مقاله تحلیلی: کیفیت و ایمنی در ساخت‌ و ساز

مقاله تحلیلی: کیفیت و ایمنی در ساخت‌ و ساز

کنترل کیفیت و ایمنی از نگرانی‌های مهم مدیران پروژه محسوب می‌شوند. دلیل نواقص و شکست‌هایی است که در سازه‌های ساخته‌شده اتفاق می‌افتد و منجر به هزینه‌های هنگفت می‌شود. حتی یک نقص کوچک هم ممکن است منجر به دوباره‌کاری و اختلال در عملکرد تأسیسات و سازه‌ها شود. درنتیجه نه‌تنها هزینه‌ها افزایش می‌یابد که تکمیل پروژه هم با تأخیر روبرو خواهد شد.

کنترل کیفیت در ساخت‌وساز

بیشتر تصمیمات مهم در رابطه باکیفیت ساختمان‌های ساخته‌شده در حین فاز طراحی و برنامه‌ریزی گرفته می‌شود تا هتگام ساخت.

تصمیم‌گیری‌های مراحل مقدماتی اغلب به مشخصات مصالح و عملکرد مربوط است. کنترل کیفیت در حین ساخت‌وساز عمدتاً باعث اطمینان از انطباق روند کار با تصمیمات گرفته‌شده در فاز طراحی و برنامه‌ریزی می‌شود. باوجوداینکه انطباق با تصمیمات فاز طراحی محور اصلی کنترل کیفیت است اما عوامل خاصی موجب تغییر و اصلاح این تصمیمات می‌شوند. به‌طور مثال، شرایط پیش‌بینی‌نشده، تصمیمات نادرست در طراحی یا اعمال تغییرات موردنظر کارفرما ممکن است سبب بازنگری مجدد تصمیمات فاز طراحی در فاز ساخت شود.

علاوه بر این دسته‌ای از طرح‌ها متکی بر تصمیمات آگاهانه در فاز ساخت هستند. ازآنجاکه چنین تصمیماتی بر مبنای اطلاعات بهتری از شرایط واقعی کارگاه گرفته می‌شوند، طرح سازه صرفه اقتصادی بیشتری را به همراه خواهد داشت. هرگونه طراحی مجدد در حین ساخت مستلزم ملاحظات مختلفی است. برای تطابق روند کار با معیارهای کنترل کیفیت وجود الزامات کیفی در طراحی و استاد قرارداد بسیار حائز اهمیت است.

ایمنی در ساخت‌وساز

ایمنی در پروژه‌های ساخت عمدتاً متأثر از تصمیمات گرفته‌شده در فاز طراحی و برنامه‌ریزی است. برخی طرح‌ها و برنامه به‌خودی‌خود دشوار و خطرناک هستند درحالی‌که در طرح‌ها و برنامه‌های دیگر ممکن است به‌طور قابل‌توجهی احتمال وقوع حوادث کاهش یابد.

فراتر از تصمیمات فاز طراحی، ایمنی تا حد زیادی به آموزش، هوشیاری، احتیاط و همکاری در فاز ساخت بستگی دارد. کارگران باید نسبت به‌احتمال وقوع حوادث آگاه باشند و از ریسک‌های غیرضروری دوری کنند.

ساخت‌وساز را می‌توان نسبتاً یک فعالیت خطرناک دانست. صدمات و بیماری‌ها در ساخت‌وساز نسبت به صنایع دیگر بیشتر موجب خسارت و تعطیلی کار می‌شوند. بیماری‌ها و صدمات ناشی از کار هزینه‌های بسیاری را به دنبال خواهند داشت.

دلایل صدمات در ساخت‌وساز

  1. آسیب‌های ناشی از حمل‌ونقل
  2. در معرض مواد و محیط‌های خطرناک قرار گرفتن
  3. سقوط از ارتفاع
  4. برخورد با وسایل نقلیه
  5. سقوط اجسام
  6. گیرکردن در جایی که در حال واژگونی یا فروریختن است.
  7. غرق شدن/ خفگی

اقدامات بهبوددهنده ایمنی در ساخت‌وساز

  1. تغییر طرح موجب ساخت‌وساز ایمن‌تر می‌شود. به‌طور مثال می‌توان به‌جای استفاده از جان‌پناه‌هایی با حداقل ارتفاع (طبق آیین‌نامه) از جان‌پناه‌هایی با ارتفاع مناسب استفاده کرد تا ایمنی کارگران تأمین شود.
  2. انتخاب تکنولوژی هم می‌تواند از عوامل اثرگذار بر ایمنی باشد.
  3. مصالح و انتخاب شیوه انجام کار هم از عواملی هستند که بر ایمنی ساخت‌وساز اثر می‌گذارند. به‌طور مثال استفاده از مصالحی به‌جای آزبست موجب کاهش اثرات بلندمدت این ماده می‌شود.
  4. آموزش صحیح کارگران و مدیران تأثیر مستقیمی بر ایمنی محل کار خواهد داشت.
  5. بازرسی‌های دوره‌ای منظم ایمنی و برگزاری جلساتی در این رابطه باید به یک استاندارد تبدیل شود.
  6. در فاز ساخت باید از تجهیزاتی مثل کلاه ایمنی، محافظ چشم، محافظ گوش، کفش ایمنی استفاده گردد. تهیه جعبه کمک‌های اولیه نیز از ضروریات است. همچنین باید آموزش‌های لازم به افراد داده شود.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

 

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
0پاسخ
دریافت یا مشاهده گواهینامه نشان تعالی HSE
باسلام.من دوره اسفند ماه سال 97(4ام تا 6ام) در برج میلاد بصورت مجازی رو گذروندم و گواهینامه اون رو دریافت کردم.سازمان نظام مهندسی درخواست گواهینامه فارسی رو از من نمودند.چطور میتونم دریافت کنم؟ با تشکر (گواهینامه دریافتی به پیوست میباشد.)
عکس کاربر
0پاسخ
مدرک Hse فنی حرفه ای مورد تأیید نظام مهندسی هست؟
سلام مدرک Hse فنی حرفه ای مورد تأیید نظام مهندسی هست ؟ ؟! برا پروژه ساختمانی
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .