها را بارنگ‌های سفید و زرد خط‌کشی می کنند؟

مقاله تحلیلی: چرا خیابان ها را بارنگ‌های سفید و زرد خط‌کشی می کنند؟

چرا برخی از خطوط و بقیه زرد هستند؟ هر راننده‌ای باید تفاوت بین این دو خط را بداند.

 اگر تاکنون یک سفر طولانی با ماشین را تجربه کرده باشید، احتمالاً متوجه خطوط روی جاده شده‌اید. با توجه به اینکه کجای دنیا هستید تنوع وسیعی از خطوط نشانه‌گذاری در جاده‌ها وجود دارد که این تنوع هم در رنگ و هم در شکل نمایان است.

این خطوط نشانه‌گذاری چه معنایی دارند؟ آیا وجود همه آن‌ها ضروری است؟

در اینجا به تعدادی از رایج‌ترین انواع خطوط نشانه‌گذاری که به‌احتمال‌زیاد هنگام رانندگی آن‌ها را دیده‌اید اشاره می‌کنیم.

تاریخچه مختصری از نشانه‌گذاری‌های جاده‌ای و طراحی آن‌ها

خطوط سفیدرنگ جاده به سال 1918 در انگلستان بازمی‌گردد، اما نشانه‌گذاری جاده تا سال 1926 مرسوم و استانداردسازی نشده بود. در این زمان، خطوط سفید در تقاطع‌ها کشیده می‌شدند تا نشان دهند که راننده‌ها باید توقف کنند.

در دهه 1940 خطوط سفیدرنگ در جداسازی لاین¬ها و تقسیم جاده از وسط مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

خطوط زردرنگ تا دهه 1950 کاربردی نداشتند و بعد به‌منظور نشان دادن محدودیت در پارک کردن و انتظار و بارگیری طراحی‌شده بودند.

امروزه نشانه‌گذاری‌های در جاده‌ها بارنگ انجام نمی‌شود و درواقع از جنس ترموپلاستیک هستند و زمانی که داغ هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند. ترموپلاستیک از رنگ بادوام‌تر است. ترموپلاستیک ها را همچنین می‌توان به‌اندازه دلخواه قبل از استفاده برش داد که موجب کاهش زمان و نیروی کار مورد استفاده در نشانه‌گذاری جاده‌ها خواهد شد.

 رایج‌ترین نشانه‌گذاری‌ها: سفید یا زرد؟ منقطع یا ممتد؟

عموماً رایج‌ترین نشانه‌گذاری‌های جاده‌ای معمولاً زرد یا سفید هستند و ممتد، منقطع و یا ترکیبی از هر دو است. در اینجا به‌اختصار به معنی آن‌ها اشاره می‌کنیم.

خط ممتد سفید

اگر در وسط جاده خط ممتد سفید را دیدید یعنی جابه‌جایی بین خطوط و سبقت از ماشین روبرویتان ممنوع است و شما باید در لاین خودتان بمانید تا خط وسط تغییر کند.

خط منقطع سفید

خط منقطع سفید در وسط جاده نشان می‌دهد که شما اجازه دارید که لاین خود را عوض کنید یا از ماشین جلویی‌ سبقت بگیرید یعنی ایمنی لازم برای انجام سبقت فراهم شده است. حتماً آینه‌ها و ماشین‌های دیگر را قبل از تصمیم به‌عوض کردن لاین بررسی کنید.

 خط ممتد زرد

به محل نشانه‌گذاری خطوط زرد ممتد توجه کنید. یک خط زرد در مجاورت جدول‌ها به این معنی است که پارک کردن ممنوع است. در برخی کشورها یک خط ممتد زرد در وسط جاده بسیار بیشتر از خط سفید کارایی دارد و بدان معنی است که عوض کردن لاین و سبقت از ماشین جلویی‌تان توصیه نمی‌شود.

دو خط زرد

یک دوخطه زرد در وسط جاده عموماً بدین معنی است که صرف‌نظر از اینکه شما در کدام سمت جاده رانندگی می‌کنید، سبقت گرفتن یا عوض کردن لاین خطرناک است و توصیه نمی‌شود.

در برخی کشورها مانند انگلستان، دوخطه زرد در کنار یک جدول بدین معنی است که توقف موقت مجاز است اما پارک کردن خیر؛ بنابراین مسافرین ممکن است روی دوخطه زرد از ماشین شما پیاده یا سوار شوند ولی پارک کردن ماشین ممنوع است.

دوخطه ممتد و منقطع

گاهی ممکن است دوخطه زردی ببینید که یکی از آن‌ها ممتد و دیگری منقطع باشد. صرف‌نظر از اینکه آیا این دو خط در کنار جاده باشد یا در وسط آن، معنی مشابه است و بدان معنی است که در آن سمت از جاده که خط ممتد هست، رانندگان حق سبقت ندارند ولی در سمت مخالف که خط منقطع هست، رانندگان مجاز به سبقت هستند.

 تفاوت‌های منطقه‌ای و رنگ‌ها

همان‌طور که خطوط زرد و سفید رایج‌ترین نشانه‌گذاری‌های جاده‌ای در سراسر جهان هستند، خطوط بسیار دیگری نیز وجود دارد. در طی سفرهایتان ممکن است با نشانه‌گذاری‌های جاده‌ای آبی، قرمز و سبز مواجه شوید؛ اما نگران نباشید معانی آن‌ها هم مانند خطوط زرد و سفید ساده است.

خط ممتد آبی

بنا به اینکه شما کجای دنیا زندگی می‌کنید، خطوط آبی می‌توانند معانی کاملاً متفاوتی داشته باشند.

در خطوط ساحلی نیوزلند، خطوط آبی معمولاً نمایانگر مناطقی است که حتماً باید در صورت وقوع سونامی تخلیه شوند. هنگامی‌که یک زلزله بزرگ رخ می‌دهد، به ساکنین توصیه می‌شود که به خارج از نزدیک‌ترین خط آبی حرکت کنند. این خطوط افراد را به مناطق دور از محل وقوع سونامی منتقل می‌کنند.

در کالیفرنیا، خط ممتد آبی که روی جداول کشیده می‌شود بدان معنی است که پارک کردن برای افراد معلول یا راننده افراد معلول مجاز است.

خط ممتد قرمز

در بیشتر مناطق انگلستان، خطوط ممتد قرمز عملکردی مشابه خطوط ممتد زرد دارند. وقتی این خطوط در کنار جاده قرار دارند نشان می‌دهند که توقف و پارک کردن مجاز نیستند؛ اما اگر شما راننده تاکسی یا پلیس هستید این قوانین برای شما صدق نمی‌کنند.

خطوط ممتد سبز

خطوط سبز در آینده‌ای نزدیک در هلند تبدیل به یک قانون خواهد شد. شرکت مهندسی دانمارکی Heijmans، این رنگ سبز شب‌تاب را با همکاری یک هنرمند به نام Daan Roosegaarde ساخت.

رنگی که آن‌ها ساختند نور را در طول روز جذب می‌کند و می‌تواند در شب بالغ‌بر 8 ساعت نور درخشان و سبز از خود ساطع کند. این نوآوری با کاهش نیاز به چراغ‌های روشنایی در جاده‌های اصلی موجب صرفه‌جویی در انرژی می‌شود.

آیا نشانه‌گذاری‌های جاده‌ای باعث ایمن‌سازی می‌شود؟

اخیراً مطالعات و کمپین‌هایی برای حذف کامل نشانه‌گذاری‌های جاده‌ای وجود داشته است. طبیعتاً این اظهارات و نظریات بحث‌وجدل‌های زیادی را به وجود آورد اما تحقیقات نشان می‌دهند که حذف نشانه‌های جاده‌ای بر روی ایمنی جاده تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد.

تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که در صورت عدم نشانه‌گذاری‌های جاده‌ای سرعت متوسط ماشین‌ها تا 13 درصد کاهش می‌یابد. آن‌ها نتیجه گرفتند که بدون نشانه‌گذاری‌های جاده‌ای رانندگان محتاط‌ترند و سرعت خود را به‌طور مؤثرتری نسبت به زمانی که این نشانه‌گذاری‌های جاده‌ای وجود دارند، تنظیم می‌کنند.

درحالی‌که هنوز این نظریه در مراحل تحقیقاتی است اما شاید روزی نشانه‌گذاری‌های جاده‌ای حذف شوند. تا آن زمان، به نشانه‌گذاری‌های جاده‌ای توجه کنید و آن‌ها را در نظر داشته باشید. تفاوت‌های بین خط ممتد و منقطع، خط زرد و سفید را فراموش نکنید و ایمن رانندگی کنید.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های poorya_n

پوریا نخعی

لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه فردوسی مشهد و در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مدیریت منابع آب دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران سابقه ترجمه مقاله و کتاب تخصصی اشنا به نرم افزارهای matlab, lingo,Gams,hec-hms,modsim, etabs, safe
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
درخواست آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی برای پروژه های راهسازی و تونل سازی
با سلام بنده آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی و بررسی آن میخواهم کتاب ،نرم افزار و هر گونه آموزش در خصوص بررسی و نوشتن صورت وضعیت پروژه های راهسازی و تونل سازی
عکس کاربر
0پاسخ
تفاوت بها قیر
سلام وقت بخیر قرارداد ما در سال ۹۶منعقد شده و در شرایط خصوصی نوشته تعدیل دارد ولی مطابق بخشنامه تفاوت بها قیر تعلق نمیگیره.چون ان زمان بخشنامه دادن تفاوت بها مصالح همان در تعدیل پرداخت میشود و جداگانه پرداخت نمیشود. سوال من اینه الان که بخشنامه اومده و تفاوت بها قیر جداگانه قابل پرداخت می باشد، آیا ما میتونیم تفاوت بها قیر بگیریم یا خیر؟ درسته در شرايط خصوصی نوشته تفاوت بهاطبق بخشنامه تعلق نمیگیره اما بعدا بخشنامه اومد که کارکرد های سال ۹۷ به بعد تفاوت بها پرداخت گردد
عکس کاربر
1پاسخ
نحوه محاسبه حجم مورد نیاز مخلوط برای فاصله معین
باسلام خدمت دوستان عذر خواهی میکنم بنده کاراموز هستم در یکی از شرکت های راهسازی میخواستم اگه ممکن باشه یکی راهنماییم کنه برای مثال در متراژ۱۰۰متر در عرض ۴۵ متر اگر بخواهیم ۱۵ سانت لایه بریزیم چگونه محاسبه کنیم که چند کمپرسی مخلوط نیاز داریم و اینکه برای تثبیت همین اندازه از خاک حدودا ۴۰ تن آهک نیاز هست این ۴۰ تن چطور محاسبه میشه ممنون میشم اگه کسی راهنماییم کنه
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .