مقاله تحلیلی: تلورانس ضخامت‌های دال بتنی

مقاله تحلیلی: تلورانس ضخامت‌های دال بتنی

دال بتنی معمول‌ترین عضو سازه‌ای در ساختمان‌های مدرن است. از دال بتنی برای کف‌ها، بام‌ها، پی‌ها و ... استفاده می‌شود. ضخامت دال بتنی در ساخت هر سازه‌ بتنی از اهمیت زیادی برخوردار است. ضخامت دال بتنی یک موضوع بحث‌برانگیز است. سطح تلرانس ضخامت دال‌ها در سال 2006 تغییر کرد. برای یک دال روی زمین هیچ حداکثر مقداری وجود ندارد. فقط یک تلرانس منفی وجود دارد که نشان‌دهنده بلااشکال بودن ضخامت‌های بیشتر است. طبق ضوابط مربوط به تلرانس هر نمونه باید بیش از سه‌چهارم اینچ ضخیم‌تر از ضخامت معین شده باشد و همچنین میانگین کلی تمام دال‌ها روی هم نباید بیش از ضخامت تعیین شده یعنی سه‌هشتم اینچ باشد. این اصلاحیه که در سال 2006 منتشر شد، متفاوت از آنچه در سال 1990 ذکر شده بود، است. از سال 1990 تا 2005 تلرانس ضخامت 3/8+ اینچ و 1/4- اینچ تعیین شده بود. تلرانسی که به‌عنوان معیار در سال 2006 تعیین شد، چیزی بیش از یک مقدار میانگین و یک مقدار حداقل برای ضخامت نبود. پیمانکاران باید در مورد ضخامت دال توجه لازم را داشته باشند تا از کمتر نبودن ضخامت دال از مقدار 4/3 اینچ اطمینان حاصل شود.

طبق نظر متخصصان این موضوع باعث تحمیل انتظارات غلط به مالکان، مهندسان و معماران می‌شود، زیرا تعداد محدودی از دال‌ها هستند که با این معیارها تطابق دارند. دیده‌شده است که تغییرات ضخامت دال معمولاً به مشکلات مقاومتی منجر نمی‌شود. اغلب در مورد دال‌های روی زمین، کاهش ضخامت دال با بتن مقاومت بالا و مقدار بیشتر ضریب عکس‌العمل بستر (K) در طراحی جبران می‌شود.

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
2پاسخ
مشکل دوره تناوب زیاد
باسلام و احترام بنده سازه 9 طبقه با دیواربرشی طراحی کردم برای کنترل زمان تناوب تحلیلی مشکلی وجود دارد 4مود(mode) اول مقدار پریود بسیار زیاد می باشد مثلا 6300000 هیچگونه وارنینگ و اروری نیز نمیدهد .مشکل گویا در طبقه بام هست چون طبقه بام را که حذف کردم پریود مناسب بدست آمد... جالب این است سقف دال است و وقتی سقف بام را تغییر به تیرچه میکنم مشکل پریود حل میشود! ممنون اگر پاسخگو باشید
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .